Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rugeæg på afveje???  (Læst 3633 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
rugeæg på afveje???
« Dato: 26 Maj , 2009, 06:47 »
Da jeg kom hjem fra job igår eftermiddags, lå et at 'mine' rugeæg ude i skruk hønsegården og var 'smadret'..  :o Det lignede at kyllingen stadig 'trak vejret', da den det hinde bevægede sig.. Jeg åbnede så hinden men den lille kylling var død.. Kyllingen var fuldt udviklet  :(

Så er det jeg tænker - hvorfor har den kommende høne mor smidt ægget ud? Kunne hun måske mærke at det var noget galt?!?!
Jeg tror ikke der har været besøg ligesom sidst for der var ikke nogen skræmte høns - alt var roligt som sædvanligt..

Hvad sker der egentlig når et rugeæg for et lille tryk og skallen får en lille revne, som ikke er helt åbent?!?!

Randi som spændt venter på at de blå/sort randede Wyandotter klækker på torsdag  ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: rugeæg på afveje???
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2009, 07:07 »
Jeg kan ikke give dig noget fornuftigt svar, men jeg kan da *k for at de sidste kommer godt til verdenen  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2009, 17:59 »
For filan da - nu var der igen et æg som var krakeleret/og blodigt udvendig  >:( Jeg tror nok hende skrukmor er meget klodset..
som den pædagogiske mor jeg nu er, snakker jeg med min 3-årige dreng om at inde i ægget ligger en død kylling og den vil han da gerne se... OK, tænker jeg og vi går igang med at få kyllingen ud af ægget og fandme så ikk om kyllingen er i live - hvor ond følte jeg mig lige at jeg havde åbnet et æg med en levende kylling.. Så kyllingen fik min mand og 'tog sig af den' uden vi andre så det..

Hvor ond følte jeg mig lige  :'( :-\ :-X :-[

der er stadig 10 æg tilbage under skrukken så håber da ikke hun når at ødelægge flere.. godt æggene bør klække torsdag..  ;)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 26 Maj , 2009, 18:02 »
 :( Det var da en ubehagelig oplevelse. Vi håber at sønneke har lært noget af det trods alt. Og håber at de sidste overlever uden yderligere uheld....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Maj , 2009, 18:06 »
De to æg som min skruk forlod på 18.dagen havde hun hakket lidt i så der i den ene var en lille revne i den anden en ret stor stjerne. De kom begge to i rugemaskinen og klækkede i går og har det helt fint. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

hoejberg

• Gæst
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2009, 18:05 »
Dejligt at høre ;D

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2009, 19:56 »
Idag var der heldigvis ingen ødelagte æg i nærheden af fru klodsmajor da jeg kom hjem - men det var der så her til aften.. 1 æg med en krakeleret skal  :(
men jeg har bare ladet ægget ligge hos hende, da æggene bør klække i morgen.. Så må jeg håbe på det bedste og huske næste gang hun er skruk så skal hun ikke have så mange æg at ligge på  ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2009, 20:01 »
Randi, måske er det allerede ved at klække? Jeg har før oplevet at et eller flere æg klækkede dagen før jeg regnede med at de klækkede. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk