Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor plukker høns hinanden???  (Læst 12359 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
Hvorfor plukker høns hinanden???
« Dato: 31 Maj , 2009, 21:31 »
HJÆÆLP  <+ Hvorfor begynder en høne pludselig at plukke en anden høne og hanen, så de er skaldede på hhv. hoved og hals  ???
Mine 4 høns er kommet i pleje hos Berit. Og efter de er kommet derop er hirakiet ændret sig. Hybridblandingen er pludselig begyndt at plukke den tidl. førerhøne og den nyankomne hane har mistet halsfjerene.
Hvad gør vi? udover at bruge øksen, for det er måske den eneste løsning  ???
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Hvorfor plukker høns hinanden???
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2009, 21:36 »
har læst herinde at hybrider er slemme til den slags og at den eneste løsning er øksen...desværre.
Med venlig hilsen Søs

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2009, 21:37 »
Ja tak vi har brug for hjælp, de 2 ser farlige ud, jeg tager billeder imorgen,  :(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2009, 21:42 »
Jeg ville altså ikke give sådan en høne en eneste chance....en mulighed kunne dog være at sætte den sammen med andre høns der ikk finder sig i sådan noget pjat ! Desuden skulle plukkeriet smitte ,,så fjern den fra de andre inden de får fikse ideer og problemet bliver større.
Med venlig hilsen Søs

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2009, 21:47 »
Det underlige er at hun ikke har gjort det før, ikke jeg har set! MEN hendes tidl. hane fik skylden for at ha holdt for godt fast i yndlingshønen når han trådte hende og det var derfor hun var skaldet... men det kan sgu da være Hybriden bare har været plukkemaskinen...
Jeg må ud og se om hanens nye koner er skaldede :D hvis ikke må han have en undskyldning  *f
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2009, 21:49 »
Det kan også bare være en bar plet ...et sår eller noget hos de andre der har sat hende igang.
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2009, 22:04 »
Kedsomhed bliver til dårlige vaner, som smitter, især hybrider er disponeret for denne adfærd.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #7 Dato: 01 Juni , 2009, 08:12 »
Jamen det ser sådan her ud,
Hilsen

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 01 Juni , 2009, 08:22 »
Kan plukkeriet opstå pga lidt stress ved flytning? Og at hierakiet derfor også ændres?
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #9 Dato: 01 Juni , 2009, 08:41 »
Jeg må sige at det ligne skælmider, på billedet nr 3, kan man også se at kammen er tør, så prøv at smør med en lidt madolie.  :-\

Mvh Viben

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 01 Juni , 2009, 09:23 »
Viben hvordan kan jeg få de skælmider væk, men hende på billede nr 3 er også plukket flere steder, jeg har undersøgt hende, og der er ingen utøj at se, men mider kan man vel heller ikke se.
Jeg har søgt i leksikonet men der står ikke noget om skælmider, Jeg tror en der ved mere skal på banen, undskyld Viben det er ikke fordi jeg ikke tror at du ikke ved noget, men jeg vil gerne have en dybere forklaring på hvad jeg skal gøre.
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2009, 09:25 Fra Berit »
Hilsen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 01 Juni , 2009, 09:59 »
Det er den mest dårlige vane der findes hos høns, og hvis der går hul på en af dem, ja så deltager de alle til individet er ædt op,,,,, af med hoveafbryderen, det er ikke noget der går over,,,,
Den  ensete mulighed der kan være, er at sprøjte de andre ind i hjortetaksolie, det lugter skrækkeligt, og plejer at stoppe pilleriet, men det er ikke en evig løsning.
Fjermider tror jeg ikke på her.

Det er billigere at få en anden høne.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 01 Juni , 2009, 12:48 »
Nu har Dorte og jeg undersøgt dem og der er ikke mider eller andet utøj, så vi afgjorde at hun skal blive et hovede korter, så det må jeg heller gøre selv om jeg er meget ked af at gøre det, men jeg bryder mig heller om det pilleri
Hilsen

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #13 Dato: 01 Juni , 2009, 14:05 »
Nu har Dorte og jeg undersøgt dem og der er ikke mider eller andet utøj, så vi afgjorde at hun skal blive et hovede korter, så det må jeg heller gøre selv om jeg er meget ked af at gøre det, men jeg bryder mig heller om det pilleri

Som du selv skriver længere oppe, så kan de ikke ses med det blotte øje, men kun ved mikroskop, det gælder alle mider, skab er også en hudmide.
Olie er et godt midel imod mider, da det lukker for lufttilførelsen så miderne drukner.
Hvorfor jeg ville at du prøvede med olie først er fordi at miderne bider sig fast og derved begynder dyrene at klø sig på stedet.

Mvh Viben

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #14 Dato: 01 Juni , 2009, 16:05 »
Jeg må sige at det ligne skælmider, på billedet nr 3, kan man også se at kammen er tør, så prøv at smør med en lidt madolie.  :-\
Jeg må sige, at det ligner min gamle hane efter jeg flyttede Araucana-hønen ind. Alle fjerspidser i behæng pilles ligeså stille af, og de kommer ikke tilbage før efteråret. Han plejede ellers at være så flot...
Jeg har billeder af ham i galleriet.

Hun var også slem til at plukke Sussex-hønernes sorte halsfjer, og hun stoppede først med alt det pjat, da vi gav hende et par briller på med en split gennem næsen.

I år har vi så en ny høne der gør det, også efter brilletricket. Det er muligvis arveligt betinget, men det har især noget med for mange høns på for lidt plads at gøre. Det er vistnok også kun almindeligt blandt maskinudrugede høns.

Jeg kan tilføje, at det intet har med hieraki og hakkeorden at gøre. Begge de omtalte høner lå/ligger nederst eller næstnederst. Det er overhovedet heller ikke aggressiv adfærd. Det ser faktisk helt hyggeligt ud, når man ikke lige ved hvad der foregår.
Jeg vil tro, at det er en misforstået fjerpleje. Men jeg tror ikke på at det smitter.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.