Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan undgår man indavl?  (Læst 3575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nannee91

• Passiv bruger
Hvordan undgår man indavl?
« Dato: 09 Maj , 2017, 21:36 »
Måske et lidt spøjst spørgsmål, men jeg er fuldstændig nybegynder, så bær over med mig :D

Hvis jeg nu anskaffer mig en hane og 2-3 høns og en af hønsene så får kyllinger, så vil jeg jo gerne beholde nogle hunkøns kyllinger. Men er der så risiko for indavl når de bliver gamle nok eller hvordan er det, når ene hane i flokken er deres far?  <A
« Senest Redigeret: 09 Maj , 2017, 21:55 Fra Nannee91 »

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Hvordan undgår mand indavl?
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2017, 21:43 »
Det bedste vil nok være at bytte/ skifte hanen ud med en fra en ubeslægtet flok.
Jeg har nu flere gange ladet hanen beholde hønekyllinger et enkelt år. Men i længden går det ikke.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan undgår man indavl?
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2017, 08:46 »
Høns kan godt tåle en del indavl. (3-5 generationer) inden der kommer en indavls depression. Men man skal jo helst have styr på sin avl- og nu ved jeg jo ikke hvad målet er med hønsene, om det er ren raceavl eller tilfældig krydsnings "avl"?

Indavl styrker jo heller ikke kun de dårlige ting, for også de gode sider kan forbedres. Indavl er jo brugt til at få de forskellige racer ens og racetypiske. Og industrien bruger også nogle stærkt indavlede linjer af hybrider, som de krydser, for at frembringe de meget højtydende første generations  (F1) hybrider, som bruges i produktioner af æg og slagtekyllinger, samt også sælges til private. 

Får man en hane og 3 høner har de jo ikke nødvendigvis alle de samme gener.

Men det skal ikke være søskende parringer.

En forudsætning for al avl er dog at man altid bruger gode, sunde og stærke dyr og det er uanset om det er renavl (race), eller blandingsavl (hybrider, blandinger osv.)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria2aaen

• Bruger
Sv: Hvordan undgår man indavl?
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2017, 11:30 »
Er der større problemer ved søskende parringer end ved hane med eget afkom?

jeg har nemlig klækket en enkelt kylling efter en søskende parring, da jeg også havde læst at indavl i 1.-2. generation ikke skulle volde nogen problemer. Men der er helt sikker noget galt med kyllingen. Den har en rødlig blød hævelse ovenpå hovedet, det har den haft siden klækning, og den virker sådan lidt "off" i fht. de andre. Den går meget sine egne veje, og kan ikke altid finde hjem, men den spiser og vokser fint og er nu 6 uger. Så jeg regner med at den får lov at leve indtil slagtetid ved 4 mdr. alderen, så længe den har det godt. Men der er helt sikkert noget "galt" med den... jeg kan bare ikke lige sætte en finger på hvad...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster