Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: vindæg hos gammel høne  (Læst 6131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
vindæg hos gammel høne
« Dato: 02 Juni , 2009, 09:42 »
Min høne Elisabeth er begyndt at lægge vindæg. Æg uden skal, meget tyndskallede ru æg og bittesmå æg uden blomme og der går 3 - 5 dage imellem hvert æg nu.
Hun har fri adgang til skaller, får spiret korn lavet af spireblanding og hvede, masser af grønt og hønseguf hver dag.

Hun se faktisk rigtig fin ud  og er lige så frisk som hun plejer at være.
Er hun bare ved at blive for gammel til det pjat mon  ???
Hun er faktisk 8 år gammel har jeg lige regnet mig frem til. Hvor gammel kan en høne egentlig blive  ???

Det er skisme øv hvis hun ikke kan mere, for hun er min eneste rugehøne pt.  <W
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: vindæg hos gammel høne
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2009, 10:35 »
Hvis hun er otte år har hun da gjort det godt, og måske er æggedelen ved at være et afsluttet kapitel for hende.
Derfor kan hun vel stadig vare en gode rugehøne?
Hvad siger I andre mere erfarne?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2009, 10:38 »
marianne..det vil jeg også mene...så længe hun er fysisk i stand til at klare en rugeperiode. Det er jo trods alt en stor belastning for en høne at ligge der.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lone

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2009, 11:18 »
Hvis hun kan blive skruk, kunne det måske give ro til æggelederen, så den kom sig. Jeg havde en høne, der også glemte at pakke sine æg ind i en periode, men efter en omgang 'børn' var der emballage på igen. Godt nok havde de resten af hendes hønseliv en lidt spøjs facon, og jeg kunne altid kende hendes æg fra de andre, men de kunne da bruges, også til at ruge på.
Og jo, min gode gamle Snehvide lægger også æg denne sommer, der vist nok er hendes 8 sæson som rugemor..  <M
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2009, 18:23 »
Hun skal have lov til at nyde resten af livet selvom hun er blev for gammel til at producere æg til pandekagerne  ;) Hun er er rigtig god skrukhøne og kyllingefører, så hende vil jeg ikke af med !
Så må jeg se om jeg kan få hende gjort skruk alligevel.....ellers må jeg købe mig en rugemaskine  ::)
Jeg synes hun har gjort sit bedste og leveret et fint æg til mig hver eneste dag næsten hele året rundt, så hun har bestemt fortjent sit otium  ;)
Men jeg håber bare ikke at hun fejler noget så det er grunden til vindæggene  :(
3 heste og en pony

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2009, 08:38 »
Så er lille Elisabeth begyndt at lægge gode æg igen men de er ikke helt som de plejer at være. Skallen er rigtig fin, men ægget er nærmest aflang i stedet for oval som sædvanlig. Kan de mon bruges som rugeæg alligevel  ???
3 heste og en pony

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2009, 09:01 »
Ja, det vil jeg da tro, de kan. Dejligt hun lægger gode æg igen  :D :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #7 Dato: 21 Juni , 2009, 11:15 »
ja det er bestemt dejligt......jeg er jo nødt til at indrømme at jeg ELSKER min lille Elisabeth og var helt nervøs for at hun var syg så det var en lettelse at se det første, fine æg fra hende...selvom det ser lidt sjovt ud   :D
Jeg vil prøve at få hende gjort skruk så hun kan få en pause i æglægningen og så forsøger jeg med hendes egne æg sammen med andre rugeæg. Så må vi se om det virker  ::)
3 heste og en pony