Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt for mange høns...  (Læst 2149 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Lidt for mange høns...
« Dato: 18 April , 2018, 20:05 »
Hvad gør I andre egentlig med lidt for mange høns?

Vi har en blandet flok store høner og fik sidste år vist 15 slagtekyllinger i fryseren. Indtil nu har vi kunnet nøjes med at slagte hanerne og beholde hønerne. Men vi er nu oppe på 17 høner i fuld æglægning. Og selv med æg salg på mandens arbejde, kan vi altså ikke rigtigt følge med. Så vi må enten sælge ud eller slagte nogle høner.

Men helt ærligt, jeg synes altså ikke det er fedt at skulle sælge unge høner til under 100kr stk som jeg kan se prisen på gul og gratis 😬 Så hvad gør i andre når i har for mange høner? Slagter i dem eller sælger til spotpris?
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Lidt for mange høns...
« Svar #1 Dato: 19 April , 2018, 08:09 »
Jeg har valgt et kyllingefrit år for at få bestanden ned - skulle ellers slagte høner som godt kunne få et år mere at leve i. Vi må så leve med at skulle købe lidt æg til efteråret. Overvejer at fryse æg til ned til madlavning så vi har en reserve når det er fældningstid.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 April , 2018, 12:24 »
Kan man det? Altså fryse æg ned? Hvordan gør man det? For vi måtte også købe os til æg i dec-jan i år... og nu drukner vi i dem.
Vi har ikke kyllingefrit år da vi er meget glade for egne slagtekyllinger. Men i år kommer vi til at slagte alle kyllinger (både høner og haner). Det føles på en måde lidt som spild...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 19 April , 2018, 17:26 »
Forstår godt din modvilje mod at slagte hønerne. Sidste år solgte jeg de overskydende hønekyllinger.

Jo tror godt man kan fryse æg - synes at have set det et sted. Synes at kunne huske at blommer og hvider skulle fryses hver for sig - men skal have det tjekket inden jeg forsøger. Hviderne kan vist ikke piskes til skum, men det overlever man jo nok.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 April , 2018, 20:13 »
Mange vil være glade for at kunne købe hønniker - det er ofte unge høner tæt på æglægning, der ønskes. Jeg giver gerne 150-200 kr for en god høne, hvis jeg har brug for en.

Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #5 Dato: 19 April , 2018, 21:27 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1095.0

Prøv at se denne tråd om frysning af æg.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 20 April , 2018, 06:36 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1095.0

Prøv at se denne tråd om frysning af æg.

Tak for link. Det skal da prøves. Lige nu bruger jeg overskudsæg til hønsene - som røræg i mikroen. Naboen får også en bakke i ny og næ - ren smørelse! De er vores feriehønsepassere.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #7 Dato: 20 April , 2018, 08:20 »
jeg har da hørt at æggene kan holde sig hele vinteren over, man skal bare huske at vende dem en gang imellem. Mener bestemt vi gjorde sådan i min barndom.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 20 April , 2018, 09:36 »
Det lyder da ret godt med nedfrysning af æg👍 Det tror jeg vi skal prøve når vi når hen til efteråret lige inden fældning. Jeg tror så at jeg vil fryse ned som beskrevet 6 æg let piske med 1/2 tsk salt. Så er det i hvert fald til røræg, omelet og pandekager😜 Som er noget af ungernes favoritmad. Og så vil jeg nok også prøve at fryse hele æg ned til når man kun skal bruge 1-2 æg fx frikadeller, brød og kager osv. Det eneste det nok kkke er til må være de blødkogte æg, men hønsene lægger jo stadig lidt æg til vinter, så mon ikke de ligger nok til det 😁
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #9 Dato: 21 April , 2018, 07:30 »
jeg har da hørt at æggene kan holde sig hele vinteren over, man skal bare huske at vende dem en gang imellem. Mener bestemt vi gjorde sådan i min barndom.

Ved fra min mand - der oplevede det - at en fjerkrækyndig underviser på Landbohøjskolen engang havde et æg liggende i katederskuffen for at demonstrere hvor længe det kunne holde sig. Det var over en måned - præcis hvor længe det holdt står hen i det uvisse. Mon ikke de skal stå køligt? Har i hvert fald fundet æg lagt rundt omkring der ikke var gode mere (engang hvor jeg havde alt for mange høns til at holde styr på dem - indtil en mink kom på besøg. DET reducerede bestanden!!! ) .