Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns er ikke så dumme endda.  (Læst 505 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Høns er ikke så dumme endda.
« Dato: 14 Marts , 2019, 07:25 »
Min mand har altid ment at høns blot er dumme øgler - det var så indtil vi fik høns. De kan jo alle mulige og umulige tricks når det f.eks gælder om at forcere et havehegn. De kan også lære af hinanden.

Jeg havde i starten Orpington og senere Australorp og ingen af dem spiste æbler. Det undrede mig meget at de ikke rørte nedfaldsæblerne. Er dog oplagt fødeemne. Så fik jeg en enkelt lille industrimaranhøne. Hun spiste æbler. I starten havde hun dem for sig selv, men så begyndte de andre at nippe til dem. Den lille høne er for længst væk, men nu spiser alle æbler med stort behag - generation efter generation. Synes det er lidt sjovt at en enkelt høne kan ændre en her hønsefloks adfærd - men smart ift deres overlevelsesevne i naturen. Her skal de jo nok klare sig - æbler eller ej.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Høns er ikke så dumme endda.
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2019, 08:37 »
Jeg har oplevet det samme - med bær og høns.
Skulle udtynde i de gamle solbærgrene (med modne bær) og lagde dem ind i hønsegården.
Nix. Det var ikke en spise-ting i de damers hønsehjerner. Kun en enkelt tilflytter/skruk med kyllinger gik i gang. Men først sidst på ugen kom de andre efter.
Det samme har jeg oplevet med mælkebøtter og grønkål.
Men også en hane, der glad og gerne kaldte på damerne, når der var lækkerier. Undtagen jordbær - så listede fyren i ubemærket stilhed over i et hjørne for at spise bærret selv.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Høns er ikke så dumme endda.
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2019, 14:50 »
Jeg har oplevet det samme - med bær og høns.
Skulle udtynde i de gamle solbærgrene (med modne bær) og lagde dem ind i hønsegården.
Nix. Det var ikke en spise-ting i de damers hønsehjerner. Kun en enkelt tilflytter/skruk med kyllinger gik i gang. Men først sidst på ugen kom de andre efter.
Det samme har jeg oplevet med mælkebøtter og grønkål.
Men også en hane, der glad og gerne kaldte på damerne, når der var lækkerier. Undtagen jordbær - så listede fyren i ubemærket stilhed over i et hjørne for at spise bærret selv.

Ha ha - snu herre!

Mine spiser ikke brombær og vist heller ikke solbær. Men jordbær, hindbær, blåbær og stikkelsbær - det forsvinder.

Rejer bliver set på med meget stor skepsis og får lov at ligge.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 941
Sv: Høns er ikke så dumme endda.
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2019, 15:03 »
Mine spiser ikke store regnorme, det undre mig meget. Men de har selvfølgelig adgang til alle de krible krable dyr de vil indtage i haven hver dag. Så måske det er grunden.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Høns er ikke så dumme endda.
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2019, 07:20 »
Store regnorme er heller ikke populære her - måske lidt som gamle haner for os  ::) :seje og uden velsmag. Eller meget store laks/torsk, har hørt, de skulle smage af 'mudder' - har jeg hørt fra en lystfisker - eller også var det bare smagen af sure rønnebær  ;D ;D ;D
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)