Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Silker og "børnepasning"  (Læst 3087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kleist

• Gæst
Silker og "børnepasning"
« Dato: 19 Maj , 2009, 08:43 »

Jeg er den lykkeligeejer af 1,2 hvide dværg silker.
Oprindelig var der 4 høns, men vores nabo-hund åd 2 af dem forleden dag  >:( <W

Sorgen er stor, men vi har besluttet - da en af hønsene lige er blevet er skruk - at lægge rugeæg under hende og se om ikke vi kan udvide vores silkebestand igen...  <L (Tak for æggene, Keld!!!  <E)

Vi har aldrig ruget silkekyllinger før, så derfor er mit spørgsmål: kan kyllingerne - så snart de er klækket - gå sammen med sin mor og de to andre, eller skal hønen og kyllingerne gå adskildt fra de to andre?

Vi bor på et landsted midt på en mark. Og guldklumperne bor i et stort slot i stalden (red. masser af plads og luksus forhold). Har fri adgang til haven, marker, skyggefulde træer og den frie natur... (Og naboens hegn er blevet lavet!!)

Det kunne være så hyggeligt hvis kyllingerne kunne være sammen med de andre fra start, er det en naiv romantisk drøm?  *p

Håber der er nogle silke-eksperter der kan hjælpe?

Mange håbefulde hilsner Mette

En gang silker, altid silker...  *b

Susanne

• Gæst
Sv: Silker og "børnepasning"
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2009, 09:00 »
Hej Mette og velkommen til!

Lyder dejligt at I kan se fremad midt i ærgelsen over at ha mistet to høner  :D

Og hvor er det rart at kunne fortælle dig, at silkehøns faktisk er kendt for at kunne ruge og opfostre kyllinger sammmen med resten af flokken!

Jeg har i øjeblikket to silkehøner og en wyandothøne gående med henholdsvis 2, 4 og 5 små kyllinger. Sammen med resten af silkehønsene samt fem store sussex-kyllinger.

De bor alle i samme lille hus, og de har adgang til den samme hønsegård og et stort friareal.

Det eneste jeg har foretaget mig var da de tre høner havde taget de nye kyllinger med ud i hønsegården den første gang (på 3. dagen) at stille foder frem til dem og lukke alle de andre ude af hønsegården, som ellers står åben. Så de kunne øve sig i fred og ro.

Held og lykke!

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2009, 09:06 »
Hej Mette og velkommen til dette forum  <I som du vil opdage er det et rigtig godt sted at færdes  *y
Jeg har også silke og lige i øjeblikket er der faktisk 2 skruk, den ene går med 17 kyllinger der er både araucaner og silke, det der er så dejligt at se det er hanen han passer også kyllingerne når der er mad så fortæller han også at her er noget godt, det er en super oplevelse at have silke   *h
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2009, 09:39 »
Rigtig stort velkommen Mette.  <I
Her har du fundet et sted hvor alle spørgsmål og hyggelige historier om de kære kræ er velkomne.

Jeg har for tiden en (også Silke) kyllingefører gående med kyllinger. Hun rugede dem ud i et mindre skrukkehus og kom over til de andre høns/hane den 3. dag. Hun søgte selv tilbage og installerede kyllingerne i en af redekasserne. Der har de boet siden og alt har været fred og fordragelighed mellem dem og resten af flokken.

Så din "romantiske drøm" er altså ikke spor skudt over mål. :P
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2009, 10:30 »
Når mine ruger flytter jeg dem i et rum for sig selv så jeg undgår "fremmede" æg under skrukken. Men med det samme de er klækket flytter jeg dem tilbage i hønsehuset med de andre høns og fri udgang. Det har altid gået fint, også selvom skrukken har været isoleret i 3 uger.
Så ja din drøm kan sagtens gå i opfyldelse. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Kleist

• Gæst
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2009, 23:11 »
Hej alle,

Tak for den varme velkomst og de gode svar.
Nu glæder jeg mig rigtig meget til der forhåbentligt kommer kyllinger.
Det bliver bare så hyggeligt! <H

Tak til Keld for de fine rugeæg, de har nu ligget under superhønen i 3 dage.
Hver morgen får (g)uld-klumperne hønseguf og de er ved at falde over hinanden for at få
næbbet i de gode sager. "Mor" ligger dog pænt på sine æg, så hun bliver selvfølgelig fodret
med hånden, så hun også får guf. Hun eeeelsker det! *p

Billeder følger når de små er ankommet!

Mange hilsner
Mette