Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger og killinger/katte  (Læst 1082 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
kyllinger og killinger/katte
« Dato: 12 Marts , 2019, 07:29 »
Jeg har tre stk 10 mdr gamle katte, som stadig synes det er sjovt at snige sig ind på de store høner , lave skinangreb og at trænge hønerne op i en krog nogle gange i ledtog med hinanden. Som løver på jagt.

Hønerne klarer sig men problemet er at jeg nu har en skruk, der efter flere tilløb ser ud til at have lagt sig fast. Kan jeg risikere at lade skrukken udruge kyllinger i hønsehuset med adgang til haven - og kattene. Hønsene er fritgående. Sidste sommer da kattene var små killinger gik det fint. Hønsene dannede mur mellem hønemor og hendes kyllinger når killingerne blev for nærgående, men nu er det jagtglade katte. Kan flokken klare det?

Har en mulighed for at afskærme en afdeling i hønsehuset, hvor der er adgang til en totalsikret mindre hønsegård. Det er bare ikke gået specielt godt de gange hvor jeg har villet isolere skrukken - og absolut nemmest at holde flokken samlet.

Kan ikke bestemme mig for hvad jeg skal gøre.

Har før haft katte og høns med kyllinger sammen - oven i købet 5 katte. Men da havde jeg en mængde høns der udrugede alle mulige og umulige steder. Måske der røg en kylling i ny og næ - jeg opdagede det bare ikke. Det var under andre forhold og ikke i en parcelhushave så hønsene havde bedre muligheder. Det her er lidt anderledes og jeg er nok også mere øm over hver enkelt dyr.

Er der noget med at en skruk helst skal flyttes tidligt i forløbet for at det skal lykkes? Skal under alle omstændigheder have hende i en anden redekasse.
« Senest Redigeret: 12 Marts , 2019, 07:31 Fra Lene Skelmose »

Offline Marie1

• Bruger
Sv: kyllinger og killinger/katte
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2019, 09:01 »
Når kyllingerne er klækket, så flytter jeg dem og hønen til et bedre sted. Hønen er umiddelbart rasende over jeg tager kyllingerne, men falder til ro så snart jeg putter hende det nye sted med kyllingerne. Det har ikke slået fejl endnu. Jeg gør det om aftenen.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2019, 18:02 »
Flytning af skruk, skal ske hurtigt efter hun er begyndt at skrukke, det er min erfaring.

Kyllinger - skruk - katte - Det er nok altid et risikabelt sammenrend - men det kan da godt lykkedes. Min erfaring er, at katten får tæsk hvis den nærmer sig de små og det har mine så respekteret. Når så alle er vokset til, har jeg også set kattene leje fangelej med hønsene, men kun skind angreb.  Nu er hønsene så lidt mere villige til at flygte, men ikke særlig bange for katten.

Prøv om det går, du kan jo altid ændre forholdene, hvis …...

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2019, 08:06 »
Jeg tog en hurtig beslutning i går da der blev meldt massivt regnvejr og jeg lige kunne nå at sætte adskillelse op i hønsehuset inden det blev for slemt. Har i første omgang flyttet redekasse med hønen i ind i aflukket. I aften fjerner jeg redekassen og lægger snydeæggene der, hvor hun skal ruge. Rugeæg er lagt i maskinen så skulle hun miste rugelysten bliver de bare der - og så er kyllingeafdelingen jo klar.

Redekassen er for lav som rugekasse. Sidste år valgte en høne at ruge i den men flyttede efter noget tid.

Så skal jeg bare lige finde ud af om jeg kan nå at så noget i hønsegården der kan nå at blive grøn på tre uger. Har brugt hønsegården til at strø korn og majs i - så den er ret meget sort jord. Noget græs kommer nok af sig selv - tænker på at så hvede.

Tak for svar  :)