Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orange æg?  (Læst 2751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bonderøven

• Bruger
Orange æg?
« Dato: 23 Maj , 2019, 23:57 »
Hej alle  😉

Jeg har hørt at der også findes orange æg fra høns. Men passer det? Hvis ja hvad for nogen høns skal man så krydse for at få et orange æg?
0.2 maran
1.2 grünlegger
0.3 sussex
0.1 Italiener/sølvhals
0.9 Isa Warren
0.2 Dværg Welsumer

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Orange æg?
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2019, 10:39 »
Kunne det være blommen, der menes?

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2019, 12:38 »
Den sikreste vej til orange æg er vist at koge dem med lidt løgskaller fra gule zittauere :-)

Jeg har aldrig hørt om nogen race, der kunne lægge orange æg ellers.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline bonderøven

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2019, 17:00 »
Tænkte nemlig også på at det måske er blommen min ven mener  :)
0.2 maran
1.2 grünlegger
0.3 sussex
0.1 Italiener/sølvhals
0.9 Isa Warren
0.2 Dværg Welsumer

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2019, 21:51 »
OK. Det er græs, græs og atter græs. Og insekter og diverse urter, som de finder i have, mark og skov. Vil man snyde og skyde genvej til en flamboyant rød-orange, kan man give hønsene rigeligt med paprika i blødfoderet.

Offline Lone

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2019, 10:57 »
Mælkebøtter (bladene) er sikker vej til orange blommer - om sommeren. Om vinteren hedder det grønkål, det forberedes nu ved at udplante x antal små planter. Og når grønkålen slipper op sidst på vinteren er fodergulerødder en mulighed, og hønsene vænner sig hurtigt til at hakke i dem, jo større gulerødder jo bedre (så flytter de sig ikke så nemt)
- Og de pæneste kan man jo spise selv  ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2019, 20:04 »
Flerårig grønkål er et hønsehit. Noget af det første der skyder om foråret. Tre planter dækker 2-3m2 - og der er masser af mad i det til både dyr og mennesker.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2019, 21:52 »
hvor får man lige fat på sådan nogle planter. Det må lige være noget for mig
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2019, 07:04 »
hvor får man lige fat på sådan nogle planter. Det må lige være noget for mig

Har sendt pm

Offline Lone

• Bruger
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2019, 09:47 »
Af de (mange) grønkålsplanter, jeg har stående i køkkenhaven, skyder ca. 1/3 af dem igen foråret efter, med lidt grovere blade (ikke så kruset som 1. års). Senere kommer blomster - og sandsynligvis - frø.
Er flerårig grønkål en særlig sort? Af hensyn til planlægningen i køkkenhaven duer det ikke rigtig at forlade sig på de planter, der overlever vinteren, da de selvsagt står spredt. Manden vil klage over at skulle fræse i slalom, og vekseldriften mellem kartofler og andre afgrøder bliver heller ikke nem  ???
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2019, 09:14 »
Majs frø giver osse gule blommer. En æggeproducent fortalte mig, at det er Majs der - mængden altså - bestemmer om æggene kan sælges i Tyskland eller ej. Hvis Danskerne feks forlanger en faktor 8 på blommens farve, skal Tyskernes have en faktor 24, de elsker orange blommer i æg. Om det fortsat er rigtigt, ved jeg ikke  ::)

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2019, 13:50 »
Den orange farve kommer af mængden af protein. Der er en del protein i grønt foder, men der er også meget protein i krible-krable. Derfor fritgående høns har mere orange blommer   /o

Mht flerårig grønkål, så er det en særlig sort. Og så bær man aldrig fræse en køkkenhave. Men istedet opdele den i bede med gangstier imellem og blot nøjes med at ligge 10 cm halv omsat kompost på hvert bed om efteråret. På den måde holdes ukrudt til et minimum. Når man fræser hiver man hver gang tusindvis af nye frø med op i lyset hvor de kan spire. ::) se evt Charles dowding på youtube  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lone

• Bruger
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2019, 17:24 »
Protein har ikke indflydelse på farven af æggeblommerne, det har karoten derimod, det findes i grønt og gulerødder. Men får en høne ikke nok protein, lægger den ikke æg..

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2019, 20:07 »
Af peberfrugter udvindes farvestofferne Capsanthin og Capsorubin, som giver orange til rød-orange farve i æggeblommer. Caroten findes naturligvis i gulerødder og i variende mængde i grønne blade, og endelig indeholder gurkemeje en dejlig gul farve, curcumin.

Mange insekter indeholder farvepigmenter, carmin/karmin, som også sætter sig spor i hønsenes æg. Stoffet findes i mindre mængder her og der i forskellige kravl.

Jeg har en gang givet mine høns en lille rest kødsovs, som jeg for eksperimentets skyld gav en ekstra spiseskefuld sød paprika. Resultatet var et par dage med sygt orangerøde æggeblommer, alt for meget af det gode. Men meget effektfuldt.