Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vindæg - gode råd søges  (Læst 989 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louis0410

• Passiv bruger
Vindæg - gode råd søges
« Dato: 18 Marts , 2017, 11:37 »
Vi har en skøn Orpingtonflok fra april 2016,- 6 høns og en hane. De begyndte at lægge æg 1. december, og har siden lagt mellem 3-5 æg dagligt. De sidste ca . 6 uger har der dagligt - eller hver anden dag ligget et vindæg under siddepindene. Jeg kan ikke finde ud af hvilken af hønsene det er, der er producerer disse æg. Det virker som om, det kommer helt bag på hende - måske i løbet af natten - eller tidligt om morgenen,- for hun har aldrig lagt et vindæg i en af redekasserne.

De får æglægningsfoder, spædet op med en blanding af byg, havre og en lille smule hvede. De har adgang til skaller...har et område med sand i hønsehuset (som er en del af stalden) ...får dagligt masser af grønt og andet fra husholdningen.

Jeg har undersøgt dem grundigt for utøj, hvilket de ikke har. Pt er vores hane ret hård ved dem parringsmæssigt, og 5 høns et noget forhutlede at se på, fordi de mangler fjer på ryggen. EN høne har en fjerdragt, der på ingen måde bærer præg af, at hanen træder hende. Jeg tænker lidt, om det han være hende, der lægger vindæg?

Jeg har goooglet ...og googlet...og kan se, at betændelse i æggelederen kan betyde, at hønen lægger vindæg. Hvis en høne har en sådan betændelse, vil den så ikke virke syg og mistrives generelt? Alle hønsene er i hopla og trives (så godt de nu kan, i overdækket gård)

Nogen der har et godt råd?

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Vindæg - gode råd søges
« Svar #1 Dato: 18 Marts , 2017, 12:49 »
Det er rigtigt, at vindæg kan være tegn på æggelederbetændelse, men du har ret i, at så vil hønen være sløj - meget sløj. Æggelederbetændelse er som regel begyndelse på enden hos høns  :'(

Men æggelederbetændelse forekommer i min erfaring oftest hos ældre høns. En dyrlæge forklarede mig, at med alderen bliver æggelederen mere slap og udvidet og derfor mere modtagelig for bakterier fra tarmen.
Og da du har unge høns, vil jeg tage det helt roligt :)
Selvfølgelig kan man have en høne med medfødt 'defekt', men så længe de alle synes at trives, så gør følgende:

Sørg for at der altid er fyldt op med skaller, og suppler gerne med andre kalkkilder, f.x. æggeskallerne fra husholdningen, duegrit, kalksten fra stranden (i disse influenza-tider ville jeg lige skolde dem før hønsene får dem...).

Hvis de har gået inde/under tag siden 15. november, kan d-vitamin-mangel have indflydelse. Levertran er en god kilde til d-vitamin, evt. blandet i hønseguf :)

Og ellers så fortsæt med at give dem den gode varierede kost, som du giver dem.
Du har nok ret i, at det er hende med den hele fjerdragt, der har et problem, og det kan være helt forbipasserende og have at gøre med, at de ikke har lagt æg så længe.

Vindæg kan i det hele taget være et forbipasserende problem, som med de ovennævnte råd går i sig selv igen.

pøj-pøj med hønepøne :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Louis0410

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2017, 18:56 »
Kære Mette

Tusind tak for input. Jeg vil prøve med levertran i første omgang.....i deres hønseguf, som de elsker :) :) :)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2017, 15:54 »
Jeg tænker at vindæg også kan komme af at hønens hormonstatus får den til at producere æggene så hurtigt efter hinanden at de ikke når at få skal på - altså det nye æg er allerede på vej før det sidste er lagt - og så skal det gå stærkt. Mon ikke tiden kan rette på det? Når det første forårs-sus lægger sig lidt...
Nogle maraner, nogle araucana.