Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 3 vilde fasaner har slået sig ned  (Læst 2197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Marolle

• Gæst
3 vilde fasaner har slået sig ned
« Dato: 02 ſeptember , 2018, 12:39 »
2 hanner og 1 hun, de er ikke særlig store, men de er inde i vores hønseområde hver dag. De går selv ind og ud, sover i træerne om natten. Støvbader og spiser sammen med hønsene. Er det normalt ?  ???
De er ikke bange, og er tæt på os, når vi kommer derned.

Offline demi

• Bruger
Sv: 3 vilde fasaner har slået sig ned
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2018, 15:16 »
Vi har vilde fasaner som kommer på besøg i vores have, især om vinteren når jeg lægger ud frø til alle sultne fugle. Jeg kan godt lide at stå i vinduet og kigge på dem, men jeg skal lige så stille liste mig hen, ellers løber de væk i en fart!

Den tidligere ejer har godt nok fortalt, at de havde et fasanepar som kom helt op til huset og knakkede på vinduet, for så fik de nogle frø som de tog direkte fra hånden... Men det ville dem vi har nu helt sikkert ikke vare med til. XD

Så dem i har må ha haft en eller anden form af menneskelig kontakt, når de lader jer komme så tæt på uden at flygte. :3

Offline Djernis

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2018, 19:27 »
Fasaner sover ikke i træerne, hvis de er udruget i den vilde natur. Så det må være udsatte fasaner, der har lært det af høns. I det hele taget tror jeg langt de fleste fasaner man ser, er udsat til jagt.

Online Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2018, 21:21 »
de er helt sikkert opdrættet af mennesker og udsat for at blive skudt. De har garanteret gået sammen med hanekyllinger fra de var helt ny udklækkede. Det gør alle jægere for dels at kyllingerne viser fasankyllingerne hvordan man spiser og drikker og når alle har fjer, søger hanekyllingerne op i træer for at undgå rovdyr der færdes på jorden, og fasanerne følger med.
Tror også fasanmødre flyver op i træerne om natten også med deres kyllinger. Fasankylliger er iøvrigt meget hurtigt befjeret.

Offline Djernis

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 ſeptember , 2018, 16:42 »
Jeg må jo nok medgive Hans-kurt, at jeg ikke kan finde nogen kilder der underbygger mit postulat om at vilde fasaner  ikke sover i træer /o kun at man bruger hvide hanekyllinger, til at lokke dem hurtigere op i træerne, når man opdrætter dem.
Bare man dog havde brugt mere energi på at bevare vores oprindelige vilde hønsefugle, som urfuglen, i stedet for at opdrætte alle de fasaner  :-X

Online Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 03 ſeptember , 2018, 20:51 »
En bekendt til mig - hun er 93 år og fra en stor gård på en af Sydhavs ørerne - fortæller, at hendes fætter har konstateret, at fasaner er begyndt at skrabe i jorden (som hønsefugle gør), og at det gjorde de IKKE for 80 år siden. Det er da noget være noget, at naturen kan forandre sig på så relativt kort tid.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 11 ſeptember , 2018, 20:01 »
Jeg havde også engang en fasankok der kom løbende ud fra det levende hegn når jeg kaldte på hønsene for at give dem korn. Den spiste gerne af hånden. Syntes det var lidt sjovt. Om aftenen var træerne besat af fasaner på soveplads. Sådan i silhuet i aftenlyset var det et flot syn.