Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns flyver over hegnet  (Læst 640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrids

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Mine høns flyver over hegnet
« Dato: 17 April , 2019, 08:27 »
Jeg har 4 Isabrown, de er endnu unge, cirka 19 uger.
Problemet er at de flyver over min indhegning, den jeg sætter midt på plænen omkring hønsegården, blot for at have lidt styr på dem når de er i haven.
Er der gode ideer til at holde dem fra at flyve over?
Mit hegn, grønt dyrehegn er 90 højt.
Ingrid

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Mine høns flyver over hegnet
« Svar #1 Dato: 17 April , 2019, 12:23 »
Isa'er kan man ikke holde inde bag et hegn på 90 cm, der skal meget mere højde til. Det er usædvanlige nysgerrige og aktive høner, som altid synes, at det på den anden side af et hegn er mere spændende.
Jeg har i mange, mange år altid haft 2-3 Isa'er i min blandede flok og selv om jeg efterhånden synes, min have er hegnet så godt ind, så INTET kan komme ind eller ud, så lykkes det stort set altid en ny ung Isa at finde et smuthul - ellers kravler man blot op i og over en 2 m. høj hæk.
Min eneste trøst til dig er, at det bliver bedre, når de har rundet det første år, så bliver de lidt mere rolige og knap så eventyrlystne.

Man kan klippe vingefjerene på den ene vinge, hvilket skulle forhindre hønen i at flyve. Jeg har aldrig gjort det ved mine, men har hørt mange beretninger om, at det ikke hjælper en dyt, når det er Isa'er
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ingrids

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Mine høns flyver over hegnet
« Svar #2 Dato: 17 April , 2019, 12:55 »
Tusind tak for dit herlige svar. 🤣

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Mine høns flyver over hegnet
« Svar #3 Dato: 17 April , 2019, 13:16 »
Tusind tak for dit herlige svar. 🤣

Det var så lidt og meget lidt til hjælp, desværre. Jeg håber, du finder en løsning  :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Mine høns flyver over hegnet
« Svar #4 Dato: 17 April , 2019, 17:23 »
Dengang jeg havde ISA lykkedes det til sidst at holde dem inde bag 120 cm hegn - jeg tror nok jeg endte med at klippe lidt af hver anden vingefjer på den ene af vingerne på de to mest ustyrlige høner :-\.
Da jeg fik skovhøner måtte jeg øge hegnshøjden til 170 cm - de fik til gengæld aldrig "klippet vinger" :)
Men jeg tænker at de afhænger lidt af hvor meget "tilløb" der er plads til, hvor højt hønerne kan komme op. Hos mig har der aldrig været særlig god plads til at tage tilløb.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Ingrids

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Mine høns flyver over hegnet
« Svar #5 Dato: 17 April , 2019, 17:54 »
Hej Lene.
Tak for dit svar. Jeg kan se at det ikke bliver den nemmeste opgave at holde dem
På jorden.

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Mine høns flyver over hegnet
« Svar #6 Dato: 18 April , 2019, 11:01 »
Jeg er endt op med at hegne hele haven med flytbart elektrisk hegn. Ikke for at holde hønsene inde, men for at holde ræven ude.
Mine høns kan sagtens flyve over hegnet - men de gør det ikke. Hvis en enkelt ved et uheld er kommet udenfor, flyver den nemt tilbage.

Indtil ræven blev for nærgående og fræk, gik de helt frit ud over markerne.

Ræven bliver ude, hønsene inde. Hegnet pynter ikke, men det gør de levende høns.
Jeg har ikke ISAer, men forskellige krydsninger i lette racer. Primært EA og landhøns.

Offline Ingrids

  • Bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Mine høns flyver over hegnet
« Svar #7 Dato: 18 April , 2019, 11:55 »
Tak for svar. En meget effektiv løsning du har.

Smart. Mvh Ingrid