Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp med gåse ægge udrugning  (Læst 13935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hjælp med gåse ægge udrugning
« Dato: 20 Maj , 2009, 05:19 »
Da ingen desværre tilsynladende kan hjælpe mig med at få ruget mine 12 gåseæg ud, så har jeg nu startet min egen rugemaskine til 130 hønseæg, selvom det er lidt voldsomt til KUN 12 gåseæg.

Er der nogen der har erfaring med det ? det er en fuldautomatisk træruge maskine (se billede). Jeg har en seperat klækker.

Skal æggene stadig luftes ?

Gode råd søges.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hjælp med gåse ægge udrugning
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2009, 07:30 »
Vi har et medlem hos os der ruger gåseæg i maskine, han vender dem manuelt, dvs at de er ude af maskinen ca. 10-15 min af gangen, jeg mener han har dem ude 3 gange i døgnet.
Du må ikke hænge mig op på andenhånds viden.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2009, 07:55 »
Jeg har jo næsten lige ruget gåseæg ud i min Danki A120, som ligner din til forveksling.
Jeg fik 6 gæslinger ud af 7 sikre befrugtet. Der var 2 æg jeg var lidt i tvivl om under lysning og der var ikke noget i dem, da jeg slog dem i stykker. Den ene gæsling var dog noget svag og er nu død.

Jeg lod maskinen stå på samme temperatur som ved hønseæg, men lukkede lidt for spjældet, så fugtigheden lå omkring 40.
Fra dag 9 tog jeg skuffen ud og luftede æggene 15-30 minutter.
De sidste 5-6 dage fik de en gang fugt med en forstøver, inden jeg satte dem ind igen.
Jeg brugte den automatiske vender.

Se evt.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3833.msg37233.html#msg37233

Hvis du åbner rugevejledning (til venstre) er der nederst også en vejledning i gæseæg.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2009, 21:15 »
Nu har de 12 gåseæg snurret siden den 20. maj, der er lyst 2 fra, som ikke var befrugtede, de er blevet luftet en ½ times tid siden den 29 maj.
Nu har jeg så lige læst her på Forum rugevejledningen ude til venstre, at de fra 7. - 15. dagen skulle være sprøjtet med varmt vand, hmm det er de så ikke blevet. :o
Fra dag 15.-26. skal de nedsænkes i varmt vand i et ½ minut hveranden dag ?? og de sidste 2-3 dage skal de nedsænkes i det varme vand en gang dagligt ??

Men skal de ikke når de skal klækkes være lukket helt til, så fugtigheden øges ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2009, 21:49 »
Hvis du går ind i rugevejledning og så kikker i den nederste rugevejledning fra Danki, skal du blot gøre, som jeg har beskrevet - sprøjte med forstøver de sidste 5-6 dage FØR klækning, klækning er de aller sidste 3 dage, hvor der skal være lukket for at få høj fugtighed.

- og det virkede i hvert fald fint for mig. ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2009, 21:59 »
Tja der kan da kun ske 2 ting, det kan gå godt eller det kan gå galt.

@ Søs
Takker
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2009, 11:36 »
hej lestat
jeg rugede gæslinger ud sidste år med et 50/50 resultat , i år også dog ikke så godt da jeg håbede at fru gås selv ville ruge,
det gider hun ikke .så jeg tog dem ind i ruge maskinen , da havde de nok ligget for længe i reden så nu prøver jeg igen med 12 nye og friske æg. jeg har kontakt med to garvede gåseavlere og de siger at det er vigtigt at de bliver vendt jævnligt luftes som du beskrev og meget vigtigt de sidste dage fra 26 dagen skal fugtigheden op på 65 % .Alligevel oplever jeg at de har svært ved at komme ud af skallen, og det er svært at holde fingerne væk når man hører dem rappe de sidste par dage mens æggene vrikker rundt efter 30 dagen har jeg fået det råd at forsigtigt ridse i skallen ud for næbbet for at hjælpe dem, mvh ulla  :)
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2009, 22:07 »
Hej. Ja det er rigtig spændende. Jeg har lige ruget 8 gæslinger ud i min amerika med 3 skuffer. Jeg havde gåseæg der i alene i 1 uge og derefter fyldte jeg den op med hønseæg som jo skal have en uge mindre.
Jeg har fulgt vejledningen fra amerika som du henviser til. Jeg har desuden hørt fra en garvet ruger, at det er meget vigtigt at de bliver luftet. Han havde en gang glemt æggene og fandt dem på bordet næste morgen.. kolde. Men det var der ikke sket noget ved. Han siger at det er godt for iltningen af æggene at de luftes meget.
Ved klækningen havde jeg 65% men trods dette havde flere af dem svært ved at komme ud. Og jeg kunne efter 1½ døgn ikke dy mig for at hjælpe. Det gik godt 2 gange men den 3. gang fik jeg åbnet ægget for hurtigt og meget at skindet på gæslingens mave revnede. Huden havde nok siddet let fast på indersiden af ægget. Måske den havde løsnet sig hvis den selv havde fået lov i dens eget tempo.
Go held med projektet. VH Gitte
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2009, 22:39 »
Citér
Nu har jeg så lige læst her på Forum rugevejledningen ude til venstre, at de fra 7. - 15. dagen skulle være sprøjtet med varmt vand, hmm det er de så ikke blevet.
Fra dag 15.-26. skal de nedsænkes i varmt vand i et ½ minut hveranden dag ?? og de sidste 2-3 dage skal de nedsænkes i det varme vand en gang dagligt ??

Jeg gad godt vide om gæs kan varme vand, for hvor får gåsen selv varmt vand fra ;) ;D ??? ::)
Jeg håber det går godt med dine gåseæg, jeg ville ønske jeg havde plads til at have en julegås eller 2 gående.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2009, 22:54 »
Ja det med det varme vand, har jeg faktisk også selv spekuleret på ?? for mange gange når jeg er tvivl om noget så tænker jeg tit på " i naturen hvordan og hvorledes ville det så foregå" ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2009, 23:13 »
hej lige det spørgsmål stillede jeg til min gode gåsemand og han forklarede at gåsen simpelthen gør dunene på brystet gennemvåde og så varmes det op når hun ligger sig, jeg studerede så mine gæs og ganske rigtigt gåsen gik ned i søen og pustede sig op mens hun dyppede brystkassen i vandet ,ikke sådan som hun plejer at bade, desværre går hun så ind og ligger sig et par timer og finder så ud af at det er kedeligt så går hun igen :(
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2009, 21:29 »
Hvis gåseæg er 28-30 dage om at klække, hvornår skal de så over i klækkeren ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2009, 22:24 »
I Dankis rugevejledning er de første 26 dage beskrevet som forrugning og derefter skal de over i klækkeren/klækkebakken. Det fulgte jeg.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 10 Juni , 2009, 23:29 »
@ Søs

1000 tak
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 17 Juni , 2009, 13:46 »
Så er æggene sat til klækning - dog er de blevet i maskinen, istedet for i klækkeren.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: