Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri  (Læst 6667 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Dato: 19 Maj , 2009, 11:56 »
Nåmen vi graver ud til hønsehus og -gård mens pyllerne går og pipper i kyllingegården og spiser helt utrolige mængder græs....og hvad de ellers kommer over (Oh fryd og glæde over en skovlfuld opgravet myrebo, som jeg fandt under udgravningen)

Min indre arkitekt folder sig ud, og hønsehus-tegningerne har ændret sig et par gange undervejs, men inden vi slår for mange søm i noget, vil jeg lige spørge ekspertpanelet her, hvor højt høns (og ja, jeg har silkehøns, for så er jeg ikke længere den dummeste blondine på matriklen) kan lokkes til at gå op af en  hønsestige/rampe, for at komme i seng/hønsehus. Jeg forestiller mig at rampen skal være ligeså bred som hønselemmen, 20 - 25 cm, men den kunne jo godt være bredere hvis det er dét der skal til.
En god arbejdshøjde for mig ville være omkring 90 cm, men vil høns godt rejse så højt op for at komme indendøre?

De andre mål for hønsehuset bliver 90 cm i bredden, 150 cm i længden og 110(eller mere) cm højt, disse mål er til forhandling, hvis I mener jeg har forregnet mig, jeg vil ikke have burhøns, jo. Jeg skal have fire (silke)høns, men der skal være plads til indsættelse af en eventuel hane, når min flinke mand har haft tid til at vænne sig til tanken.
Hønsegården bliver ca. 60 - 75% overdækket, og så bliver der plads under huset til et helt, helt tørt og på to sider afskærmet sted til eksklusivt sandbad året rundt. Der vil blive tilbudt ekspeditioner til have et eftermiddage om ugen, når hønsene er voksne (eller store nok til at husets katte tænker sig om en ekstra gang før de får lyst til en lille kyllinge-snack)

...hvordan lyder dét?


Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2009, 13:15 »
Hej og velkommen til forum Annie. <I
Du har valgt en skøn og selskabelig race høns. Dem bliver du helt sikkert glad for.

Jeg har ingen erfaring med at få hønsene til at gå op ad sådan en stige og ind i huset, men mine høns hopper op på en siddepind, der er ca 50 cm "oppe" så lidt over jorden kan de da finde ud af.

Jeg tror da dit hus bliver fint til 4 høns og 1 hans, MEN du skal være varsom med at bygge for lille for denne hobby kan nemt gribe om sig og så er huset pludselig for lille. Du vil måske gerne have kyllinger på et tidspunkt... :D
Held og lykke med byggeriet.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Annie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2009, 20:17 »
Jeg har sløjfet et højbed og gravet ud til hønsegård og -hus i dag, og kan knap løfte armene nu  :D

Men jeg har lige et nyt spørgsmål:

Jeg tænker på at lægge klare/matterede tagplader på hønsehuset, for at få det fint og lyst derinde, nu hvor det ikke bliver et stort walk-in hønsehus med fuld ståhøjde.
Men jeg kender flest halv- og heldunkle hønsehuse, kan høns bedst lide at det er mørkt der hvor de skal sove/lægge æg/gå hen når det er koldt?
Hønsehuset kommer til at ligge i halvskygge under et træ, så der bliver ikke drivhustilstande derinde med et klart/matteret tag, men bestemt lysere end hvis man vælger de sorte tagplader.....


Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2009, 21:14 »
Mine silker vandre dagligt op og ned af stigen til deres hus, som ligger i ca. ½m's højde. Det har de ingen problemer med. De var lidt længe om at fatte det, men det kom. Så med lidt tålmodighed og hjælp, tror jeg nok det skal gå. *k

Jeg har den holdning, at det ikke er hønsehusets størrelse, der er det vigtige, men omgivelserne. Mine opholder sig kun i huset, når de sover eller lægger æg. Så mine 6 dværgtøser deler 70X70cm + en redekasse. Jeg kan kun give Stinne ret, byg endelig ikke for småt, så skal I bare i gang igen inden for alt for kort tid. Jeg har desværre ikke mulighed for at udvige min hønsegård, men hvor ville jeg ønske, jeg kunne - hobbyen griber om sig... ::)

Mht. tagpladerne, så aner jeg det ikke. Jeg ved at høns gerne vil have det mørkt, når de lægger æg, men ellers? Som sagt er mine kun inde for at lægge æg og sove, så der er det vist ok med mørket. Mad og vand står udenfor, men overdækket naturligvis ;)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Annie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2009, 22:26 »
Mine høns får også mad og vand udenfor (der bliver overdækket efter alle kunstens regler under hønsehuset), og jeg regner også med at de vil tilbringe det meste af deres tid udenfor. Jeg må lave redekasserne (to stk, havde jeg tænkt mig)  lidt ekstra dybe, så der bliver herligt dunkelt inde i dem.

I følge de nuværende planer skal hønsene stige ca 80 cm til vejrs for at komme i seng/ind i hønsehuset, men jeg laver rampen bred og krydser fingre for at de hitter ud af det.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2009, 10:36 »
Jeg kan ikke sige hverken for eller imod det med taget.
Men hvis jeg selv skulle bygge ville jeg lave et tag med tagpap istedet. Så ville jeg sætte et vindue eller to i, for at give lys.
Er bange for at det hele bliver alt for lyst. Samtidigt, hvis i bor i byen, vil jeres måske kommende hane begynde at gale, såsnart det bliver lyst, og et sådant klart tag er der ikke nogen lydisolering i overhovedet, det er der i et tag af træ, med tagpap på.

Med et automatisk åbne/lukkesystem kan man faktisk med en enhed lave det sådan, at den trækker både hønselemmen, og et gardin eller lignende fra vinduerne, og så har du fuld kontrol over, hvornår hanen galer (Tror jeg da nok)

Nogle eksperter her på dette område?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2009, 10:54 »
Når mine høns skal i seng går de op af en stige til siddepinden der er ca. 1.8 m oppe. De foretrak at hoppe derop/flyve ned i starten, men nu tager de fleste af dem stigen.
Dog ryger stigen ud i dag da det er meget besværligt at arbejde med høns der sidder over ens eget hoved. Men jeg tror sagtens de kan lære at bruge stigen hos dig, det tager nok bare lidt tid.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Annie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2009, 11:10 »
Vi begynder projektet uden en hane, men jeg vil gerne gardere mig mod tidlig vækning alligevel, så jeg dropper det lyse tag og laver et vindue i stedet.

Hvis der er høns der stiger så højt til vejrs, så er der håb for succes med mine 80 cm, tror jeg.

hoejberg

  • Gæst
Sv: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2009, 16:41 »
Vi begynder (forhåbenlig) i næste uge på nyt hønsehus. Den kommer der klar tag på. Så må vi se om det virker.Bor så heller ikke ligefrem i tæt bygget område, men har dog en nabo ;)

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2009, 21:58 »
Jeg har en rigtig dejlig hane og han starter med at gale om morgenen kl 5 (siger min nabo ::)). Jeg har lavet viduerne mørke med sort spraymaling, så der også er mørkt i hønsehuset om morgenen i sommerhalvåret. Det holder godt nok ikke Hansemand fra at gale. Bare en erfaring fra min side. :D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

hoejberg

  • Gæst
Sv: Silkehøns, højder og hønsehusbyggeri
« Svar #10 Dato: 24 Maj , 2009, 12:34 »
Der er et vindu i det hønsehus vi har nu, så det er heller ikke mørkt. Det er kun naboens teenager søn der syntes Hansen kan være lige tidligt nok oppe.  Til gengæld kan naboens søn godt li højt musik for åben vindue. Vi afpasser os efter hinanden :D