Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane hakkervhøne  (Læst 3027 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jonmor

• Bruger
Hane hakkervhøne
« Dato: 03 April , 2017, 20:10 »
En der kender til at hane hakker høne ?
Han har hakket hende til blods 2 gange nu.
1. Gang tog jeg hende væk (satte hende i min ruge afd) et par dage, til hun var helet op, da hun kom tilbage var alt okay, fred og ro i 2 dage og nu er den gal igen.
Hun viser slet ikke tegn på at være skruk.
Mit hønsehold består af hane og 2 høns af racen guldrandet wyandotter 2 år, øvrige er 1 årlige-,2 høns af racen Jersey kæmper, og 2 amrock hvor af det kun er den ene amrock der bliver hakket.
Jeg har netop valgt store racer da de skulle være mere omgængelige.
Nogen ideer til hvad jeg kan gøre ? Eller hvilken hane der evt ville være egnet til at overtage tronen, for hønen skal ikke bøde for en dum hane.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Hane hakkervhøne
« Svar #1 Dato: 03 April , 2017, 21:15 »
Velkommen her på sitet. Uanset hvad, så hakker en hane ALDRIG høns. Gør han det, skal han slagtes. Hanen er hele stammen i en hønseflok. Han skal passe på sin flok, lede dem og sørge for at alle har det godt. Som belønning får han retten til at træde damerne og derved fremme sine gener.
Så ud med ham. Det er normalt at en hane opfører sig ordentligt, uanset race. Unghaner kan være lidt utidige til at starte med, men de hakker aldrig hønerne, ellers ....øksen. /o

Hel og lykke med dyrene dine.

Offline Jonmor

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 April , 2017, 22:10 »
Tak og mange tak for svar - det var også min tanke at øksen måtte i sving.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #3 Dato: 04 April , 2017, 15:26 »
Jeg oplevede det, da jeg satte stammer sammen her i år - en gammel erfaren og god hane - den ene af hønerne mistede fjer, når han parrede hende - og de andre høner skulle jo lige undersøge og så blev det hurtigt værre, men ... han var jo stort set uden skyld
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Jonmor

• Bruger
« Svar #4 Dato: 04 April , 2017, 18:57 »
Her er det hanen der hakker hende i nakken så der er kommet hul. Og han bliver ved, så i morgen er det R.I.P. Hane og en ny er på vej ind til de fine høns, der gerne snart må begynde at ruge  ;)