Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: mandarin og brude ænder  (Læst 7864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline duen

• Passiv bruger
mandarin og brude ænder
« Dato: 22 Maj , 2009, 11:52 »
hej alle sammen jeg har ved en kammmerart set både brude ænder og mandarin ænder og er blevet noget fasineret af dem er det nogle der kan holde sig fra beplantninger i volieren jeg har en voliere hvor jeg har nogle pragt finker i og der er der en lille dam det ville jo være perfekt men tænker lidt på :

1 larmer de
2 hva spiser de
3kan de krydses indbyrdes evt med andre er der noget jeg skal være opmærksom på der

mvh michael sørensen

Bjarne Andersen

• Gæst
Sv: mandarin og brude ænder
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2009, 14:08 »
Du kan sagtens have Brude og Mandarin ænder gåede sammen hvis der er tipads med plads, da Mandarin andriken godt kan være lidt strid om foråret.
Det er ikke godt at have små finker eller andre fugle sammen med ænderne da de drikker ændernes badevand der ofte er meget bakteriebelastet og de fleste fugle vil bukke under i løbet af kort tid. Høns og ænder kan bedre gå.

De larmer overhovedet ikke.
Det bedste foder man kan bruge er et produkt der heder Fouting Duck, flydende andefoder. dette indeholder de animalske proteiner ænderne har behov for. Eller er en grov male alsidig kornblanding og evt. nogle hønsepiller af god kvalitet udemærket, dog er det nødvendig at suplere med animalske proteiner af en eller anden for og gerne i form af tøret fiskeprodukter. Samtidig vil en daglig potion grønt være til stor gavn.

Prydænder er meget smukke og særdeles hårdføre, hvis de ikke går i det rene smader. Jo oftere man kan skifte vand jo bedre. Når man laver et basien til sine ænder er det vigtigt at lave det med en prop i bunden så det er let at lukke vandet ud og fylde nyt i. Ellers har man en tendes til at det bliver alt for beskidt før det skiftes. Ænder har det med at skide i vandet hver gang de hopper i. Hvis man lger mærke til det ryster de næste alle med halen lige efter at de er hoppet i vandet og dette er et sikert tegn på at der er komet noget bagud.

Offline duen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2009, 14:41 »
oki hvormeget plads skal de have sådan et par have
for at trives er det så en mulighed at holde dem sammen med guldfasaner og lave en prydvoliere og så evt sammen med nogle små sir eller pryd duer

mvh michael sørensen

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2009, 19:20 »
Du har det samme problem med duerne som med småfuglene hvad angår sygdomspresset.

De alm. hårdføre fasaner vil nok bedre kunne gå sammen med prydænder, men i så fald er det et spørgsmål om at ændernes badevand skiftes ofte så det altid er rent.
En voliere på 8-10 kvadratmeter vil kunne bruges, men jo mere plads jo mindre griseri bliver der, selv om prydænder ikke er de værste til at svine i forhold til tamænder.

Offline Andegården

• Passiv bruger
  • Mandarin ælling
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2009, 22:00 »
Hej, jeg har et par Mandarin ænder i Andegården og de er kommet med 12 stk ællinger, da anden lagde sig var andrikken også i huset
mens anden lå på æggene.
Vi har ladet dem passe sig selv da vi mener det er bedst at naturen går sin gang.
De går sammen med 6 andre par ænder ( hvinand,
hottentot,trold,krik,hvidøjet,og hjelmskallesluger.)
Hvis i interesseret så se på
www.123hjemmeside.dk/andebo
Med andehilsen Erwin

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2009, 23:36 »
Hejelmskalleslugerne er de ikke meget speciele hvad foder angår ?.

Har du rensningsanlæg på din dam, da jeg kan se at der er anlagt en bæk med et lille fald ned i basinet.
I øvrigt et flot anlæg der får en til at få lyst til prydænder igen.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2009, 00:05 »
Velkommen til DFF.
Hvor er det nogle smukke ænder som I har og et fint anlæg hvor der er plads til dem.
Dejligt, tak for synet.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2009, 07:06 »
Velkommen på forum til dig "Andegården", sikke et dejligt sted I har  :D
Jeg ved ikke selv noget videre om ænder, men der er mange andre meget vidende medlemmer, som I sikkert kan udveksle erfaringer med.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk