Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu hvor der kommer æg igen...  (Læst 1496 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Nu hvor der kommer æg igen...
« Dato: 26 Januar , 2019, 17:21 »
så bliver jeg glad. Selvfølgelig kan æg købes, men de er bare så langtfra på højde med de "hjemmelavede". Lidt ligesom de første jordbær og kartofler fra egen have . Nå ja og gulerødder og ærter. Der er bare noget med smagen som ingen industriprodukter kan matche. Hvor er det egentlig trist at mange aldrig smager forskellen.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Nu hvor der kommer æg igen...
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2019, 23:10 »
Langt de fleste danskere har jo ikke de arealer, som vi er nogle der er så privilegerede at have lige udenfor vores dør. Nogle har, men pivotere betonfliser over det meste af grunden og få krukker med blomster - grønt på strategiskes steder.

Derfor skal vi glæde os over den rigdom der er blevet os til del og dele den med andre. Men der er vi heldigvis også mange der gør  /o

Jeg har haft gårdbutik i 14 år med frugt, grønt og kød og  åbent alle ugens dage 365 dage om året og de sidste 13 år solgt via fast kundekreds og senest via Madsamling.dk. Men pga arbejdsbyrden/alder stoppede gårdbutikken og nu er jeg helt stoppet, da afsætningen svigtede og Madsamling. dk stoppede. Mange råber på økoprodukter, men når pengene skal op af pungen, så kniber det - nå men jeg er jo også en ældre herre efter hånden, så - nå ja - alt har jo sin tid.   

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2019, 17:14 »
Du har ret Lene, der er ingen køleskabskolde blommestive blege æg der kan slå et æg fra reden, som var lunt da man samlede det og ikke når at køle af, før det står blødkogt og stråler om kap med solen på mit morgenbord.

Og jeg er så meget jæger og samler, at det glæder mig usigeligt at have en kurv af sådanne gode æg stående på mit køkkenbord.

:-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 03 Februar , 2019, 08:31 »
Jeg har det efterhånden temmelig svært ved at spise købeæg og ikke mindst fremmed kylling fra butikkerne, så undværer jeg faktisk helst- for det smager mig ikke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 03 Februar , 2019, 12:08 »
Jeg har også forladt købekyllingerne. Synes de mangler både smag og struktur - og jeg har da sket ingen lyst til at støtte det industrielle kyllingeopdræt. Har ikke prøvet økokylling - men det er vel også hurtigvoksende  industriracer der bliver brugt der?

@ Bente- nemlig!!! Det er glæden ved det hele - at hente ind. Dybt nede er vi stadig jæger/samlere.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2019, 10:13 »
Her i huset spiser vi kun egne æg og eget fjerkræ. Vi er så heldige, at vi har æg hele året, selvfølgelig ikke så mange om vinteren, men stadig, så vi kan forsyne os selv og vores voksne børns familier, og af og til endda nogle naboer/kolleger.
Da jeg var barn boede min familie en overgang på landet, og vi havde høns, vi unger fik af og til et æg i en kop, som blev rørt sammen med sukker (skønne salmonellafrie tider). Som voksen fik jeg igen høns, mit først æg fra dem, var i den grad en tur "down memory lane", det var den smag af æg, som jeg genkendte fra min barndom, WOW! Familien siger det samme, selv økologiske æg fra butikkerne kan slet ikke smagsmæssigt leve op til vores "hjemmelavede" æg, og så er der lige farven på blommen.....
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk