Jeg har isbar (silverudds blå). De findes som sorte, blå, splash og hvide. Og en af egen avl er sort med grå prikker på hals og bryst.
Mine er måske ikke helt den standard, som föreningen för lantrashöns foretrækker. De prøver at fremavle - holde liv i - de oprindelige farver, egenskaber.
Perleøjne regnes for en fejl, men jeg synes nu, de er kønne.
Hønsene er ikke så store, men de er hårdføre. Jeg har haft høner, som var fine mødre, andre gider ikke ruge.
De lægger grønne eller turkisfarvede æg. En enkelt har vist lidt fremmede gener og lægger olivengrønne æg.
Martin Silverudd blev ikke "færdig" med racen, og den regnes ikke for en rigtig race.
Jeg har ikke hørt om isbar i Danmark, men her i Sverige er der en del, som har dem.
Jeg er meget glad for dem, især fordi hanen ikke bliver så tung, så jeg har en skøn blanding af forskellige høns, men holder fast ved at have en isbar hane. Så får jeg "rene" isbar kyllinger (kan let kende æggene). En tung hane passer ikke til de små, elegante høns.
De flyver for resten ikke ud af udegården med 1,20 m hegn, selvom de er udmærkede flyvere.
Venlig hilsen
Alice