Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne  (Læst 5787 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Dato: 05 April , 2017, 09:04 »
Vi har 25 æg i rugemaskine, som skulle klække omkring mandag i næste uge. Dvs. der skal efter planen hældes vand i maskinen i morgen aften. Det kører på skinner ser det ud til, selvom det er første gang vi prøver det.

Nu har en af vores høns lagt sig skruk - hun har ligget fast på reden siden i går morges, så det er jo ikke så længe endnu. Hun har ikke skrukket før og vi har ikke haft en skruk høne før. Det vil jo være super, hvis hun kan tage sig af kyllingerne. Men 25 kyllinger er meget, så jeg tænker at hun skal ud i vores kyllingehus og så vil vi også sætte en varmelampe op.
Tænker I at det lyder realistisk?

Hvis vi skal have hende ud i kyllingehuset, hvornår vil I tro, at det gøre bedst? Hun ligger i sådan en kattebakke med låg og håndtag, så det burde i teorien være let at rykke hende. Umiddelbart tænker jeg selv, at jeg vil prøve at rykke hende i dag, så jeg kan se om hun accepterer flytningen og vil blive på reden.

Hvis hun så bliver liggende, vil det så være smart at give hende et par æg fra rugemaskinen ud, så der klækker et par stykker ude ved hende? Jeg er i tvivl om, hvorvidt det går, når nu hun får æggene ud lige omkring det tidspunkt, hvor luftfugtigheden skal hæves. Risikerer vi at det går galt fordi hun ikke har ligget så længe på reden og derfor ikke ved, at kyllingerne er så langt i processen?

Det kan også være, at vi skal lade hende blive på de æg, som hun ligger på nu, og så først lægge kyllingerne ud under hende, når de er klækket?

Jeg håber at nogle af jer mere erfarne hønsefolk kan hjælpe med lidt bud på, hvad der vil være smartest at gøre  :)

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #1 Dato: 05 April , 2017, 10:06 »
Nå, jeg har faktisk lige rykket hende ud i kyllingehuset, for én af de andre høns havde skubbet hende væk fra redekassen. Hun accepterede fint, at jeg rykkede hende tilbage. Nu håber jeg så bare, at hun bliver liggende på reden i sin nye kasse.

Men vil stadig meget gerne høre bud på, om hun skal have æg fra rugemaskinen eller først kyllinger, når de er klækket i maskinen.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #2 Dato: 05 April , 2017, 11:22 »
Jeg ville ikke give hende æg fra rugemaskinen - som du selv er inde på fugtmæssigt :) men ... Hvis hun bliver liggende fast kan hun heldigvis ikke tælle dage og vil tage kyllingerne når de kommer - bare hun er helt skruk :) Du kan evt. lade hende ligge på plastikæg (eller et par almindelige, som du bare bytter ud med kyllingerne - tælle æg vs. kyllinger kan hun heldigvis heller ikke :)

Held og lykke med projektet :)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #3 Dato: 07 April , 2017, 10:11 »
Hej Morten

Tak for dit svar. Vi gør som du skrev, og nu er der hældt vand i rugemaskinen og skrukken ligger stadig rigtig fint på reden i skrukhuset. Så det bliver spændende at se, hvad der sker i rugemaskinen og om hun vil tage dem :-)

God påske.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #4 Dato: 07 April , 2017, 12:25 »
Hvis du lægger dem under hende i mørke og sørger for, at hun ikke kan forlade reden før du er til stede og kan se, hvordan det spænder af (og lige bliver i mørket nogle minutter og hører, at hun begynder at "snakke" til kyllingerne, så skal det nok gå - rolig men målrettet, når kyllingerne skal ind - ikke noget med at frygte et hak fra hønen :)

Så bliver det så godt - god påske til jer også og held og lykke med projektet :)
(og giv da gerne en up-date :) )
Her popper kyllingerne vist også som popcorn lige i disse timer - der er i alt fald en kriblen og krablen samt pippen i maskinen - meget timet :)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #5 Dato: 07 April , 2017, 14:01 »
Ved ikke om dine kyllinger er klægget, men bare husk at beskytte dem med hånden når du putter dem under hende, så hun ikke ved et uheld kommer til at hakke i en af de små :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #6 Dato: 07 April , 2017, 15:02 »
Mange tak for jeres gode råd. Det er rigtig dejligt, at få dem. De er ikke klækket endnu. Det er først 21. dag på søndag.

Jeg har tænkt mig, at vi skal være to til at snige kyllingerne ind under hende. Hun er meget god til at hakke, så jeg forestiller mig, at én afværger hakkene, mens den anden får kyllingerne ind.

Hvis vi er heldige kommer der jo op til 25 kyllinger, så hun har en varmelampe lige ved siden af reden i skrukhuset. Jeg tænker ikke, at hun kan have dem alle under sig. Hun er en hybrid af en slags og ikke så stor.

Vil det være bedst at give hende alle kyllingerne ud på én gang, eller skal vi tage lidt ud først og lade de andre være i en kasse indenfor?  Alternativt tage de som klækker først, og så lade de andre blive i rugemaskinen.

Puha... Mange spørgsmål, når der nu lige pludselig er udsigt til en "mor" til kyllingerne.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #7 Dato: 09 April , 2017, 15:19 »
Jeg har "altid" sat alle ind på en gang - og så lige brugt et kvarter i mørket for at høre hende lave lyde til kyllingerne :)

Det er ikke, fordi jeg er specielt rå  ::) men hakkene fra en hidsig høne oven på håndfladen er mere forskrækkelse end smerte, så jeg ville - stille og roligt - sætte mig på knæ foran reden med kyllingerne i en lille kasse og så en kylling i "den hule hånd", håndryggen opad og så ind under hønen, der måske hakker, men det tager ikke lang tid før alle er inde, men 25 bliver nok lidt voldsomt?

Jeg har ingen erfaring i, hvordan man håndterer det, når der er "for mange" kyllinger og en varmelampe som supplement, men der kan andre nok vejlede ?

Jeg glæder mig til at se billeder af de kære små  :)

Jeg fik disse i går, men det er kun under varmelampe (22 sølvbrakler, 17 "75%-brakel-kryds" og 9 lakenfelder, hvoraf en blev aflivet i dag - øv )
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #8 Dato: 09 April , 2017, 15:21 »
Og her er da lige et billede af dem :)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #9 Dato: 09 April , 2017, 17:32 »
De ser godt nok søde ud. Vi har fået den første kylling. En plymouth rock, som knokler rundt nede i rugemaskinen, og der er en del med de første knæk i skallen. Skal nok skrive, når de er kommet ud og alt forhåbentlig er gået godt  :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #10 Dato: 10 April , 2017, 16:22 »
Jeg tror ikke det er nødvendigt med varmelampe.  Jeg har haft  rigtig mange kyllinger ud der både dværg Wyandotte og Bantam. De kan slå et kæmpe "telt" op.
« Senest Redigeret: 11 April , 2017, 10:13 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #11 Dato: 10 April , 2017, 21:31 »
Vi prøver at se. Vi har 9 som er tørre, og som vi vil prøve at lægge under hende her til aften. Der er tre i rugemaskinen, der er våde og der er i hvert fald mindst ét æg med et lille knæk. Jeg tænker, at de sidste må støde til i morgen. Og så giver jeg lige de sidste æg lidt tid endnu. Det er præcis tre uger siden de blev lagt i, så måske der er håb for et par stykker mere  :).
Under alle omstændigheder er der en varmelampe i skukkassen, der virker.  Og jeg lader den køre i nat. Vil blive forfærdelig ked af at komme ud til en flok kyllinger, der er døde af kulde i morgen tidlig.

Skal nok skrive i morgen med en status.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #12 Dato: 11 April , 2017, 10:15 »
Du skal nok forsøge at åbne rugemaskine mindst muligt, det betyder meget for en god klækning, at luftfugtigheden bibeholdes.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 293
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #13 Dato: 11 April , 2017, 10:32 »
Ingen grund til at vente med at lægge kyllingerne under hønen, gør det straks efterhånden som de bliver tørre i rugemaskinen.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp - Rugeæg i maskine OG NU OGSÅ en skruk høne
« Svar #14 Dato: 11 April , 2017, 13:02 »
Ejnar Sørensen, jeg ville ikke tage dem ud efterhånden, allerhøjst en gang i døgnet. Der er stor risiko for at de resterende kyllinger får problemer, hvis rugemaskine åbnes for tit. F.eks. skaller, der hænger i, tørre hinder, så kyllingen ikke kan rotere og hakke hele vejen rundt, navlekyllinger for blot at nævne nogle få.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk