Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor tager klækningen så lang tid?  (Læst 11142 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ling

• Bruger
Hvorfor tager klækningen så lang tid?
« Dato: 20 Maj , 2009, 22:47 »
Hej
Hvad gør jeg galt?
Nu er det 3. gang jeg ruger i den blå fra HN og hver gang har det taget 3 dage før alle kyllinger er klækket, og jeg måtte sidste gang hjælpe nogle af de sidste ud. Er det normalt?
Jeg har ruget med ca 25 % fugtighed indtil 18. dagen og har så fyldt vand på så den har været 70 %, højere kan jeg ikke få den op uanset hvor meget vand jeg fylder på. Man skal vel lade en af lufthullerne være åbne eller- ?
Jeg samler rugeæg over 3 uger men har denne gang mærket æggene med dato, så jeg kan se alderen på dem der er klækket først og det er der ikke noget mønster i.
Jeg har denne gang forsøgt  ;D ikke at åbne for maskinen andet et par gange om dagen for at kontrollere fugt, men det har ikke hjulpet. Håber der er nogle af "jer erfarne" som har nogle råd.

KH Lene

Brahma stor + dværg, australorps, welsumer, purhøns, kalkuner bronce + kobber, cauchois duer, guldfasaner og undulater.
www.herning-fjerkraeklub.dk
www.australorpsklubben.dk
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.brahma-klubben.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvorfor tager klækningen så lang tid?
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2009, 23:07 »
Hmm, jeg mener da at have læst flere steder herinde, at der gerne går 3 dage, før alle er klækket ???

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2009, 23:08 »
Har du prøvet at måle temperaturen flere steder i maskinen? Måske varierer den fra side til side.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2009, 23:26 »
Temperaturen varierer ikke i maskinen, det er en motorruger, så der cirkulerer luft rundt hele tiden.
Men jeg må indrømme, at jeg også til tider har haft lidt mistro til, at maskinen ikke er blandt de bedste.
Har ved de sidste to udrugninger haft adskillige døde, som var fuldbårne, eller meget tæt ved at være det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2009, 23:27 »
Jeg ved godt det er en motorruger, men den kan måske have en defekt  ;) Det var som også bare et bud.
Venlig Hilsen
Lisbeth

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2009, 23:31 »
Ja, og da et udmærket bud.
Har desværre ikke et termometer, der er nøjagtig nok, så man kunne prøve at lave forsøget.
Jeg tror jeg har mistet omkring 25% kyllinger ved hver rugning, som var fuldt udviklede, nogle med lidt blommesæk, og nogle uden, de sidste har så været levende til de skulle klække.
Er det det samme hos dig, Lene?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2009, 23:34 »
Ja, og da et udmærket bud.
Har desværre ikke et termometer, der er nøjagtig nok, så man kunne prøve at lave forsøget.
Jeg tror jeg har mistet omkring 25% kyllinger ved hver rugning, som var fuldt udviklede, nogle med lidt blommesæk, og nogle uden, de sidste har så været levende til de skulle klække.
Er det det samme hos dig, Lene?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Ling

• Bruger
« Svar #7 Dato: 21 Maj , 2009, 01:46 »
Helt så slemt var det ikke. Ud af 19 æg med liv på 18. dagen var der 2 fuldtudvilkede som ikke klækkede sidste gang, og så 2 som måtte have hjælp.
Men hvis maskinen, som Lisbeth foreslå, ikke varmer ens overalt må det vel være en fabrikationsfejl den har. Det er en helt ny maskine vi har investeret i.
Jeg har et Danki termometer som jeg har kontrolmålt temp. med, men jeg har haft den til at sidde det samme sted hver gang, har ikke tænkt på at der kunne være forskel, men det kan jo godt være.
Det må jeg hellere tjekke når/hvis jeg skal ruge i den maskine igen.
Brahma stor + dværg, australorps, welsumer, purhøns, kalkuner bronce + kobber, cauchois duer, guldfasaner og undulater.
www.brahma-klubben.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 21 Maj , 2009, 08:37 »
Jeg har købt et af de der gammeldags termometer, og sat fast til en skillevæg i rugemaskinen, de termometer er ret præcise, men mit bud er for lav termratur i maskinen derfor har det taget lidt længer tid før dine æg klækker,  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Maj , 2009, 13:40 »
Jeg har lige testet min den blå fra Harral Nyborg med et check up termometer købt hos America A/S. Mitten af rugemaskinen 37,8 grader, siderne svinger fra 37,3 til 37,6 grader, målt gennem lufthullerne ned i bunden af æggebakken. Så jeg syntes ikke den fordeler varmen serlig godt.

Det kan være problemet med klæknining over flere dage
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Maj , 2009, 18:32 »
Jeg har gennem bitter erfaring også lært at man skal tjekke sine termometre...de viser ikke altid rigtigt, heller ikke dem fra Danki.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Ling

• Bruger
« Svar #11 Dato: 21 Maj , 2009, 22:51 »
Nu har jeg stoppet rugemaskinen, og resultatet blev ikke godt.
Ud af de 23 æg var der 6 der var døde uden at bryde skallen. Tror måske at det var min sidste rugning i den maskine. Vi har heldigvis købt en Danki til 96 æg, så den må vi så "nøjes" med  ;D og så håbe at den giver et bedre resultat.
www.brahma-klubben.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2009, 10:20 »
Det var en kedelig omgang!
Men frisk mod og frem med den nye maskine...

Og ellers må du jo ud med naturmetoden og have en af Børges økologiske rugemaskiner ;D
De kan bare ikke klare helt så mange æg på en gang.

sussie

• Gæst
« Svar #13 Dato: 22 Maj , 2009, 22:45 »
Jeg bruger HN rugemaskine og havde problemer første gang ligesom du beskriver. Anden gang fyldte jeg det ene bæger op med vand og lukkede en blå prop op så er luftfugtigheden på 40 %.
På 18 dagen lukker jeg alle propper men lufter ud 2 gange dagligt i stedet og fylder begge bægre op med vand så er luftfugtigheden 85 % og klækningen var overstået indenfor 1
døgn. Temp. stte jeg også lidt op. Og mine æg samlede jeg over 10 dage.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 22 Maj , 2009, 22:54 »
Jeg tror simpelthen også at dine æg måske bliver for gamle og der måske ikke er så meget "krudt" i dem mere. 14 dage max. inden de lægges i maskinen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub