Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu med kyllinger  (Læst 892 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Nu med kyllinger
« Dato: 09 April , 2019, 19:01 »
Så har vi endelig fået kyllinger, fine små dunbolde var de for en uge siden, nu er der fjer på vingerne og meget mere aktivitet. De står på spisebordet i en plastkasse. Der er 12 i alt, 4 sølv-sortrandet wyandotter, dvs een var nu 1 guld-sortrandet :), 1,3 bielefelder og de sidst ankomne er 4 araucanaer, 2 lyse og 2 blå.
Hønsehuset og gården er, så det kan bruges, men stadig småting der skal rettes eller laves. Vi er igen ramt af en alvorlig sygdom, så rigtig meget tid går med hvile og undersøgelser. Men det går fremad og det er det vigtigt.http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pos=-25210

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #1 Dato: 09 April , 2019, 19:05 »
Billeder af de sidste kyllinger

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #2 Dato: 09 April , 2019, 20:10 »
Billeder af gården, billeder af huset indvendig kommer, når der bliver ryddet op :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 582
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #3 Dato: 09 April , 2019, 20:57 »
Sikke et mylder, det varer vist ikke længe før pladsen bliver for trang  ;D

Online Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #4 Dato: 09 April , 2019, 21:15 »
Det ser godt ud det hus. Pøj pøj med hus og kyllebasser
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #5 Dato: 10 April , 2019, 09:10 »
Håber snart, at det bliver mildere i vejret , så de kan komme ud på en begrænset plads i hønsehuset med varmelampe og kyllingemor. og bliver det så koldt igen, kan vi sætte en varmeblæser derud. De har fået deres første grønt i dag, lidt klippet purløg. :)

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 941
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #6 Dato: 10 April , 2019, 21:18 »
Purløg  ????, mener du det ??. Er det ikke lige hårdt nok for en lille kyllingemave ?, selv mine høns spiser ikke purløg. Jeg ville nok nøjes med frisk klippet græs - klippet med en saks altså.

Online Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #7 Dato: 10 April , 2019, 22:19 »
jeg giver da også mine klippet purløg. Et eller andet sted her på nettet har jeg læst at det var godt. Og mine kyllebasser vil gerne have det. De er nu også altædende i en grad som jeg aldrig før har oplevet.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #8 Dato: 11 April , 2019, 12:32 »
Jeg har fået rådet med at starte med fintklippet purløg af en erfaren avler, jeg har ingen erfaring selv og suger til mig, hvor jeg kan. Men tak for advarslen Hans-Kurt /o
De har fået lidt purløg igen i dag, og den, der tog først blev nærmest overfaldet af de andre. så de er i hvert fald med på noget nyt ;D
Om et par dage følger vi efter med lidt klippet grønkål. Jeg er noget rystet over, så meget de spiser, fylder op flere gange om dagen, og skifter vand, de får sparket både foder og easystrø op i vandet, så det er vanskeligt at drikke (har hævet vandbeholderen yderligere). Det er mange nye oplevelser for os, men de skal ud i hønsehuset på begrænset plads, så snart nattefrosten er ovre. Er sikker på de vil have det bedre med mere plads. Hvem kunne også vide, at de vokser SÅ hurtigt :laugh:

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 941
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #9 Dato: 11 April , 2019, 21:23 »
Jeg var altså ikke klar over man kunne fodre med purløg, har aldrig hørt om det, men man skal jo lære noget hver dag. Holder mig nu til græs  ;)

Du kan tro de spiser meget, sådan nogle små skiderikker. Jeg giver også mine mælkebøtteblomster, som jeg piller i 1000 stykker, græsfrø, skørtidsler, myrer - især hvis jeg kan få nogle æg med. Det er meget fornøjeligt at se hvordan kyllingerne stepdanser første gang der serveres myrer, når de har fået smag for dem, spiser de dem meget ivrigt.

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #10 Dato: 12 April , 2019, 08:07 »
Ja, glæder mig til at give dem mere forskelligt, men nok bedst at gå langsomt frem.
Den plads i hierakiet kyllingerne har, holder de den "hele" livet, eller sker der ændringer undervejs ex kønsmodning etc.

Online Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 825
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #11 Dato: 12 April , 2019, 08:29 »
jeg har hørt at den kan skifte indimellem. Når jeg ser på mine egne kan der engang imellem være lidt kamp og så er der pludselig byttet om på hvem der har lov til at sidde øverst. Så vidt jeg kan se er der også prestige i hvem der må sidde tættest på hanefar.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline momik

  • Bruger
  • Indlæg: 47
Sv: Nu med kyllinger
« Svar #12 Dato: 12 April , 2019, 18:16 »
Lyder spændende, så det vil jeg fortsat holde øje med, allerede nu er det tydeligt, hvem der spiser først, når "den store hånd" kommer med lidt klippet purløg. Meeen det er lidt svært, for der er stadig flere, jeg ikke kan kende forskel på. :laugh: