Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Isbar - altså ikke dem i fryseren..  (Læst 1555 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

• Bruger
Isbar - altså ikke dem i fryseren..
« Dato: 06 Februar , 2019, 07:24 »
Nogen der ved/har isbar-høns?
I en anden tråd ('Agressiv høne') er billeder af en høne - som nu er landet hos mig.
Den lægger blågrønne æg, men ligner slet ikke en araucaner-noget.
Så jeg tænker, der er noget isbar-høne i den, det stemmer også med farve og kam (tror jeg)
Men hvor kommer den lige fra, er der en opdrætter/sælger på Køgekanten?
Hønen er ca på størrelse med en silkehøne af stor race, er det den størrelse, de har - eller findes de også i dværge.
Jeg har googlet lidt om Silverudd Blå - og hønen her har også lidt splash-pletter her og der i den grågrumsede farve, men decideret blå vil jeg ikke kalde den.

Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Alice

• Bruger
Sv: Isbar - altså ikke dem i fryseren..
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2019, 15:55 »
Jeg har isbar (silverudds blå). De findes som sorte, blå, splash og hvide. Og en af egen avl er sort med grå prikker på hals og bryst.
Mine er måske ikke helt den standard, som föreningen för lantrashöns foretrækker. De prøver at fremavle - holde liv i - de oprindelige farver, egenskaber.
Perleøjne regnes for en fejl, men jeg synes nu, de er kønne.
Hønsene er ikke så store, men de er hårdføre. Jeg har haft høner, som var fine mødre, andre gider ikke ruge.
De lægger grønne eller turkisfarvede æg. En enkelt har vist lidt fremmede gener og lægger olivengrønne æg.

Martin Silverudd blev ikke "færdig" med racen, og den regnes ikke for en rigtig race.

Jeg har ikke hørt om isbar i Danmark, men her i Sverige er der en del, som har dem.
Jeg er meget glad for dem, især fordi hanen ikke bliver så tung, så jeg har en skøn blanding af forskellige høns, men holder fast ved at have en isbar hane. Så får jeg "rene" isbar kyllinger (kan let kende æggene). En tung hane passer ikke til de små, elegante høns.
De flyver for resten ikke ud af udegården med 1,20 m hegn, selvom de er udmærkede flyvere.
Venlig hilsen
Alice

Offline Alice

• Bruger
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2019, 16:05 »
Rettelse: Det er svenska kulturhönsföreningen.
Der er billeder af isbar + beskrivelse.

Offline Lone

• Bruger
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2019, 16:17 »
@ Alice: Billederne i tråden ‘Agressiv høne’ - ligner det dine isbar?
Mvh Lone
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Alice

• Bruger
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2019, 17:46 »
Jeg kan ikke finde agressiv høne billede, men jeg vedlægger et billede af min flotte isbar hane, Hr. Hansen, som desværre ikke er her mere og den sorte, som nu er flokhane.
Jeg har også blå høner med et par sorte prikker.
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2019, 17:48 Fra Alice »