Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - Hanen overfaldte mig???  (Læst 843 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Dato: 08 Juli , 2019, 07:49 »
Hejsa  :)
Jeg har brug for hjælp/råd...
Jeg har en flok høns i forskellige racer;
Isa Warren (2 stk.)
Lys Sussex (3 stk.)
Sort Skovhøne (2 stk.)
Tværstribet Skovhøne (2 stk.)
Königsberger (2 stk.)
Mørklægger (2 stk.)
Grünleger (2 stk.)
Og så en enkel hane (Tværstribet skovhøne)

I morges da jeg gik ind i hønsegården, åbnede jeg lågen til hønsehuset, så hønsene kunne komme ud.
På vej tilbage til hønsegårdens låge, kunne jeg mærke en høne ramle ind i mine ben. Vender mig om, og får øje på hanen. Jeg tænker, at han nok bare har haft travlt med at komme ud. Vender mig om, og går videre. Han gør det igen. Og så jagter han mig ellers hele vejen hen til hønsegårdens låge. Og han fik den ene Isa Warren med på hans "overfald"...
Jeg måtte gå baglæns tilbage til lågen, og sparke efter en usynlig bold, for at holde ham på afstand, så han ikke overfaldte mig...

Jeg panikkede totalt, og kunne pludselig ikke finde ud af at åbne lågen til hønsegården, så jeg kunne komme ud, og knaldede min albue ind i hængslet, hvilket resulterede i albuestød, hudafskrabning og blåt mærke...

Det må have været et syn for Guder  ;D

Hvorfor gjorde han det? Og hønen som gik med på hans overfald (hun var dog ikke så slem som mig)

Jeg købte ham i maj måned, hvor han var omkring 20 uger gammel.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2019, 09:33 »
Livet er for kort til aggressive haner, der er SÅ mange gode haner!
Aggressiviteten  er desværre arvelig. Min bedste anbefaling er, at du kalder ham Coq au vin eller tartelet, og får en ny. Jeg vil anbefale en lys sussex, da du har tre af de høner.
Jeg ved ikke hvordan det er med de høns, du kalder tværstribet skovhøne? De er ikke i fjerkræstandarden. Men mange af de høns du nævner (ikke sussex) er hybridhøns, dvs at du ikke kan regne med, at kyllingerne ligner forældrene, når det så er sagt, kan du sikkert få mange søde og sjove høns ud af dine forskellige høner, hvis du parrer dem med en anden type hane. Det er ligesom med f.eks. tomater, de er F1-hybrider, og sår du frø fra de tomater, får du helt andre tomater end ophavsplanten.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 582
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2019, 09:51 »
Det er nok lidt langt, men jeg har Larkenfelder hanekyllinger, der trænger meget til at flytte hjemmefra.
Nordfalster.

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2019, 10:23 »
Livet er for kort til aggressive haner, der er SÅ mange gode haner!
Aggressiviteten  er desværre arvelig. Min bedste anbefaling er, at du kalder ham Coq au vin eller tartelet, og får en ny. Jeg vil anbefale en lys sussex, da du har tre af de høner.
Jeg ved ikke hvordan det er med de høns, du kalder tværstribet skovhøne? De er ikke i fjerkræstandarden. Men mange af de høns du nævner (ikke sussex) er hybridhøns, dvs at du ikke kan regne med, at kyllingerne ligner forældrene, når det så er sagt, kan du sikkert få mange søde og sjove høns ud af dine forskellige høner, hvis du parrer dem med en anden type hane. Det er ligesom med f.eks. tomater, de er F1-hybrider, og sår du frø fra de tomater, får du helt andre tomater end ophavsplanten.

Tak for svar  :)
En lille beskrivelse af Tværstribet Skovhøne:
Den tværstribet skovhøne er utrolig smuk, og er af natur meget rolig og tillidsfuld. Den egner dig derfor godt til såvel børnefamilier som til dig, som starter op med dit allerførste hønsehold i haven.
Den tværstribet og den sorte skovhøne ligner hinanden meget i temperament og sind, og er begge en krydsningshøne, hvor der er krydset med henblik på at få en god æglægger, samtidig med at man har en smuk og rolig høne.

Jeg sagde også til manden, at hvis hanen bliver ved, så må han blive til tarteletter. Det er også længe siden, vi har fået det  :P
Det er dog ikke en kødhøne, men kød nok til tarteletter MÅ der da være  :)
Men jeg giver ham en chance og prøver (efter et råd fra en anden hønseejer) at markere mig. Hun gav nogle råd til, hvad jeg kunne gøre. Og virker det ikke, så er det udskiftning af hane...
Synes bare det er ærgerligt, hvis han ikke når at blive ældre  :'( Men vil jo heller ikke være nervøs hver gang jeg går derud. Ydemere skal børnene også kunne gå derude, uden han overfalder dem...

Har også overvejet en Sussex hane  :)

Men har netop udruget Farverolles og Brahma kyllinger, som klækkede igår. Så hvis jeg kan finde en voksen Farverolles hane, kunne det også blive aktuelt  :)

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #4 Dato: 08 Juli , 2019, 10:24 »
Det er nok lidt langt, men jeg har Larkenfelder hanekyllinger, der trænger meget til at flytte hjemmefra.
Nordfalster.

Ååårh de er også fine  :)
Men de bliver ikke så store, gør de?

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 582
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2019, 10:29 »
Nej, de er nok hvad man vil kalde mellemstørrelse. Jeg har ikke haft dem før, men indtil videre virker de ret langlemmede. Og meget flyvske  ::), de sover oven på hønsegården.

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2019, 10:44 »
Nej, de er nok hvad man vil kalde mellemstørrelse. Jeg har ikke haft dem før, men indtil videre virker de ret langlemmede. Og meget flyvske  ::), de sover oven på hønsegården.

Sjovt sted at sove  :) Det kan ikke lade sig gøre for dem her  :)
Men de bliver nok for små. Er ude efter stor race  :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 582
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2019, 11:20 »
Helt i orden :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2019, 21:17 »
Jeg har selv forsøgt mig med at markere mig overfor en aggressiv hane. Mange forsøg, der endte med, at vi slagtede ham.
Held og lykke. 🐣
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #9 Dato: 08 Juli , 2019, 21:39 »
Jeg har selv forsøgt mig med at markere mig overfor en aggressiv hane. Mange forsøg, der endte med, at vi slagtede ham.
Held og lykke. 🐣

Har også besluttet mig for at han må slagtes... Synes, det er for risikabelt. For det er fint nok, hvis jeg får markeret mig, og han derfor stopper. Men hvad så med børnene? Det vil de jo ikke kunne finde ud af. Og de skal kunne gå ind i hønsehuset og hønsegården uden han overfalder dem...

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 941
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #10 Dato: 08 Juli , 2019, 23:07 »
Dit valg er helt korrekt, en hane der angriber mennesker skal slagtes.  /o

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #11 Dato: 09 Juli , 2019, 10:33 »
Både Faverolles og Brahma er rigtig store racer, og de er begge kendt for at være rolige og især for Faverolles' vedkommende nysgerrige og tillidsfulde. Jeg har haft to Faverolleshaner i min tid med høns, begge var flinke mod mennesker, men frygtindgydende store for mindre børn.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #12 Dato: 09 Juli , 2019, 11:33 »
Dit valg er helt korrekt, en hane der angriber mennesker skal slagtes.  /o

Har lige været derude igen. Og han holder konstant øje med mig. Og så snart jeg vendte ryggen til, gjorde han klar til at angribe mig...

Har fået mange forskellige råd;
- Jeg skal markere mig
- Få en hane mere i flokken (det giver ingen mening for mig, da jeg tænker at han så tæsker den nye hane)  <A
- Han er lige blevet kønsmoden, så hans testeron kører på højtryk
- Han tror, jeg er en høne, og jeg skal vise, jeg ikke vil bedækkes
- Han skal slagtes

Langt de fleste råd er dog, at han skal slagtes...
Det er bare så ærgerligt. Han er jo ikke så gammel. Og for første gang i morges så jeg at han forsøgte at parre en høne...

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hjælp - Hanen overfaldte mig???
« Svar #13 Dato: 09 Juli , 2019, 11:37 »
Både Faverolles og Brahma er rigtig store racer, og de er begge kendt for at være rolige og især for Faverolles' vedkommende nysgerrige og tillidsfulde. Jeg har haft to Faverolleshaner i min tid med høns, begge var flinke mod mennesker, men frygtindgydende store for mindre børn.

Jeg tror også, af de to racer, at jeg vil vælge Farverolles hanen. Har en forestilling om, at Brahmaen bliver for stor til pigerne  ;D
Og ellers så måske en Sussex hane...
Jeg har fået tilbudt en 1 år gammel hane. Han er en krydsning, og en del mindre end ham vi har.
Ham jeg har fået tilbudt er ikke dværg, men er bare lille sammenlignet med ham vi har.
Så jeg ved ikke rigtig.
Vil jo helst gerne have en race hane  :)