Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan maskinudrugede kyllinger efter generationer skrukke?  (Læst 1195 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Hej "kloge" hoveder!
Min lange historie er, at jeg sidste år købte en stamme store Faveroller 1.4.
De er jo ikke kendt for at ville ruge, så de er ruget i maskine. Nu er sagen, at min plan var at lave en stamme af denne race, der vil ruge egne æg ud. Derfor har jeg nu 7 kyllinger der er ruget ud af andre høns :D De skal nu opdrages osv. af en "rigtig" hønemor. Derfor skal deres kyllinger opfostres på samme måde, og efter nogle generationer regner jeg med, at der findes en stamme Faveroller der selv stifter familie ;D Men... allerede nu kan jeg godt se der bliver store problemer med plads her på matriklen <A derfor vil jeg lige høre "ekspertisen" om det er muligt at få ført min plan ud i livet. Kan man få det "naturlige" tilbage til maskinudrugede høns? Min teori er at den naturlige "skrukken" er gået tabt fordi de er ruget ud i maskine. Er det mon helt hen i vejret, eller er det bedre at spise mig mæt i dem *s <+ gode råd

Offline jesper

• Passiv bruger
Sv: Kan maskinudrugede kyllinger efter generationer skrukke?
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2009, 23:47 »
hej frida
nu kan jeg kun udtale mig om de høns jeg selv har . Danske landhøns , da jeg for 3år siden hentede en stamme på 1,5 ved en opdrætter som kun havde brugt rugemaskine i ca 35 år pga danske land høns er sene ruger og skal man udstille skal man have kyllingerne tidligt så de kan nå at blive klar til udstilling,da vi nåede hen på sommeren lagde 3 af hønerne sig skruk og de havde aldrig set en skruk før mvh jesper
jesper
en hønsehunds kryds

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2009, 19:45 »
Hej alle sammen!
Ja, jeg er måske nødt til at se i øjnene, at mine idyliske drømme nok må briste.
Jeg har jo ikke høns til udstilling osv., men udelukkende til sjove oplevelser for hele familien på matriklen. Faveroller er jo pragtfulde individer, med deres rolige sind, så børnene selv kan gå med hanen. Derudover galer han ikke meget. Jeg synes hønsene larmer mere end hanen. Hønsene må være enormt stolte af sig selv, for de råber da op til hele byen, når de har lagt et æg.
Jeg må nok acceptere at Faveroller bare ikke er den "(hønse)moderlige" type,men..... jeg prøver lige et par generationer.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2009, 23:45 »
Der er delte meninger om dette emne men hvis du spørger mig så siger jeg at naturlig udrugning kun i MEGET LILLE grad har betydning for om afkommet vil ruge. Næsten så lille at det er uden betydning.
Se bare på silkehøns. Langt langt hovedparten af de silkehøns der bliver udstillet, bliver ruget ud i en maskine og de skrukker alligevel på stribe (for at sige det mildt).
Jeg har selv faverolles og har endnu ikke haft en skruk. Det ligger bare ikke til racen. Dog er der herinde, på forum, været 2 faverolles skrukhøner. Så vidt jeg husker.
Men hvis du vil lave en stamme der gerne ruger så skal du nok sætte 10 år af til projektet og lave et seriøst avls program hvor der indgår en del stammer i.
Bare mit bud ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Gitte J.

• Passiv bruger
  • Lad altid solen skinne!!!!
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2009, 23:56 »
Ja nogle Faveroller er altså ligeglade med, at der står i bøgerne, at de ikke vil skrukke. Jeg har også selv haft en stor dejlig høne, som var en super skrukker og kyllingefører.... men det høre til sjældenheder. Men det må vel være de få, som vil skrukke, som man bør avle videre på, hvis man vil have skrukke-genet tilbage... ???

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2009, 21:48 »
Hej.
Jeg siger tak for jeres tilbagemeldinger. Jeg må nok se mine romantiske drømme dø <W.
Jeg har ikke så meget forstand på- og plads til et så omfattende avlprogram *r. Jeg er bare en lykkelig amatør, der kan lide dyrene *p
Må nok bare fortsætte med at ruge de kyllinger ud til "husbehov", af mine andre racer, <L og så skifte hane om et års tid for at undgå indavl <K. Må så håbe at jeg kan finde anden Faverollehane til den tid <A Det er jo rigtig rare haner, den race har.
Igen tusind tak for svar!