Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kommene hønseejer, forskellige spørgsmål  (Læst 3085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline allannissen

• Bruger
Kommene hønseejer, forskellige spørgsmål
« Dato: 12 Februar , 2018, 23:08 »
Hej

Jeg har netop fået mit hønsehus hjem og skal have det samlet i løbet af de nærmeste dage. Og jeg har dertil bestilt 3 mørke sussex høner, som skulle være klar omkring uge 11.

Men jeg mangler en del udstyr endnu, og især foder og tilskud er jeg meget i tvivl om hvad og hvor meget jeg skal købe ind af. Og hvorfra.

Kan se at hvis man begynder at bestille 20-30kg poser med foder, skaller, etc. på nettet, så stikker fragtpriserne helt af, så har ikke noget i mod at køre efter det (bor i 8260), hvis nogen kender et godt sted i østjylland.
Land&fritid sælger kun hele paller halm og spåner, iflg deres hjemmeside.

Kan i hjælpe med nogen hints, tips og evt links?

Tænker indkøbs sedlen ser sådan ud (ret mig gerne hvis jeg er forkert på den):
- foder til høns, 16-18 ugers
- skaller
-snacks
- 3 kgs foderautomat
- 3 liters vandautomat +varmelement til vandet
-snydeæg
-halm
-halmpiller eller savsmuld/spåner til skidtbakken under pinden

Mvh
Allan

Sent from my iPad using Tapatalk

Offline Gerda

• Bruger
Sv: Kommene hønseejer, forskellige spørgsmål
« Svar #1 Dato: 13 Februar , 2018, 06:04 »
Det er vist kun når du køber på nettet. For i vores land og fritid kan man købe en sæk ad gangen. Så bare gå ind i den fysiske butik
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 13 Februar , 2018, 08:23 »
Din indkøbsseddel er fin. Køb ikke mere foder end at du kan opbevare det, så rotter og mus ikke kan få fat i det. Hvis det er muligt, er det klogt at fodre tit og ikke have foder stående hele tiden.
Skaller er ikke det der ryger mest af. En sæk - 10 eller 15 kg holder i flere år. Dem kan du roligt lade hønsene have adgang til ad libitum. Rotter spiser så vidt jeg ved ikke strandskaller.

Snacks - godbider  ;), det er svært at købe små portioner - og hvad skal det være ? Jeg benytter rester fra køkkenet og en gang i mellem løber mit gode hjerte af med mig og jeg køber en gang majskorn. Det er dog slut efter jeg er blevet økolog, for økomajs findes ikke !.

så giver jeg - næsten hver uge - Hønseguf (opskrift - se på denne side, ude til venstre under "Artikler om foder". Det elsker hønsene og det har også en vis sygdomsafvidende effekt - orm i maven feks.

Er enig med Gerda, kør ud til butikken.

Hel og lykke med projektet

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 13 Februar , 2018, 08:48 »
Hvis du køber tilskudsfoder skal der gives korn også - kornet er snack for hønsene. Køber du fuldfoder sker der ikke noget ved at give lidt korn som snack - især ikke hvis de har adgang til at komme ud i haven og finde lidt proteinrigt tilskud.
Hvis du vil fodre økologisk er kun fuldfoderet en mulighed. Øko tilskudsfoder produceres  i Dk - men kan ikke købes i små portioner ( noget der pisser mig totalt af - og som jeg jævnligt beklager mig over hos Land&Fritid)

Offline Majbrittbo

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 Februar , 2018, 16:15 »
Jeg ville købe en større vand og mad beholder end de 3l. DA vi købte høns blev vi anbefalet en 6 L. Beholder. Det er vi glade for. De holder snildt nogle dage så vi ikke skal fylde op hver eller hver anden dag.
Vores får æglægningsfodder og en håndfuld hønseguf(korn majs og solsikker)hver, hver dag maden/pillerne opbevares i en foddertønde, ikke køn men god mod rotter og fugt.

Ellers en god liste du har- held og lykke🐓😊🐓.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline allannissen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 Februar , 2018, 19:55 »
Tak for jeres svar, det hjælper meget.
Jeg må en tur til land&fritid i Odder og kigge.

Fodertønde, den skal også på listen.

Øko eller ej har jeg ikke taget stilling til endnu.

Hønseguf skal helt sikkert prøves.

Skal lige se de foder og vandbeholdere an, i forhold til størrelse på hønsehus og gård.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 Februar , 2018, 22:12 »
Hej Allan

Prøv at se på linket, der er måske noget du kan bruge til noget

http://www.silkeborg-fjerkraeklub.dk/38194909

mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Kommene hønseejer, forskellige spørgsmål
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2018, 09:11 »
En lille side info. Er de tre mørke sussex fra en forhandler, så er det ikke racen sussex men en hybrid. så kan ikke føler sig snydt, hvis man har forventet at få racen sussex.

Angående fodring, så fodre jeg kun om morgen og kun det som hønerne har brug for, så der er spist op til om aftenen, så evt. foder ikke lokker rotter til om natten.

Og så angående slik/snaks, så lægger fede og forkælede høner ikke mange æg....  og hvorfor skriver jeg nu det??
Jo, for rigtigt mange oplever tit at høns, bliver dumme og får ned i æglægning eller endda går helt i stå. Hvilket tit og ofte har noget at gøre med fodringen.

« Senest Redigeret: 14 Februar , 2018, 09:14 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2018, 19:00 »
Større vandbeholder!
Ellers ser det fint ud. Som Lene siger, så vær lige opmærksom på om det er en æglægningshybrid høne, eller en racehøne du har fået. Hybrider er også søde høns, men hvis du en dag vil til at avle på dem, får du nogle sjove resultater.
Det er kun hyggeligt at give dem lidt snacks, det kan f.eks. bestå af et halvt hvidkålshoved, æbler, tomater mm. Det giver ekstra vitaminer til hønsene, og de har også godt af grøntsager, ligesom os
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline allannissen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2018, 20:46 »
Tanken bag mørk sussex var at de ikke skulle være så flyvske. Jeg har ingen planer om at avle på dem.
De er bestilt her: http://www.rosengaard-friland.dk

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2018, 21:01 »
Okay. Det står også på deres side at det er en hybrid. Om den er rolig, ved jeg ikke. Men 2,5 kg er i den lette ende, og lette høns kan som regel flyve højt.
Men hvis den minder om mine Sussex, så er det rigtigt at de ikke behøver højt hegn - når de altså er fuldvoksne. Så holder mine sig som regel bag  0,5 meter
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline allannissen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2018, 16:03 »

Så fik vi dem hjem, 3 sussex, omkring 21 uger. Så hyggeligt.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #12 Dato: 10 Marts , 2018, 16:07 »
Tillykke med dem. Det bliver sjovt
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2018, 16:08 »
Tillykke med dem. Det er en sjov hobby.  :)

..........

Ha ha Gerda- vi krydsede lige hinanden der!

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #14 Dato: 10 Marts , 2018, 16:58 »
ha ha jeg kan se jeg var 1 minut før dig. Nå skidt det går nok. Lene er du i gang med at ruge. Jeg fik en eneste kyllebasse her den 24 feb. Så er det godt man ved hvor man kan hente lidt så den ikke skal gå alene. Jeg er i gang igen og de skal klække den 20. 21. marts. Jeg er nødt til hele tiden at regne hvornår jeg sætter maskinen i gang for jeg er temmelig meget ude af døren det næste stykke tid og så er det min mand der må tage over.