Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ville I turde.... (Opdateret m/billeder i #16)  (Læst 11403 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Ville I turde.... (Opdateret m/billeder i #16)
« Dato: 31 Maj , 2009, 23:16 »
...at lade jeres høns overnatte i et træ i det fri? :)

De sidste par dage, når jeg er kommet ud for at lukke for natten, har der siddet en af hønsene oven på lægten på hønsegården. Vi har netop fået overdækket den ene side af gården, men har endnu ikke fået noget net på den anden del.

Nå, men jeg har så fået skubbet denne her høne ned, og lokket den ind i huset, hvor jeg har sat den på pinden. Her til morgen, da jeg kommer ned for at åbne for dem, går der en høne rundt på græsplænen! Øhh...jeg plejer godt nok at tælle dem om aftenen, for at være sikker, men de var der jo altid, så det stoppede jeg med :D

Nå, men så her til aften, sidder der igen en høne på lægten, og da jeg kikker op i træerne, sidder der to mere!! *g Jeg fik dem raget med med en løvrive og ind i huset...men på den anden side...hvad kunne der være sket ved at de sad deroppe? Det har de jo nok altid gjort i naturen, men på den anden side vil jeg jo gerne passe godt på dem...tænke tænke... Ville I turde lade dem sidde hele natten?
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2009, 22:08 Fra Christina »

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Ville I turde....
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2009, 23:21 »
Hvis de sidder så højt at ræven ikke kan nå dem, skulle der vel ikke ske noget.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2009, 23:24 »
Ja, der sker ingenting hvis bare du selv står op sammen med dem, hvilke jo er meget tidligt  :o
Men vil nok sige at har du dine høns kære så skal de indehus hver nat.

Mvh Viben

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2009, 23:36 »
Det er meget risikabelt sku jeg mene..hønsene flyver temmeligt sikkert ned fra lægten meget tidligt om morgenen..de kunne nemt møde Mikkel Ræv der er på sin morgenvandring..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2009, 23:36 »
Her når vejret er så godt, så betyder det ikke noget hvis de sidder så rovdyr ikke kan nå dem, men når det bliver regnvejr og slem blæst, så skal de ikke sidde ude, for så risikerer du at de bliver syge (forkølet og lungebetændelse) Men det lyder ellers hyggeligt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2009, 23:58 »
Der har været høns hos os, der ville sove ude og højt; men jeg turde ikke lade dem gøre det.  Vi måtte stække et par af dem, så de ikke kunne flyve højt op.  Men jeg er altså også en tøsedreng med mine høns.<R <T
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2009, 07:29 »
Jeg er enig i de foregående indlæg, selve det at sidde i træet og sove er sikkert nok, hvis vejret er godt, men udtrykket "at stå op med hønsene" gælder også for ræve; de gange, vi har sæt ræv her, har altid været i de meget tidlige morgentimer, hvor en morgenfrisk høne for længst ville være fløjet ned og gået i gang med fødesøgningen. Lige præcist dette har kostet mig en høne, fordi der var en morgen sidste år på en hverdag, hvor jeg var ovre og lukke hønsene tidligt ud.
Endelig kan det måske blive svært at forklare hønsene, når efteråret eller regnvejrsdagene kommer, at det er dumt at sidde i træerne og sove.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #7 Dato: 01 Juni , 2009, 08:14 »
De er da vist ved at være teen age'ere ;D
Hvis gården bliver overdækket er det jo ikke et problem længere, men jeg kan godt forstå at det er lidt nerverystende at de sidder der og man ikke har styr på dem.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 01 Juni , 2009, 08:35 »
NEJ! Har én gang prøvet at flytte høns fra træer i silende regn - og mørke. Nu er det ind på pindene - HVER aften!!!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #9 Dato: 01 Juni , 2009, 11:16 »
Da jeg var lille og boede i et typisk parcelhuskvarter - et af den slags, der lå tæt på markerne - havde vi også høns. To af disse - Rasmus og Marie - sov hver eneste nat på plankeværket ind mod naboen. Også efterår og vinter. Og ja - jeg har set dem både dugvåde og med frost på fjerene. Næste forår syntes Rasmus, han skulle gale for alvor - og derefter sad Marie alene.
De kunne have valgt at sidde lunt i hønsehuset sammen med de andre - eller i en smule læ og ly i hønsegårdens pæretræ. Men det var altså under åben himmel, de fandt det bedst. Og det fik de lov til... ;)
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 01 Juni , 2009, 11:51 »
Nårh, stakkels Marie. ;) Men besynderligt at de bestemmer sig for at være ude året rundt.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #11 Dato: 01 Juni , 2009, 15:51 »
Jeg ville nok ikke lade orpingtoner, silkehøns eller andre med bløde fjer sove sådan et sted, og nok heller ikke malayer med deres sparsomme fjerdragt, men hvis det drejer sig om Danske Landhøns, Italienere, Norske Jærhøns, Lakenfelder osv. med forholdsvis fast, rig, vandtæt befjering, så er det nok mindre livsvigtigt. Så hvis det er det de helst vil...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Juni , 2009, 15:54 »
Er enig med Magnus ;) Så du kan godt lade dine skånske sove der. Ihvertfald så længe at det er varmt :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 01 Juni , 2009, 16:51 »
Men så er der bare lige det med at de vil flyve ned tidligt om morgenen for at spise, så hvis man ikke er garanteret rævefri.......
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 01 Juni , 2009, 17:06 »
Det er rigtigt, men er det eksempelvis i hønsegården, så betyder det ikke så meget da ræven nok ikke bryder ind efter dem der så let som han villle tage dem uden for gården :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.