Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: holdbarhed på æg!  (Læst 8989 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
holdbarhed på æg!
« Dato: 28 Maj , 2009, 16:34 »
Efter jeg for 2. gang finder omelet i tønden hvor mine moskusdamer har lagt æg, er jeg efterhånden ved at tro de enten er ekstremt klodsede, eller så gør de det med vilje for at få en lille snack  :P

Jeg har besluttet at samle æg ind til en tur i rugemaskine, men hvor mange dage har jeg at samle i før det første er blevet for gammelt?

Håber der er nogen der kan hjælpe  <+

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: holdbarhed på æg!
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2009, 16:40 »
Jeg tror ikke det er dine ænder der ødelægger æggene, men derimod skaden, jeg har vildænder her og de havde lagt en del æg i 2 mælkejunger, med åbningen ud mod vandet, således at dyr ikke kan komme derind, men skaderne de flyver frem og tilbage ved jungerne så jeg tror det er dem der tager dem.  :'(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline lis nielsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2009, 16:41 »
de æg du samler fra til rugning skal helt ikke være ældre end 10 dage...held og lykke

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2009, 16:54 »
Tak for svaret  ;)

Vi har stort set ikke skader her, men jeg skal da lige holde øje, for kragen er sikkert heller ikke bleg for en mundfuld  >:(  Det havde jeg ikke tænkt på...så er der jo ikke meget at gøre  :'(

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2009, 23:31 »
Har du ikke æg nok på 10 dage, fortsætter du bare med at samle, de skal nok klække, de allerfleste af dem. helt op til 21 dage tror jeg ikke giver de store problemer, men klart nok, de bliver da dårligere til at klække med alderen.
Det er ikke sådan, at bare fordi de er 11 dage gamle, så dur de slet ikke.

Man hører da af og til at ænder har helt op til over 20 æg i reden, og dem får de altså ikke lagt på 14 dage.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2009, 23:51 »
Jeg plejer at bruge reglen om at de kan gemmes det der ca. svare til et maximal kuld som den pågældende fugle kan ruger på.

Jeg ligger selv vagtelæg til rugning hver 3 uger. Der er ganske vidst lidt spild på ægene, om det skyldes at de sidste 5-6 stykker er ved at være for gamle ved jeg ikke.
Grunden til at jeg er begyndt på dette er at jeg er fri for mange små kuld kyllinger og maskinen tømmes hver gang før nyt hold.

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2009, 12:09 »
GGrrrrrrr...det er skaden...den forp......

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2009, 12:26 »
Kunne man ikke lave sådan en slags hætte af net, så den ikke så nemt finder æggene og anden alligevel kan komme ind til reden?
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2009, 12:46 »
hmm.. spørgsmålet er, om anden så kan vende æggene og flytte dem rundt, som hun skal. Tanken er god. Men hvordan konstruerer man den lige... hmmm...

Ellers et skade-skræmsel?! Møgdyr! <B

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2009, 13:37 »
Tror desværre man kan ha en tendens til at undervurdere skadens snuhed...som sikkert er langt bedre udviklet end andens  :-[ Så det kunne da blive et spændende resultat  :D

Problemet bli'r desværre jo langt større når dens unger forlader reden og mama gi'r tricket om den nye lækre buffet videre til næste generation  >:(

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2009, 13:58 »
Fik jo alt plyndret af skaden og dens unger sidste sommer. Selv i de mørkeste kroge af hønsehuset. Andemor formåede til gengæld at skjule sine æg... i brændeskuret ...bag halmballer. Desuden dækkede hun dem altid pænt til når hun gik.
har ikke haft problemer med skaden i år ...men har ozz sendt katten op i den gamle rede. Den fik fiftet den ned på et tidspunkt...så byggede de en ny ...den viftede gemalen ned ..... og ellers har undertegnede viftet rundt som et førsteklasses skadeskræmsel siden det tidlige forår.

Hvor mange andre arter der også er blevet skræmt må forblive i det uvisse  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2009, 14:23 »
Søs som skadskræmsel - det gad jeg se på hjemmevideo...  ;D

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2009, 08:22 »
 *g *g *g

Hvis du kunne sætte et AV-kabel til min hjerne ville du se filmen netop nu. Og den er go'. ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2009, 08:37 »
Af almindeligt hensyn til folk og fæ i det ganske danske land og deres velbefindende er en sådan film netop IKKE blevet skabt *looool*
Med venlig hilsen Søs