Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spagatben - korrektion hvor længe?  (Læst 4222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Spagatben - korrektion hvor længe?
« Dato: 06 April , 2017, 18:16 »
Hvor længe skal en kylling sådan ca gå med 'benstillingskorrektion'?

Har een 6 dage gammel, der fik dimsen på i går aftes. Den er ikke voldsomt angrebet - skrævede dog noget og blev mere og mere passiv. Havde svært ved at komme ud af ægget under klækning, klækkede som den sidste og måtte hjælpes.

Jeg ved godt at svaret nok er : "Indtil det har hjulpet" - men vil gerne undgå at skulle have 'dimsen' af og på for mange gange for at tjekke.

Hvad er jeres erfaringer med det?

Offline Gerda

• Bruger
Sv: Spagatben - korrektion hvor længe?
« Svar #1 Dato: 07 April , 2017, 06:27 »
Hej jeg har lige læst i en tråd og da var der en som kun havde piberenser på fra den ene dag til den næste. Det har nok kun været et let tilfælde hos den kylle. Men det kunne måske give et billede af hvor længe det varer
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 07 April , 2017, 06:41 »
Du vil sikkert ikke kunne lide mit svar.
Jeg afliver kyllinger med spagatben. Det gør jeg, fordi man måske nok kan få kyllingen til at gå normalt, men jeg ønsker et sundt opdræt, og alene det, at du skriver, at kyllingen skulle have hjælp til at komme ud af skallen, viser at "naturen" havde valgt den fra.
Jeg frygter at spagatben kan nedarves, man har ikke noget videnskabeligt belæg for, om det "bare" er et uheld eller dårlig rugning, eller om det kan nedarves. Og som sagt vil jeg have sunde dyr i mine stammer.
Og ja, jeg hader at skulle aflive sådan en lille fin dunkylling. Det vænner jeg mig aldrig til.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 07 April , 2017, 07:34 »
@ Marianne - Jeg vidste godt at den burde aflives. Den er også meget lille så helt sikkert ikke noget at avle på. Synes det er svært ikke at give den en chance.

@ Gerda. Faktisk endte det med at jeg tog dimsen af i går aftes. Synes det så lidt mærkeligt ud - den havde gnavet hul på begge ben.  Det ser ud til at have hjulpet efter et døgn. 'Lillen' får en chance.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 07 April , 2017, 15:15 »
Skulle du få en spagatkylling en anden gang, så lav sådan en elastik'dims'
i stedet for at bruge piberenser. Elastikken holder hofterne/benene på plads, men giver samtidig kyllingen mulighed for at bevæge benene mere naturligt og så gnaver en elastik ikke
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 07 April , 2017, 22:00 »
Jeg brugte en elastik, men en rund een ( fra mine syting). Har helt klart ikke været blød nok. Så lærte jeg det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 April , 2017, 11:35 »
I dag er 'Lillen' tilbage i fuld vigør. Kvik, først til fadet og følger flokken. Py-ha. Ånder lettet op.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #7 Dato: 08 April , 2017, 11:42 »
Hvor dejligt at høre. Jeg hører også til dem der synes de skal have en chance
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner