Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne går fra æg i flere timer...  (Læst 1174 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Potten

• Passiv bruger
Skrukhøne går fra æg i flere timer...
« Dato: 24 Maj , 2018, 22:57 »
Hjælp!

Jeg er nystartet hønseejer i marts i år. Har 2 grønlæggere og 3 mørke susexs høns og 1 hvid susexs hane. Alle gode æggelæggere og hanen har fundet ud af hvad han skal iforhold til befrugtning😊

Har nu en grønlægger som jeg er ret sikker på er skruk, hun ligger på æg det meste af dagen og så pludselig går hun af og vender så tilbage, men efter  ret lang tid. Op mod et par timer de sidste par dage.

Hvor længe kan æggene ligge uden hønemor og går hun fra fordi hun bliver forstyrret af de ande?
Har nu til aften forsøgt at flytte hende til hendes personlige redekasse trukket over i hjørnet af rummet, i håb om at hun bliver liggende. Har flytte hende her til aften da hun sov. Lage sig roligt på æggene, men er spændt på om hun bliver... nogen gode råd? Vil så gerne lykkes med at ruge æg på narturlig vis.

2 grønlæggere, 3 mørke sussex og 1 hvid sussexs hane

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Skrukhøne går fra æg i flere timer...
« Svar #1 Dato: 25 Maj , 2018, 05:24 »
I denne varme tid kan æggene godt klare nogle timer uden skrukkens varme og fugtige dyne.
Et godt råd er dog at lade en skruk ligge uden rugeæg i 4-5 dage, inden man lægger æggene under hende, så man er sikker på at hun er helt klar til at starte rugeperioden. I de første dage kan man lægge snydeæg under hende, som så skiftes ud med rugeæg, når hun har vist, at hun mener rugeprojektet alvorligt
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Potten

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Maj , 2018, 07:04 »
Ok, så hun skal måske bare lige igang og finde ud af hvad hun skal👍😊 jeg afventer og ser hende an, tak

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2018, 21:10 »
Jeg tror ikke hun bliver i den rede du har tildelt hende. mine skrukker er ALTID gået tilbage til den rede de selv valgte. På trods af der var æg i den rede jeg gav og ikke i den de selv havde valgt.
De skal flyttes til et helt andet rum og holdes indespærret nogen tid, til de acceptere det nye sted/rede - det er min erfaring.

Offline Potten

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2018, 22:59 »
Tak Kurt

Hun er også vendt tilbage til selvvalgt rede. Problemet er bare at de andre også lægger ær der hvor hun ligger( et gammelt fodertrug på væggen) og tror hun bliver forstyrret. Hun ligger forsat det meste af dagen men går stadig fra reden i lang tid... vi har selv talt om at flytte hende helt, til andet rum i stalden.