Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange rugeæg under høne?  (Læst 4789 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kramers

• Passiv bruger
Hvor mange rugeæg under høne?
« Dato: 22 Maj , 2009, 19:43 »
Hej fjerkræentusiaster

Nu har jeg brug for hjælp igen.
Jeg har ved hjælp af "golfbold-tricket" formået at få en af mine sorte orpingtoner skruk.
Mit spørgsmål lyder så hvor mange æg det er forsvarligt at placere under denne "tunge" høne. Jeg vil jo helst undgå at hun træder dem i stykker. Hun har lagt sig for 2 dage siden, og jeg har lagt 6 æg under hende.

Vh. Sara
1,0 Rød Shetlandspony, 1,0 Sort Kat, 0,2 Silver Lohmann, 2,1 Hvid dværgsilkehøns, 2,2  Store hvide silkehøns :D

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hvor mange rugeæg under høne?
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2009, 19:46 »
Jeg har pt 12 liggende under en Kochin - som vist også kan være tung og klodset  :P
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2009, 19:46 »
Jeg tror også 12 er et godt bud til sådan en stor høne.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline kramers

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2009, 19:50 »
Tak for svar - så må jeg ud og lægge flere æg under hende.
Hvilket nok også er en god idé, da min hane er en sløv banen, jo flere æg - jo større er chancen vel for at der kommer kyllinger.
1,0 Rød Shetlandspony, 1,0 Sort Kat, 0,2 Silver Lohmann, 2,1 Hvid dværgsilkehøns, 2,2  Store hvide silkehøns :D

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2009, 19:56 »
Du skal bare lige huske, at æggene skal lægges under hende på samme tid..hvis nogle af æggene klækker før de andre, kan hun finde på at forlade reden med de kyllinger, som er klækket..tilbage ligger så de æg som ikke er klækket endnu..og så dør kyllingerne deri..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline kramers

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2009, 20:05 »
Jeg har lagt rugeæg tilside igennem en uges tid, så jeg har lige nøjagtig 12 æg at lægge under. Der kommer til at være et interval på 2 dage mellem de 6 æg jeg lægger under hende i morgen. Tror du det har noget at sige?

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2009, 20:14 »
Hvis det var mig så ville jeg ikke ligge flere under hende, synes 2 dage er for meget. Men det er jo op til dig om du tør satse  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline kramers

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2009, 20:18 »
Jeg ved det ikke rigtigt. Jeg havde 12 rugeæg i rugemaskine hos en bekendt. Der blev kun 1 kylling ud af 12 æg, så går udfra at "hanen" ikke er så effektiv. Så tror faktisk godt at jeg tør satse med 12 æg under hende, hvis det nu også skulle være tilfældet her?

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #8 Dato: 24 Maj , 2009, 10:06 »
Jeg ville nok også tage chancen.

Husk, at Orpington skal holdes lidt på kur, ihvertfald hanen i ynglesæsonen, ellers kan befrugtningen blive dårlig. Det kan også være, at båbe han og hønsene skal klippes lidt i numsem, så det bliver nemmere at gennemføre befrugtningen.

Fede høns = få æg
Fede haner = få kyllinger
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #9 Dato: 24 Maj , 2009, 10:38 »
Jeg har 10 æg liggende under min Plymouth Rock - glæder mig helt vildt til kyllinger for første gang!

Tillykke med skrukken!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.