Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder  (Læst 2028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne Ruby

• Bruger
  • Anne
Foder
« Dato: 18 April , 2018, 06:26 »
Hej,
Er der nogle, der har erfaring med den hønsenix, Land og Fritid  sælger? Synes det er en jungle at finde ud af, hvad foder, der er bedst.  Synes hønsene vælger foderpillerne fra og se ligger bare tilbage som dyrt spild.
Nogle råd?
Mine 30 høns er nye og går på en stor græsmark.
Anne🐔 :-*
😊🌞

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Foder
« Svar #1 Dato: 18 April , 2018, 08:40 »
Hvis det er denne her du mener, så er det den eneste foderblanding, jeg nogensinde har fået mine høns til at spise nogenlunde med glæde

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Anne Ruby

• Bruger
  • Anne
« Svar #2 Dato: 18 April , 2018, 09:30 »
Ja, det er den. Men synes, der går meget til spilde. Det er som om delen af fodderpiller ligger tilbage.
Nå man læser omtalen af hønsemixen, skriver producenten at den udelukkende er egnet til privat og hobbybrug. Hvorfor ??🐔
😊🌞

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 18 April , 2018, 09:37 »
Ja, det er den. Men synes, der går meget til spilde. Det er som om delen af fodderpiller ligger tilbage.
Nå man læser omtalen af hønsemixen, skriver producenten at den udelukkende er egnet til privat og hobbybrug. Hvorfor ??🐔

Ok - deri har du ret. Foderpillerne ligger også tilbage her. Sådan er høns bare akkurat lige som alle andre. Man spiser først det, der er lækkert - er man mere sulten, må man jo ty til det kedelige.
Hvorfor de mener, at blandingen kun er egnet til private og hobbybrug kan jeg kun gætte på. Måske er netop have- og hobbyhøns bedre vante. Jeg har stort set nul viden om, hvordan andre fodermærker ser ud, da jeg aldrig har brugt færdiglavet mad til mine høns, men jeg er begyndt at bruge lidt Hønsemix, da mere erfarne udi diverse mærker har rost produktet
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Anne Ruby

• Bruger
  • Anne
« Svar #4 Dato: 18 April , 2018, 09:42 »
Tak for svar😊 Tænker bare om de så får det, de har brug for. Har fået nye høns, der har lagt æg i en måned nu. Der er stadig 4, der lægger æg uden skal. De får masser af skaller.
😊🌞

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 18 April , 2018, 10:31 »
Vindæg/æg uden skal har ikke noget med foderet eller klakoptag at gøre.
Vindæg ses ofte i forbindelse med, at unge høns begynder æglægningen. Årsagen kan være, at æglægningsorganerne, specielt den skaldannende del, endnu ikke er udviklet tilstrækkeligt, som følge af manglende hormoner.
Som regel hører dannelsen af vindæg hos unge høns op, 2 -4 uger efter æglægningen er begyndt - men det kan tage længere tid, inden hormonbalancen er i orden. Flytning, stress og høner lige før æggepensionsalderen kan også resultere i vindæg - og endelig sygdom, men det er sjældent.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 April , 2018, 21:11 »
Synes hønsene vælger foderpillerne fra og se ligger bare tilbage som dyrt spild.

Jeg har en veninde, der har en kræsen hund. Når hun går tur med den, tager hun det mad, den ellers ikke kan lide med i lommen som godbidder, til når den skal have ros. Det fungere fint.
Sådan gør jeg også hønsene. Jeg fejer alligevel sammen hver aften for at undgå rotter. Næste dag smider jeg det ud på græsset, og de kaster sig over det. Der er ALDRIG noget tilbage. ;D ;D ;D

Offline Anne Ruby

• Bruger
  • Anne
« Svar #7 Dato: 18 April , 2018, 23:04 »
Det vil jeg prøve, god ide😊👍tak.
😊🌞

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 19 April , 2018, 08:01 »
Min erfaring med foderpiller er, at de spiser det hvis der ikke er andet.  Korn får de her så ved siden af udendørs - morgen og aften. Når pillerne er blandet med korn spiser de kornet først og roder i foderet, så en del går til spilde.

Ved ikke om der er raceforskelle. Da jeg havde Orpington rørte de næsten ikke pillerne. Australorperne derimod tager godt fra - men de lægger også flere æg og har vel et større behov. Om sommeren når der er meget andet at finde i haven - og godt med græs - spiser de ikke så meget af det. De finder nok det meste af deres mad udendørs.
« Senest Redigeret: 19 April , 2018, 08:05 Fra Lene Skelmose »

Offline Simon05

• Bruger
« Svar #9 Dato: 20 April , 2018, 07:42 »
Du kan fodre 2 gange om dagen om morgen med piller og eftermiddag med korn ;D