Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns bliver ved med at flyve over hegnet  (Læst 2383 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Marolle

• Gæst
Høns bliver ved med at flyve over hegnet
« Dato: 04 April , 2018, 18:28 »
Vi har nu sat et hegn omkring hønsegården så hønsene ikke nedlægger alle mine blomster.
Men men men de bliver ved med at kunne komme ud.
Vi har nu sat et hegn op fra rosenbud som skulle være specielt godt til at holde dem inde men de kommer over alligevel. Er det helt umuligt at have dem ude uden der er tag over ? Synes det synd hvis de kun er i hønsegård men samtidig vil jeg helst ikke have hele haven endevendt og spist  /d

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Høns bliver ved med at flyve over hegnet
« Svar #1 Dato: 04 April , 2018, 21:34 »
Først hvad er det for en race du har ?. Hvor højt er hegnet ? Kunne hønsene være uden for hønsegården nogle timer om dagen ?, hvor stort er hønsehuset ? Hvor mange høns har du ?. Kan de bede/beplantninger du holder mest af lukkes inde/hegnes inde ?. Fiberdug over grøntsager er det muligt ?

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #2 Dato: 04 April , 2018, 21:50 »
Hej
Hvis det er det grønne net hegn de har på deres hjemmeside, tror jeg ikke det holder nogen høns inde. Til de tunge og ikke flyvende racer mener jeg hegnet skal være minimum 1,5 m højt til de lette racer, som f.eks. landhøns, der gerne vil flyve, tror jeg ikke engang et 2 m højt hegn kan holde dem inde.
« Senest Redigeret: 05 April , 2018, 15:22 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Marolle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 April , 2018, 07:27 »
Først hvad er det for en race du har ?. Hvor højt er hegnet ? Kunne hønsene være uden for hønsegården nogle timer om dagen ?, hvor stort er hønsehuset ? Hvor mange høns har du ?. Kan de bede/beplantninger du holder mest af lukkes inde/hegnes inde ?. Fiberdug over grøntsager er det muligt ?

3 ISA Warren og 2 Maran.
Mener det 1,10 meter.
Hønsehus med gård er 2,78 x 1,95. De er derinde når det er mørkt.

Mine staudebede havde jeg hegn om fra januar men det bliver sværere med de andre højbede osv vi har. Og indtil det var vokset op ville jeg gerne have hønsene ude for bedene ;)

Det er de 2 maran og den ene isa Warren der kommer ud. De to sidste de bliver inde.

Marolle

• Gæst
« Svar #4 Dato: 05 April , 2018, 07:28 »
Hej hvis det er det grønne net hegn de har på deres hjemmeside, tror jeg ikke det holdernogen høns inde. til de tunge og ikke flyvende racer mener jeg hegnet skal være minimum 1,5 m højt til de lette racer, som f.eks. landhøns, der gerne vil flyve, tror jeg ikke engang et 2 m højt hegn kan holde dem inde.

Nå men så er det en virkelig god investering vi har gjort  >:( øv!

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 05 April , 2018, 08:43 »
Som Egon skriver - det hegn holder ikke dine høns inde, det er alt for lavt til den type høns du har.
Målene er meget nødagtige - er det en del af en færdigbygget hønsegård  ?. Sådan en gård er jo normal overdækket og det er det eneste der hjælper hos dig.
Ja det er alt for lille en gård til antal høns.
Kan du ikke lægge hegnet ned ovenpå de bede, du ikke ønsker renset for orm, ukrudsfrø, snegle æg og altså grøntsager/blomster - så er det da ikke helt spilt du købte hegnet.  ;)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05 April , 2018, 09:09 »
Jeg har 60 cm hegn om hele haven og i haven om de bede, der skal beskyttes. Det sker at hønsene - de mindst gumpetunge - flyver over i bedene - aldrig ud af haven. Især køkkenhaven er mega populær. Der satte jeg så sidste sommer et reb op på nogle længere stænger og lige over hegnet - det buer lidt og det virker som om hønsene har svært ved at bedømme det. De har i hvert fald ikke været over hegnet siden. Måske en mulighed.

Offline Majbrittbo

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 April , 2018, 10:54 »
Jeg har 7 høns lille gård men stort græs indhegning. og “fin” prydhave (alt efter hvordan man ser på det- mange bede m bær, frugt og grønsager og mange med blomster i forskellige str mm.)
Nej det er svært at hegne bede ind... men hønsene må så hegnes ind i en periode og lukkes ud med opsyn☺️ Høns behøver jo ikke gå frit i haven....
Net over er måske din løsning... bare et tyndt, midlertidigt...
Min den ene høne fløj også ofte over i en periode... men nu er det “glemt”
Jeg er ved at ruge kyllinger ud, når de kommmer må der net op som tag... -jeg køber et billigt jorbærnet og sætter på det område som de skal gå på. Vi har en del råger og skader i haven, ved ikke om de ka finde på at spise sådan en lille str. Til frokost... men så er der da lukket af for en tid😊🐣☺️
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 06 April , 2018, 17:28 »
Jeg har 7 høns lille gård men stort græs indhegning. og “fin” prydhave (alt efter hvordan man ser på det- mange bede m bær, frugt og grønsager og mange med blomster i forskellige str mm.)
Nej det er svært at hegne bede ind... men hønsene må så hegnes ind i en periode og lukkes ud med opsyn☺️ Høns behøver jo ikke gå frit i haven....
Net over er måske din løsning... bare et tyndt, midlertidigt...
Min den ene høne fløj også ofte over i en periode... men nu er det “glemt”
Jeg er ved at ruge kyllinger ud, når de kommmer må der net op som tag... -jeg køber et billigt jorbærnet og sætter på det område som de skal gå på. Vi har en del råger og skader i haven, ved ikke om de ka finde på at spise sådan en lille str. Til frokost... men så er der da lukket af for en tid😊🐣☺️

Jeg bruger også jordbærnet over kyllingernes indhegning. Det hænder at de voksne tror de kan flyve over det og havner midt i nettet. De gør det dog som regel kun een gang!

Marolle

• Gæst
« Svar #9 Dato: 10 April , 2018, 13:59 »
Tak for alle jeres svar.

Vi har nu valgt at indhegne staudebede og køkkenhave, så hønsene kan gå frit igen. Det fungerer meget bedre. Det nemmere at holde planterne indhegnet ;)

Jeg regner med det kun er til det vokset godt til. Ihvertfald staude bede. Køkkenhaven bliver nok ved med at være indhegnet eller anden løsning så det ikke bliver tag selv buffet.