Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor har min skruk fået nøgent bryst?  (Læst 7712 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Hvorfor har min skruk fået nøgent bryst?
« Dato: 27 Maj , 2009, 08:49 »
Jeg har jo den her skruk liggende på rugeæg.
Hun er ikke meget for at stå af reden og splatter bare ud på jorden hvis jeg tager hende af den. Hun har ligget på æg (først kunstige, nu rugeæg) i en uges tid. Æggene har ligget i rugemaskine den første tid og skal klække på lørdag. Men skrukken er blevet nøgen på brystet - altså hun smider fjerene.
Er det "slidsår", plukker hun selv eller hvad sker der? Hvad gør jeg med hende? Hjælp  <+
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: Hvorfor har min skruk fået nøgent bryst?
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2009, 09:27 »
Vi har haft to skrukker i år og begge har ikke haft fjer på brystet.
Jeg ved faktisk ikke om de selv plukker dem af, eller om det hører sammen med skrukkeriet at den bare smider dem.
Du skal ikke gøre noget ved hende. De fjer kommer igen når hun engang er færdig med skrukkeriet.
Vil egentlig tro at det er helt normalt, måske for at have bedre "kontakt" med æggene/ungerne, jeg ved det faktisk ikke  ;)

Held og lykke med de snarlige kyllinger  ;) :D

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2009, 09:38 »
Det er meget normalt når de skrukker, de plukker simpelthen fjerene af brystet for at kunne afgive den varme der er nødvendigt for at rugetemperaturen holdes.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2009, 09:48 »
Nå, men så er hun jo en DYGTIG høne. Jeg troede den var begyndt at køre den forkerte vej oven i hovedet på hende. ::)

Tak for svarene. :-*
Mange hilsner
Stinne

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2009, 09:49 »
Mine skrukhøns ser også nærmest "grydeklare" ud på undersiden :D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2009, 21:27 »
Min har også plukket sig på lårene, skøre dyr. Til gengæld er hun den mest ivrige skruk jeg nogensinde har haft.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2009, 10:40 »
Min halvnøgne skruk er godt nok anderledes end den skruk jeg havde sidst "vi" rugede. ::) Ikke nok med at hun ikke har så mange fjer på brystet, hun er heller ikke særligt god til at passe sin diæt eller stige af reden for at strække ben og lægge megaklatter.
Tager jeg hende af reden splatter hun stadig bare ud. Jeg har flere gange givet hende havregrød med startfoder på en spiseske ført op til reden, så damen kan ligge på sine dyrebare æg og konsumere retterne. Selv vand skal hun have serveret på denne måde - på en spiseske som hun så kan drikke små slurke af. ::)
Det er da godt hun ikke skal være "gravid" i 9 måneder. :P
Mange hilsner
Stinne

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2009, 21:27 »
Det er meget normalt når de skrukker, de plukker simpelthen fjerene af brystet for at kunne afgive den varme der er nødvendigt for at rugetemperaturen holdes.

Hvor er det dog bare VILDT, at de helt instinktivt ved dette *p

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2009, 22:25 »
Citér
Hvor er det dog bare VILDT, at de helt instinktivt ved dette
Høns stopper aldrig med at forbavse mig, f.eks. mine bedste skrukker (dværgwyandot) er ruget ud i maskine og har haft en griselampe som "mor", alligevel er de eminent dygtige både til at ruge og også som kyllingemødre.
Så sidder man der og kikker på sine 1 dag gamle kyller, der både skraber og pikker, og soignerer sig
WOW
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2009, 23:01 »
Ja, man kan sige, at deres termometer er helt i orden, selvom den hverken er digital eller med kviksølv, og alligevel passer den bare altid.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2009, 09:02 »
Hun er slet ikke så tosset, hende Giraf Brun.
Nu er den første kylling ude af ægget og den er tør. Den er kommet i løbet af natten.
Lidt over 6 i morges vækkede Silas hele huset for vi skulle ud og se om der var kommet nogen ud af æggene. Nu må vi se om der er flere kyllinger i eftermiddag, når børnene kommer hjem fra skole. Min søster og nevø kommer forbi til middag og ser vidunderet (min søster har jo moderen og jeg faderen, så det er egen avl) og så får hun to større kyllinger med hjem.
Nårhh, hvor jeg er glad for mine høns - og jer her på forum.  :)
Mange hilsner
Stinne

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #11 Dato: 29 Maj , 2009, 09:36 »
Tillykke med den første fødte...

Ja, det er vildt spændende, og det synes jeg det er hver gang man får et hold kyllinger.
Når mine kyllinger kommer ud, vel sagtens om en uge eller 2, så inviterer vi børnene fra dagplejen, som ikke ligger ret langt væk fra os over for at kikke og holde kyllinger i hånden, det synes de er utroligt spændende.
Så kan de også lige se misserne og fiskene.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #12 Dato: 29 Maj , 2009, 09:39 »
Hvor er det en god idé. Det er da virkelig pædagogik. Børnene lærer om dyr og hvor vigtigt det er at passe godt på dem - og når I så har flere forskellige dyrearter, det er jo perfekt. :D
Mange hilsner
Stinne

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #13 Dato: 29 Maj , 2009, 10:22 »
Nu har skrukken fået havregrød med startfoder og vand på spiseske. Hun nægter at røre sig af reden og det er der sådan set ikke noget at sige til. Tante Skrap, der har kyllinger på godt 7 uger, kredser rundt om skrukkehuset og gokker og kalder. Hun er meget nærgående og hvis jeg ikke skærmer hende af hopper hun op i huset og vil ruge med. Hvorfor er hun så kyllinge-syg stadigvæk ??? Hvad når kyllingerne skal ud sammen med de andre?

Jeg laver en lille mor-barn-indhegning i dag, for Tante Skrap vil nok gøre sit for at kapre kyllingerne. :o
Mange hilsner
Stinne

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #14 Dato: 01 Juni , 2009, 09:14 »
Den lille familie trives - i hvert fald kyllingerne - moren er blevet til et rasende, hvæsende, tændervisende monster. :o Hun lader INGEN komme nær hendes kyllinger.
Hanen blev så glad for at se Giraf Brun igen efter hendes skrukkeri, og han løb hen til hende. Det fortrød han hurtigt for hun fór frem mod ham med løftede, baskende vinger og vilde lyde. Han vendte hurtigt om. Tante Skrap havde dog fået sneget sig til at lægge sit æg inde i skrukkehuset igen, inde sammen med kyllingerne under Giraffen. ::)

I aftes havde Giraf taget kyllingerne med ind på gulvet i hønsehuset. Det resulterede i at ingen af de andre høns turde gå ind i huset og i seng. De holdt sig pænt på god afstand af varanen. ;)
Mange hilsner
Stinne