Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger ud til høns - RÅD?  (Læst 424 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Kyllinger ud til høns - RÅD?
« Dato: 11 ſeptember , 2019, 14:48 »
Okay... Nu er jeg måske liiiidt for meget hønemor over mine store kyllinger... Eller hvad?

Jeg har en flok kyllinger. Klækket den 08/07-19. Så de er lige knap 9½ uger nu...
De er af racerne: Maran, Brahma & Faverolle.
De er vokset fint. Har flotte fjerdragte m.m.

Fra dag 1 har de gået i deres eget voliere i hønsehuset, hvor de voksne høns og kyllingerne har haft frit udsyn til hinanden 24/7. Det har kun været hønsenet imellem dem...

Forleden dag åbnede jeg op, så kyllingerne kunne løbe ud, men også kunne løbe tilbage i sikkerhed, hvis det blev nødvendigt.
Problemet var så bare, at kyllingerne ikke lige hele tiden kunne finde tilbage i sikkerhed. Så de fik hak, hvis de endelig løb ud frit i hønsehuset...
Når de voksne begyndte at hakke, råbte jeg af dem, og løb hen for at jage dem væk...

Jeg synes, det så lidt voldsomt ud, da det kun var en enkelt kylling eller to som løb ud frit ad gangen. Og så blev de ellers jagtet og hakket af 4-5 høns HVER.

Så allerede efter jeg havde været derude et par minutter, lukkede jeg dem inde i volieren igen...

Skulle jeg have givet det længere tid?
Evt. sørge for, at de alle sammen kommer ud frit i hønsehuset på én gang?
Eller er de bare endnu for unge til at kunne komme ud?

Gode råd please... Sidst jeg spurgte indtil det, blev jeg rådet til at vente til de var 10 uger. Hvilket de jo næsten er nu  :-\

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Kyllinger ud til høns - RÅD?
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2019, 17:29 »
Hej Jeg har ofte brugt at give kyllingerne en stor omvendt papkasse, hvor der er skåret et par små indgange, så de kan gå i skjul for de sure høns, der så ikke kan komme ind til dem.  Men man må så sørge for at de har adgang til vand og foder, for det er ikke sikkert at de forlader kassen af frygt for overfaldene i længere tid.  Det er altid godt at give dem mulighed for at gå i dækning, mange hønsehuse er ret små og levner ikke plads til at flygte.  Det er også godt at komme store grene med blade og grangrene ind i huset, det begrænser de voksnes hurtige fremfærd og giver de små en chance for at komme af vejen, faktisk bliver hønsehuset et mere spændende sted med masser af grønt og skjulesteder, så kedsomhed ikke skal munde ud i overfald på de svage og nytilkomne.

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Kyllinger ud til høns - RÅD?
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2019, 11:03 »
Hej Jeg har ofte brugt at give kyllingerne en stor omvendt papkasse, hvor der er skåret et par små indgange, så de kan gå i skjul for de sure høns, der så ikke kan komme ind til dem.  Men man må så sørge for at de har adgang til vand og foder, for det er ikke sikkert at de forlader kassen af frygt for overfaldene i længere tid.  Det er altid godt at give dem mulighed for at gå i dækning, mange hønsehuse er ret små og levner ikke plads til at flygte.  Det er også godt at komme store grene med blade og grangrene ind i huset, det begrænser de voksnes hurtige fremfærd og giver de små en chance for at komme af vejen, faktisk bliver hønsehuset et mere spændende sted med masser af grønt og skjulesteder, så kedsomhed ikke skal munde ud i overfald på de svage og nytilkomne.

Okay :)
Jeg har skrevet med en anden som sagde, at de MINDST skal være 18-20 uger gamle, før jeg kan forsøge at lukke dem sammen med de andre  ???
Sidst, var der én som skrev til mig, at de skal være 10 uger. Så der er meget delte holdninger og erfaringer :)

Jeg har her til morgen brugt nogle timer på at bygge kyllingernes voliere større ude i hønsehuset (Vi har et hønsehus på cirka 40 kvm. så der er plads til det...
I næste uge bestiller jeg et træskur eller stålskur hjem, som kommer til at stå på vores ene mark. Rundt om det (og nedenunder det) vil vi så sætte og ligge hegn.
Når skuret så er blevet indrettet med sovepinde, redekasser, fodertrug, vandtrug osv. så bliver kyllingerne flyttet derud :-)
Uanset hvad, skal de alligevel flyttes, inden de når æglægningsalder, da vi ikke må sælge deres æg i gårdssalg.
Det er jo racehøns jeg selv har udruget. Og da de er købt som rugeæg, hos en person som ikke er "godkendt opdrætter", så må jeg ifølge fødevarestyrelsen ikke sælge æggene fra dem.
Jeg må KUN sælge æggene fra de høns jeg har købt hos en godkendt opdrætter (såsom Bangs Hønniker)  :o
Det anede jeg ikke, da jeg købte rugeæggene... Troede, at så længe jeg sender sokkeprøver for salmonella tjek hver 9. uge, så var det lige meget hvor jeg havde hønsene fra... Men så lærte jeg jo det :)