Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønselort og små børn  (Læst 1559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karen Nielsen

• Passiv bruger
Hønselort og små børn
« Dato: 07 April , 2018, 16:37 »
Hej alle. Jeg er den lykkelige ejer af 5 Isa Warren. De går frit rundt i min omkring 2000 kvadratmeter store have. Jeg er dagplejer og børnene elsker at være omkring hønsene. Nu har et forældrepar imidlertid forlangt at børnene ikke længere leger hvor der er risiko for at komme i kontakt med hønselort. Den ene forældres far er læge, og han siger at det er forbundet med smittefare. Jeg kan ikke finde nogen forbud på sundhedsstyrelsens hjemmeside og min overordnede har sagt god for det. Skal jeg rette mig efter disse forældre, og lukke hønsene inde? Hvad mener I? Mvh Karen

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Hønselort og små børn
« Svar #1 Dato: 07 April , 2018, 16:42 »
I mine øjne er det uhygiejnisk og ikke på nogen måde lækkert at lade børn lege et sted hvor høns har haft fri adgang og der så ligger klatter alle vegne. Klatter er afføring og kan indeholde colibakterier og smittekim af forskellig slags, eller orm. Tumlebørn med bare tæer kan nemt få noget i sig, som de ikke har godt af.
Lav en afspærring af den del af haven, som hønsene må være på. Så kan børnene besøge dem der under kontrollerede former.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 08 April , 2018, 21:16 »
min mor stoppede med at sætte sin ældste søn (ikke mig  ;)) ind i hønsegården, når hun skulle noget, han ikke kunne deltag i, da hun så han spiste ..........., så bandt hun han i et tov om benet til et træ i haven i stedet. Om han har taget skade i barndommen - ja det er spørgsmålet, nu er han over 80  :)

Offline Karen Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 April , 2018, 07:35 »
Mange tak for jeres svar. Jeg vil lige fortælle, at jeg samler klatter op hver morgen inden børnene kommer ud, og også i løbet af dagen så snart jeg ser en. Så der ligger ikke klatter alle vegne. Jeg synes heller ikke det er lækkert at de går rundt i hønselort. Jeg vil sætte hegn op så hønsene ikke kan komme ind på legeområdet, det er nok det bedste. vh Karen.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 April , 2018, 08:24 »
og hvis brormand har taget skade er det nok for sent at gøre noget ved det. Jeg bandt også min ældste datter da hun var lille, dog ikke i benet. Hun fik et rigtigt seletøj på. Det nytter jo ikke når man bor ud til en meget trafikeret vej.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 09 April , 2018, 08:37 »
-kan anbefale Bent Hallers : "Hønsepigen" - en børnebog som også har noget at sige til de voksne - og dertil glimrende oplæsning for lidt større børn.

Handler om en pige der i den grad vokser op med høns. Fiktion selvfølgelig - men kan være at hønseklatter på græsset pludselig bliver et meget lille problem  - selv for en læge. ;)

Offline Eghjorten

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 April , 2018, 21:31 »
Smitte fra høns er vel ikke et større problem end fra katte, hunde, skildpadder m.m. Og hvad med naturen? Skovduer i skoven, ænder i parken, måger på stranden.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 April , 2018, 07:48 »
Din have bliver aldrig steril. Vilde fugle, pindsvin og mus klatter ukontrolleret dagen og natten igennem, og de udgør nok en større "smittefare" end dine høns. Det ville være ærgerligt, hvis børnene ikke fik glæde af hønsenes selskab.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 10 April , 2018, 17:27 »
 Måske du skulle vise den her til lægefaderen. De mus der har været brugt til forsøg med medicin har i årtier været holdt alt for sterilt så nu er man begyndt at sætte 'normale' mus ind til dem for at få bedre og mere naturlige resultater. https://www.nature.com/articles/d41586-018-03916-9
Børn skal udsættes for lidt af hvert for at styrket immunforsvaret
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi