Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjemmebygget kyllingemoder  (Læst 7733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Hjemmebygget kyllingemoder
« Dato: 25 Maj , 2009, 14:13 »
Jeg skulle gerne få en omgang kyllinger ud af rugemaskinen om nogle uger og har derfor tænkt mig at lave et hjem til dem, der er lidt mere end den flyttekasse mine sidste "moderløse" kyllinger havde.

Jeg har et tidligere terrarium stående. Det er l:120 d:60 h:40 og varmeplade i bunden er afmonteret. Der har været to glasskydedøre, men nu er der kun en tilbage.
Der kan sættes net eller en plade op i hullet. Jeg har desuden tænkt mig at montere min kyllingevarmelampe som varmekilde.

Er der nogen der har erfaring med hjemmebyggede kyllingemødre?
Eller bare har forslag til hvad jeg skal tage højde for eller fede fiduser til "handy" woman her. ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

karina dj

• Gæst
Sv: Hjemmebygget kyllingemoder
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2009, 14:32 »
Jeg står om en måneds tid i samme situation for allerførste gang, og jeg glæder mig meget  ;D Jeg havde tænkt at lave en høj ramme af træplader, dækket med net og sætte den på staldgulvet i hønsehuset... så kan de, når de er store nok til det... "sluses" ud til de andre som har gået og hørt på deres pippen  <L

Hvordan er det nu med temperatur under varmelampen, og kan man bruge sand til strøelse?

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2009, 16:58 »
og kan man bruge sand til strøelse?

Man kan godt bruge sand som strøelse, det har jeg selv gjort 2 gange, men vandtårnet sander til i løbet af et splitsekundt, jeg har prøvet at sætte det op på en omvendt dyb tallerken, det hjælper lidt men ikke nok, kyllingerne SKAL have dyppet tæerne i vandet, ned i sandet, og op i vandet igen...  ::)   jeg prøver spåner næste gang...

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Maj , 2009, 17:12 »
Spåner er ligesom sand, det ender også i vandtårnet. Jeg ved ikke hvad det er de kyllinger laver, men der er altid spåner i vandet her hos mig. Dog er det nemmere at fiske op end sand er.  :)
Mine kyllinger går i en hjemmebygget trækasse. Den er ca 30 cm høj, 1 meter i lang og ½ bred. Der har jeg så lavet en ramme med hønsenet som sidder fast med hængsler. Den fungerer meget fint, og varmelampen kan sagtens hænge tæt på nettet uden at det smelter, tror dog det bliver meget varmt.
Venlig Hilsen
Lisbeth

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 25 Maj , 2009, 19:41 »
...og jeg er så stolt, for jeg har krejlet mig frem til en varmelampedims med pære for 15,-  ;D

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 25 Maj , 2009, 23:13 »
Jeg brugte denne gang en papkasse, de første 5 dage, det fungerede fint, og det var dejligt at have kyllingerne tæt på, de første dage.
Når først de er en uge gamle, så skal de have mere plads.

Satte iøvrigt en glasplade på, på den ene side, så det var nemt at følge med i, hvad de foretog sig, så det er helt sikkert noget jeg vil benytte igen, en rigtig god oplevelse, og kyllingerne har knyttet sig endnu mere til mig, end før, så snart de ser mig, kommer de farende.

Varmepladen fra AMERICA bruger kun 50 watt, en varmelampe er mindst på 150 watt, såvidt jeg husker. Den passer fint til omkring 25 kyllinger, hvis der er flere skal man nok købe en større, eller bruge lampen.
« Senest Redigeret: 25 Maj , 2009, 23:16 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #6 Dato: 25 Maj , 2009, 23:13 »
Jeg brugte denne gang en papkasse, de første 5 dage, det fungerede fint, og det var dejligt at have kyllingerne tæt på, de første dage.
Når først de er en uge gamle, så skal de have mere plads.

Satte iøvrigt en glasplade på, på den ene side, så det var nemt at følge med i, hvad de foretog sig, så det er helt sikkert noget jeg vil benytte igen, en rigtig god oplevelse, og kyllingerne har knyttet sig endnu mere til mig, end før, så snart de ser mig, kommer de farende.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #7 Dato: 26 Maj , 2009, 17:11 »
Her er et billed af min hjemmelavede kyllingemor/Kuvøse
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=dlattach;topic=3844.0;attach=4058
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 27 Maj , 2009, 09:44 »
Nej hvor ser den fancy og flot ud. :D

Er der ikke noget jeg har glemt at tage højde for ???
Så må jeg jo bare komme i gang med byggeriet. ::) Der er 17 dage til klækning. ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)