Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP - Redekasser med hul til æg - og skruk høne???  (Læst 632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Hejsa  :)

Jeg har et par spørgsmål.
Jeg har redekasser med æg-opsamler. Dvs. der er hul i alle redekasserne, så æggene forsvinder, og jeg kan samle æggene sammen i bakken.

Men hvad sker der så, hvis en høne bliver skruk? Så lægger hun jo æg "forgæves"  :-\

Hvis mine høns bliver skrukke, vil jeg gerne lade dem ruge på deres æg. Men hvordan finder jeg ud af, hvis de er skrukke?
Bliver de fortsat liggende i redekassen, selvom æggene forsvinder for dem? Så jeg på dén måde kan se, hun er skruk, og derfor kan ligge et bræt ind, så der ikke længere er et hul?

Håber, nogen venlige hønse-eksperter kan hjælpe mig på "skrukkeri området"  :)

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: HJÆLP - Redekasser med hul til æg - og skruk høne???
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2019, 23:39 »
Selvom du ikke har oplevet en  skrukhøne før, er du ikke i tvivl, når hun er det. Adfærden ændrer sig markant. Udover at ligge fast på reden og kun forlade den en gang i døgnet. Reagerer hun ofte aggresivt ved at puste sig op og hvæse/skrige, hvis du lader hånden nærme sig. Samtidig siger hun nogle konstante kluklyde, når hun er af reden. Der er en grund til tyskerne kalder en skruk for "Eine Glucke". Jeg er imponeret over, de ikke mister stemmen med den uafbrudte "glukkelyd"  når de har kyllinger.

Nogle høns vil lægge sig skruk også selvom, man har en forsvindingsrede, andre vil ikke. Det afhænger af, hvor energisk en ruger, det ligger til racen at være. Hvis du har en race, der kan blive skruk, og du vel at mærke ønsker, den skal blive det, kan du måske lægge halm i forsvindingsreden, så hullet lukkes og så eventuelt lægge nogle plasticæg i reden, som kan fremme skrukprocessen. Når hønen er blevet skruk, det vil sige ligger fast på reden, kan du lægge de æg ind under, du ønsker skal blive ruget ud.

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: HJÆLP - Redekasser med hul til æg - og skruk høne???
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2019, 08:52 »
Jeg har lidt forskellige racer;
Tværstribet Skovhøns (heriblandt 1 hane)
Isa Brown
Sorte Skovhøns
Lys Sussex
Grünleger
Maraner
Sølvblå Köningsberger
Mørkleger

Og så er jeg igang med at udruge Farverolles og Brahma æg  :)

Man er i hvert fald ikke i tvivl, når en høne har lagt æg  ;D

Manden har været så flink, at skære nogle firkantede plader, som passer ind i redekasserne. Så kan jeg ligge dem ind, hvis en høne bliver skruk, så æggene ikke forsvinder.

Tusind tak for svar  :)
Jeg bestiller nogle plastik æg og ligger i et par af redekasserne. Så benytter de/hun sig vel af én af de redekasser? Ellers må jeg jo gøre det med samtlige redekasser, og så afvente og se, hvilken én af redekasserne de benytter til udrugning :)



Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: HJÆLP - Redekasser med hul til æg - og skruk høne???
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2019, 09:41 »
Sandsynligheden for, at de hybrider, du har, vil skrukke, er så ikke så stor. Jeg har dog selv haft en "grønlægger" som aldrig havde vist tegn på at ville skrukke, men lige pludselig så kom det. Hønsenes veje er uransagelige. En del af charmen efter min mening. Når du har så mange forskellige, skal det også nok lykkes med mindst én af dem. En skruk med kyllinger, der trisser rundt i haven - så bliver "Morten Korch" romantikken ikke tykkere ;D

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: HJÆLP - Redekasser med hul til æg - og skruk høne???
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2019, 10:23 »
De fleste forsvindingsredekasser er hævet et stykke over gulvet - det går ikke hvis/når der kommer kyllinger. Kyllingerne kan ikke komme op til hønemor efter de har været nede på gulvet hvis der er mere end 5-10 cm og så vil de dø af kulde eller af hak fra de øvrige høns.

Så derfor skal du have den skrukke ned på gulvet i en "almindelig" redekasse (30x30 med 5-10 cm sider) heri kan du evt lægge nogle "snydeæg" (af gummi -købes samme sted som du køber øvrigt udstyr) eller et par hårdkogte æg som du mærker.

Når hun er blevet tryk ved den nye kasse kan du lægge de befrugtede æg under hende eller nogle daggamle kyllinger.

Dbh
John

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: HJÆLP - Redekasser med hul til æg - og skruk høne???
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2019, 11:21 »
Magrethe - Jeg går også lidt med sådan en "Morten Korch" forestilling  ;D ;D
Synes, det kunne være SÅ hyggeligt  :)
Håber og satser på, at det bliver nogle af mine Sussex eller Skovhøns som bliver skrukke :)

John Wellendorph - Jeg har købt 2 separate hønsehuse med gårde (du ved de små man kan købe til baghaven), som skal bruges til skrukke høns. :)
Dvs. at når hønemor får kyllinger, bliver hun flyttet i et separat hønsehus med lille gård.
Her skal hun bo med hendes kyllinger.
De står i den nuværende store hønsegård (vi har en MEGET stor hønsegård). Grunden til at de står i den store hønsegård er, at så er hun og kyllingerne altid i kontakt med de andre høns (uden at de voksne kan hakke kyllingerne), så er de ikke er fremmede for hinanden, når hun skal tilbage og kyllingerne skal ud til andre høns.
Der er et lille bræt op til hønsehuset, og inde i hønsehuset er reden 5 cm. oppe over gulvet.

Nu bliver jeg så bare i tvivl om jeg skal flytte hende og hendes rugeæg INDEN der kommer kyllinger. Eller om jeg skal vente til kyllingerne er udklækket  ???

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 941
Sv: HJÆLP - Redekasser med hul til æg - og skruk høne???
« Svar #6 Dato: 28 Juni , 2019, 15:17 »
I går kom der kyllinger under en af mine høns. I fag ville hun af reden. Reden er den der normalt lægges æg i af hele flokken.
Hun var ved at forlade reden da jeg kom. Fik kyllingerne i kænguruposen (opslag på min trøje) hønen i den anden hånd og ud i hønsefræseren.  VUBS alle på plads. Det gik nemt, men det er ikke altid tilfældet  ;) ;)