Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinge statistik  (Læst 2013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Djernis

• Passiv bruger
Kyllinge statistik
« Dato: 29 Maj , 2018, 22:19 »
Jeg har de sidste 4 år, hvert år udruget et lille kul kyllinger, der skulle danne næste generation af havehøns.
Det er gået ret skidt, på 4 år har jeg sammenlagt udruget 18 kyllinger. Det er blevet til 4 høner og 14 haner :o og de sidste 2 år har det kun været haner /d
Så i år er jeg tvunget til ud og købe høner, så må en af hanerne jo blive avlshane til næste sæson.
Det svare til 22% høner. Er der andre der har lige så dårlig en statistik?
Men jeg regner med at blive ved indtil heldet vender, det kan umuligt blive ved :P

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Kyllinge statistik
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2018, 23:34 »
Mine to kuld i år har været 3,1 marans og 6,4 wyandotter - der er også lidt skævhed i tallene. Jeg overvejer om jeg skal have et kuld mere, men vil vente, for kyllingerne optager faciliteterne lidt meget lige nu - de skal være store nok til at komme i hønsehuset.

Sig endelig til, hvis nogen har brug for en sølv/sortrandet wyandothane - maran-drengene er allerede  væk.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2018, 08:06 »
Årets første kuld er 10 høner, 8 haner. Træls med alle de høner
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2018, 08:17 »
hvorfor er det træls med alle de høner
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2018, 17:33 »
Fordi så skal jeg lave flere kuld for at få kyllinger nok til kyllingestege.. (folk brokker sig over for mange haner, så jeg brokker mig over for mange høner)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Storgaard

• Bruger
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2018, 12:57 »
Finn, du behøver ikke lave flere kuld kyllinger for at få nok kyllingestege. Du kommer bare forbi, så finder vi dem du kan bruge :) mvh Finn den første.
2.15 Sølv Sort/randet Wyandotte

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2018, 13:30 »
jeg tager det som det kommer. For det meste er det ½ af vær - men da jeg købet mine første Barneveldere var det 3,12 så...…

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #7 Dato: 31 Maj , 2018, 18:02 »
Da jeg købte kyllinger var det helt skævt - 8,3 - 7,3 -4,1- 7,4. Dem jeg selv har udruget - i maskine altså : 0,3 - 5,5. Har en ide om at hanerne måske er lettere at fange og det derfor er dem man kommer hjem med  :)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 Juni , 2018, 11:44 »
Sidst jeg købte små kyllinger var det en flok maran/EA krydsninger, og de var 3 dage gamle, alle lige sorte og de så vældig ens ud.

Der var 12 kyllinger, og jeg skulle have 6 - jeg gik efter dem med de tyndeste tæer, for det var det eneste fysiske jeg kunne skelne på - alle havde sådan en EA-top, så der var ingen antydning af kam at se.

De 6 med de tyndeste tæer viste sig senere at være 4 høner og 2 haner. Jeg snakkede senere med avleren om det - og han ærgrede sig lidt - han havde 6 haner tilbage i buret.
Nogle maraner, nogle araucana.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #9 Dato: 01 Juni , 2018, 16:24 »
Sidst jeg købte små kyllinger var det en flok maran/EA krydsninger, og de var 3 dage gamle, alle lige sorte og de så vældig ens ud.

Der var 12 kyllinger, og jeg skulle have 6 - jeg gik efter dem med de tyndeste tæer, for det var det eneste fysiske jeg kunne skelne på - alle havde sådan en EA-top, så der var ingen antydning af kam at se.

De 6 med de tyndeste tæer viste sig senere at være 4 høner og 2 haner. Jeg snakkede senere med avleren om det - og han ærgrede sig lidt - han havde 6 haner tilbage i buret.

Er det ikke svært at se i en flok der fiser rundt? Kræver nok et godt 'øje' = erfaring. Når jeg har købt har det altid været sælger der fangede dem. Lidt nemmere på dem der udruges herhjemme. Så er der tid og ro til at iagttage nærmere. Ikke at jeg altid rammer plet - det skal jeg ikke prale af  :) - men næsten.
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2018, 16:28 Fra Lene Skelmose »