I flere af mine indlæg har jeg talt varmt for, at høns skal ruge i enerum og ikke i hønsehuset og slet ikke to sammen om en redefuld æg. Det er fortsat min opfattelse, at det er det bedste, men men..........
For nogle uger siden flyttede jeg en skruk fra den rede hun havde valgt i hønsehuset som den rede hun ville ruge i. Hun fik et lille hus jeg har til en hønsefræser at ruge i. Huset står inde i hønsehuset, så jeg spærrede hende inde og lukkede hende ud hver formiddag.
Det var sikker som ammen i kirken, at hun forlod reden (huset) og tog støvbad - spiste og drak og direkte tilbage til den rede hun lagde sig i før jeg flyttede hende. Det er lidt besværligt for mig, da jeg jo er bundet hver formiddag og skal sikre mig, at flytte hende tilbage i rugehuset før æggene er for kolde.
Så for et par dage lagde jeg æg under den næste skruk, i hønsehuset i den rede hun selv har valgt. Det er en af de 5 reder der ikke er så store, hun har valgt- - - - - det er ikke efter mine normale principper, men men - mit rede arrangement består af 3 store reder side om side, for at de store Brahmaer har plads nok. Over disse tre reder har jeg så indrette 5 mindre reder. Disse er til Barneveldere og nu mine dværgBarnevelder.
I år har jeg høner der er et kryds mellem Barnevelder og Brahma, de skrukker og derfor skal de ruge dværgBarneveldernes æg.
Jeg kan se, at disse skrukker ikke tillader andre høns at komme ind i reden tll dem. Der er heller ikke plads til to på en gang.
Derfor har jeg nu flyttet skrukken fra Hønsefræserhuset til den rede (en af de 5)hun selv ønsker at ruge i. Nu går hun så selv af og på som det passer hende og jeg har set, at hun vælger den rigtige rede, når hun har været af. Den anden dame klarer også sig selv, så nu håber jeg så det går.
Man kan jo ændre mening - når andre lærer en, at man kan indrette sig anderledes end man altid har gjort