Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg overgiver mig mht udrugning af kyllinger  (Læst 3034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Jeg overgiver mig mht udrugning af kyllinger
« Dato: 25 April , 2018, 18:02 »
I flere af mine indlæg har jeg talt varmt for, at høns skal ruge i enerum og ikke i hønsehuset og slet ikke to sammen om en redefuld æg. Det er fortsat min opfattelse, at det er det bedste, men men..........
For nogle uger siden flyttede jeg en skruk fra den rede hun havde valgt i hønsehuset som den rede hun ville ruge i. Hun fik et lille hus jeg har til en hønsefræser at ruge i. Huset står inde i hønsehuset, så jeg spærrede hende inde og lukkede hende ud hver formiddag.
Det var sikker som ammen i kirken, at hun forlod reden (huset) og tog støvbad - spiste og drak og direkte tilbage til den rede hun lagde sig i før jeg flyttede hende. Det er lidt besværligt for mig, da jeg jo er bundet hver formiddag og skal sikre mig, at flytte hende tilbage i rugehuset før æggene er for kolde.
Så for et par dage lagde jeg æg under den næste skruk, i hønsehuset i den rede hun selv har valgt. Det er en af de 5 reder der ikke er så store, hun har valgt- - - - - det er ikke efter mine normale principper, men men - mit rede arrangement består af 3 store reder side om side, for at de store Brahmaer har plads nok. Over disse tre reder har jeg så indrette 5 mindre reder. Disse er til Barneveldere og nu mine dværgBarnevelder.
I år har jeg høner der er et kryds mellem Barnevelder og Brahma, de skrukker og derfor skal de ruge dværgBarneveldernes æg.

Jeg kan se, at disse skrukker ikke tillader andre høns at komme ind i reden tll dem. Der er heller ikke plads til to på en gang.

Derfor har jeg nu flyttet skrukken fra Hønsefræserhuset til den rede (en af de 5)hun selv ønsker at ruge i. Nu går hun så selv af og på som det passer hende og jeg har set, at hun vælger den rigtige rede, når hun har været af. Den anden dame klarer også sig selv, så nu håber jeg så det går.

Man kan jo ændre mening - når andre lærer en, at man kan indrette sig anderledes end man altid har gjort  :angel:

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Jeg overgiver mig mht udrugning af kyllinger
« Svar #1 Dato: 25 April , 2018, 18:18 »
Hi hi. Da jeg så overskriften troede jeg du havde overgivet dig til rugemaskinen! Men så vidt kom det altså ikke  ;D

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 25 April , 2018, 18:21 »
Neeejjj, hvad antager du mig for at være  ::)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 27 April , 2018, 14:56 »
- på vej til at blive seriøs avler. Findes sådanne uden rugemaskine  ;D ???

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 April , 2018, 18:00 »
Nu skulle jeg ellers lige til at give Hans-Kurt en ordentlig luns overgivelse med hensyn til skrukhuse eller ej. Og så kommer han mig i forkøbet.  ::) :P

I år har jeg haft en skrukhøne, der ikke kunne få lov til at ligge i fred. Først da jeg flyttede hende til drivhuset, faldt der ro over feltet, og hun har ligget totalt stabilt siden.
Den næste skruk flyttede så ind på det der åbenbart er yndlingspladsen i år. Og hun er også blevet jaget af reden flere gange.
Hende ville jeg gerne have over i drivhuset også, men det går til gengæld ikke. Så nu har jeg hegnet hende inde, så de andre ikke kan komme til reden. Hun kan så heller ikke komme ud, men jeg har sat vand og mad til hende, og det må så gå som det kan.

Konklusionen må vel være, at høns er forskellige, og det er det, man må forsøge at indrette sig på.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 27 April , 2018, 20:36 »
Konklusionen må vel være, at høns er forskellige, og det er det, man må forsøge at indrette sig på.

Det er nok meget rigtigt, det du her skriver.
Min flyttede skruk, ligger nu meget stabilt. Men der kommer ikke kyllinger af alle æg. Da jeg flyttede æggene var nogle kolde. Det er også min skyld, da den rede (en gavekurv til vin) var for stor og ikke hul i midten, så æg kunne ligge udenfor hende uden hun opdagede det. Nå men put, bare der kommer nogle små skiderikker, så.... <:

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 28 April , 2018, 19:42 »
I dag lagde den ene sig i den forkerte rede, med kolde æg til følge. Den anden gik ikke i reden, da en dværghøns lå der. Jeg flyttede begge til deres respektive reder. Det er NOGET ROD.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2018, 19:11 »
I dag skulle der så komme kyllinger.
Som jeg plejer, har æggene været en tur i lunkent vand. Flere flød ovenpå og få rørte sig - dog meget lidt.
Så i går gik skrukken af for at spise mm. Hun kom ikke retur inden æg var enda meget kolde, syntes jeg.
Hvad gjorde jeg - jov jeg flyttede samtlige æg over til min lille dværg høne, som ellers er i venteposition til et nyt hold rugeæg. og her for nogle timer siden, hørte jeg pippen fra reden.

Grunden til den sene ankomst af kyllinger er nok, at de fik en lidt uheldig start. Hønen gik af og gik ikke på. osv osv.

Så i morgen er det spændt om der er kommet små  :P, bare lidt ærgerligt, at hende der har ruget det meste af tiden ikke passer æggene ordentligt, så det koster yderligere en høne. Også lidt synd hun ikke selv skal passe de små.

Kan man for øvrigt fjerne kyllinger fra hende der kun har ruget en dag eller to, og så forvente hun ruger i 3 uger på de æg hun så vil få ??

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2018, 21:26 »
I dag var så den første kylling kommet  /o. Men jeg kunne ikke lade være med at tage nogle æg der var sprukne og give til hende der oprindeligt rugede på dem. Men den sluppert gik af og gik ud for at æde og tulle rundt. Så retur med de æg til den lille dværg. Det er da pokkers til bøvl. Nå men i morgen så....... ???

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2018, 08:38 »
Jeg fik 25 kyllinger ud af 34 æg.
De har ligget under skruk og i rugemaskine, og det har fungeret godt. Når de har klækket i rugemaskinen, har jeg båret dem ud til skrukken, og de har taget fint imod dem.
I går forærede jeg den ene skruk med 10 kyllinger til en børnefamilie, så nu har jeg 'kun' 14 kyllinger tilbage. (en er død)
Det fungerer rigtig godt, at kombinere skruk og rugemaskine, det gjorde jeg også sidste år med godt resultat.
I starten ligger hønen så på snydeæg, mens de rigtige ligger i rugemaskinen. Når hun er stabil, får hun rigtige æg, og jeg har stadig nogen i rugemaskinen.

Offline Helle D.

• Bruger
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
« Svar #10 Dato: 07 Maj , 2018, 16:52 »
kommer der billeder af de små? Jeg glæder mig sådan til at se mine kyller af dine æg.
De 4 madammer skiftes til at ligge i de to reder med æg.
Der er faktisk noget værre rod, men så ligger der da (mindst) en høne på æggene hele tiden.
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2018, 22:25 »
ja, der kommer billeder. Indtil nu er der  5 kyllinger og det rumsterer stadig i nogle æg. Dværgen går nu med de første 5 og den anden ruger på 4 æg, der fortsat ikke er sprukne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 14 Maj , 2018, 21:48 »
Gud hvor er det noget rod. Den sidste skruk, som lå så godt - ja det troede jeg - men det blev til 3 kyllinger i forgårs, 1 fra Magretheskålen i køkkenet med en 15W pærer over og senest en der ikke er kommet helt ud - fra el-ovnen  /f
I komfurets ovn er der så fortsat 10 æg som for lov til at stå der til i morgen. Alle flød på vandet da jeg havde dem i vaskebaljen.

For MADAMMEN er gået af reden  <: <:

Jeg over vejer meget ....... /s /1 *e <W

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 17 Maj , 2018, 09:27 »
billed af de små

Offline Helle D.

• Bruger
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
« Svar #14 Dato: 17 Maj , 2018, 09:36 »
hvor er de søde :-)

Jeg glæder mig så meget til mine, de skulle komme ud af æggene på tirsdag/onsdag
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana