Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sætte kyllinger sammen med høns  (Læst 11770 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
Sætte kyllinger sammen med høns
« Dato: 03 Juni , 2009, 11:33 »
Hvor gamle er Jeres kyllinger når i sætter dem sammen med andre voksene høns (og en hane)?

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Sætte kyllinger sammen med høns
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2009, 12:08 »
Jeg har netop sat min ene kyllingeflok sammen med de voksne høns. Tre uger gamle, omtrent varmefri. Deres hønemor gider dem ikke rigtig mere, men jeg vil på den anden side ikke efterlade dem helt uden mor, så jeg lukkede bare op ind til de voksne. Det går glimrende, der er kun én høne, der hakker dem lidt. Alle andre er ligeglade.

Et andet, ældre kuld har haft det på nogenlunde samme måde, bortset fra at hønemor stadig var hønemor på det tidspunkt. De har gået ret op og ned ad flokken de første tre uger eller dér, derefter har jeg lukket op ind til de store.

Problemerne ved det er ikke så store: de skal have et aflukket foderhjørne (en omvendt spand med mellemrum under er fint); de voksne høner skal helst lade dem være (enkelte høner og haner er nogle knoldesparkere på dette punkt); og hønemor skal lige integreres igen (den ene gang varede det omkring 5 minutter, og imens var kyllingerne moderløse). Og jeg er overbevist om at de har godt af at blive vist, hvordan en god flok fungerer. Kald det social arv. Det er selvfølgelig ikke relevant hvis moderflokken er nogle narhoveder, men under andre omstændigheder tror jeg helt bestemt, det giver bedre kyllinger.

Alternativet er at komme dem ind i deres egen hønsegård og lade dem blive dér til de er omkring 4-5 måneder. Det gavner ikke ligefrem en hanekyllings selvtillid at blive sat sammen med en hønseflok der tæver ham, så hvis han er ældre end halvanden måned, er det nok bedre at vente...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: Sætte kyllinger sammen med høns
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2009, 10:57 »
Jeg har ladet mine kyllingeførere med kyllinger komme sammen med resten af flokken efter et par dage. Hanen blev så glad, så glad for at se min sidste kyllingefører at han lige måtte træde hende. Hun var dog en værre furie og beskyttede kyllingerne i stedet for. Resten af flokken var mere bange for hende end efter hende/kyllingerne, så det er gået meget smertefrit.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)