Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Træder han hul i dem?  (Læst 11398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
Træder han hul i dem?
« Dato: 27 Maj , 2009, 22:55 »
Mine to høner, der går med hanen, har begge mistet fjer på ryggen. Helt præcist på to pletter over vingerne. Sjov nok lige dér hvor hanen træder når han "gør sin pligt".
Normalt har han tre høner, men den ene er på barsel, så de to andre bliver flittigt brugt.

Kan han virkelig have trådt fjerene af dem, og hvad skal jeg dog gøre ved de stakkels høns?
Er to høner for lidt til en hane?
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline liski

• Passiv bruger
Sv: Træder han hul i dem?
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2009, 23:01 »
Du kan tro, hanen kan træde fjerene af sine høns.  Hvis det er en ivrig hane, er tre høns måske ikke nok, hvis du vil have, at de beholder deres fjer; men selv med flere høns kan man ikke være sikker.  Der kan være en høne, han er særligt glad for og derfor træder oftere.  Men du kan være rolig, fjerene vokser ud igen, når hønsene fælder og derefter får ny fjer en gang om året.

Måske er der andre i forum, der har ideer til at give hanen andet at tænke på?
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2009, 23:29 »
Mange tak Liski, så er jeg mere rolig for at han er "normal".
Men vil selvfølgelig gerne have gode ideer til hvordan jeg eller kan "beskæftige" ham.
Er det forresten synd for hønerne? BØR jeg have flere høner til ham?
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2009, 07:13 »
Jeg ved ikke, om det vil hjælpe, at han får flere høner - jeg har min Herman og hans 5 damer.. Han træder 'kun' 3 af dem - og han træder den ene MEGET ofte i forhold til de 2 andre.. Jeg tror ikke, han træder de sidste to, da det er nogle halvgamle sure mokker, som var her før han ankom ;D

Randi  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2009, 07:46 »
Hejsa
Min hane har 14 høner at 'beskæftige' sig med - og der er alligevel 3 af dem, der har bare pletter, selvom jeg ikke synes, de er hans særlige favoritter. Der er da vist også noget om, at hvis først fjerene kommer i uorden, så 'hjælper' hønsene hinanden med at få pillet de uordentlige fjer af. Jeg mener, jeg har læst om det herinde på forum. Jeg opfatter de store bare pletter som en kombination af de to forhold - hanen og pilning.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2009, 07:55 »
Ja jeg tror som måske du kan afhjælpe problemet ved at klippe hanens spore, hvis de er for lange kan han godt kradse hønen  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marie-Louise

• Bruger
  • Ønsker Sussex-høns igen
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2009, 08:05 »
Hvordan klipper man sporer? Tager man bare havesaksen - og bløder det ikke? De er jo ret tykke!  :o
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Viben schliemann

• Gæst
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2009, 08:12 »
Hvordan klipper man sporer? Tager man bare havesaksen - og bløder det ikke? De er jo ret tykke!  :o

Du kan bruge de samme redskaber som man bruger til hunde, de har en stop ordning, så du ikke får klippet forlangt op.
Hvis det var en udstillings hane, så er der noget med at man kan sætte store perler på, så hans spore ikke er skarpe.

Mvh Viben

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2009, 08:13 »
Jeg tager en klipper til at klippe klør med, man skal jo ikke klippe hele sporen af, spore er lige som en negl de gør jo heller ikke ondt at klippe, hvis man ikke klipper for langt ned, men er de lange ville jeg tage et godt stykke af, er du bange for at klippe for langt ned så klip bare spidsen af.   ;)
Hilsen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2009, 09:04 »
Ikke for at skræmme, men da jeg bare lige skulle klippe min hanes sporer og absolut kun tog spidsen, max 1 cm. begyndte det at bløde voldsomt..... Så det gør jeg altså aldrig mere !

Jeg har altid haft held med at klippe kaninens klør.
Så jeg ved ellers godt hvad det er jeg gør.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 28 Maj , 2009, 09:27 »
Jeg har en klipper der fortæller hvor langt jeg må klippe, den viser rødt når jeg ikke må klippe og gult når jeg er ved at være der, og grønt når jeg må klippe, men jeg har klippet spore uden den hjælp og det gik fint  :D
Hilsen

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2009, 09:32 »
For en del år siden ledstækkede jeg nogle prydænder der var blevet en tre dage gamle, med det resultat at den første blødte særdeles meget. For eftertiden har jeg altid på forhånd sørget for at have et starinlys hvor leg har et søm liggende i flammen som jeg hurtig kan tage med en tang og brænde spore eller lignede der bløder. En rigtig varm lodekolbe vil jeg også tro kunne bruges. Man skal ikke holde den på i længere tid, men lyn hutig svitse såret. Blødningen stopper herefter omgående.

Min svigerfar der havde haft racehøns i mange år brugte at vride sporen af med en tang. Indenunder sider der en kortere og blødere spore som den inderste hvide kant vi har på vores negle. Hvor ondt det gør på dyret vil jeg lade være usagt, men det bløder sjældent.
Jeg tror at den nye spore vil være lidt øm i en periode efter, til den hærder og bliver lige så hård som den gamle spore. 

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2009, 09:49 »
Her i huset får hanen skam pedicure. Sidder med krabaten i favnen mens gemalen bruger drimmelen (hedder den det ?)
Så slibes der lystigt så det støver og stinker .....det er en forsigtig metode hvor man jo bare sliber lidt efter lidt af ....alt bliver smukt afrundet så der heller ikk er nogle skarpe klippekanter der kan rive. Jeg er altid obs på de høns der mister fjerene ...... Det hjælper klart han har flere at vælge imellem .... men havde jo en sidste år der fik dyyyybe flænger ned i kødet af hans klør (ikke kun sporer der kan kradse) Så er de meget hårdt udsat bliver de isoleret ..... Hønene kom sig fint ved flittig brug af aloe vera direkte fra planten ...men føj det så grimt ud !!!

Med venlig hilsen Søs

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #13 Dato: 29 Maj , 2009, 11:09 »
Det lyder godt nok lidt barsk - og jeg synes ellers ikke jeg er så sart (når hingstene skulle kastreres og dyrlægen klippede "vedhænget" af og smed det, så hundene var ved at komme op at slås for at få det, gjorde det mig ikke noget. Berideren og andre mandlige ansatte ømmede sig noget på hingstens vegne ;)). Det er nok fordi det ikke er noget, jeg har haft noget at gøre med - so far.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 29 Maj , 2009, 12:51 »
Tjae.. til at stoppe blødningen ville jeg enten købe det, der hedder "Klip stop". Det er egentlig bereget til, hvis man klipper for langt på hunde eller kaninklør, men virker vel også på høns?!
Det fås i dyrehandlen og hos nogle dyrlæger.

Man kan også, som Bjarne foreslår, bruge en loddekolbe, men vær lige sikker på, at du har et godt greb i dyret. Man kan dælme nemt brænde både den og sig selv, hvis den smutter.

Mener at have set, at Finn for ikke så længe siden havde et indlæg med billeder af sadler til høns - netop til at beskytte dem mod emsig hane ;D