Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Håndtamme høns  (Læst 8714 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette E

• Passiv bruger
Håndtamme høns
« Dato: 18 Maj , 2009, 18:05 »
Jeg kunne godt tænke mig at få håndtamme høns, ligesom mange af jer andre. Er det muligt at lære en 1 år gammel høne at acceptere mig, altså sådan at jeg kan røre den? Eller skal jeg starte forfra med daggamle kyllinger, så jeg præger dem fra starten.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Håndtamme høns
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2009, 18:05 »
Ja jeg tror da godt du kan få den tam, tålmodighed tålmodighed, og så godbider i hånden noget du ved den er vild med, så skal du se det vil lønne sig  *y
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2009, 18:13 »
Tror jeg skal til at gå i haven og finde regnorme, det må da lige være sagen.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2009, 21:37 »
Toastbrød og majs er også et hit :D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2009, 21:48 »
Jeg begyndte med alm korn til mine. De første mange gange kastede jeg det hen til dem og de spiste det af jorden. Så kastede jeg lidt tættere på mig selv, og anden gang lidt tættere. Til sidst stod de mellem mine ben og rundt om mig og spiste det. Nu spiser nogle af dem også af hånden. Døren ud til hønsegården knager lidt når man åbner den, og hver gang de hører døren knage kommer de rendene og er klar :)
Det kan sagtens lade sig gøre med ældre høns, det er bare nemmere med kyllinger.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2009, 22:22 »
melorme er vejen til et hønsehjerte...
Mine kyllinger skal bare høre min mad lyd (guk guk guk )  ;D så farer de frem.
Idag hoppede de lige op i hånden af mig hvor jeg havde melorme (med handsker på, vel at mærke)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2009, 22:30 »
(med handsker på, vel at mærke)

*e *g *g *g

Måske man skulle åbne en lille forretning med madpincetter...

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #7 Dato: 19 Maj , 2009, 11:30 »
Mine høns kommer flere forskellige steder fra og har derfor haft forskellig grad af kontakt med mennesker. De er dog allesammen blevet håndtamme blot ved at jeg har haft nogle godter med, når jeg alligevel står/sidder og snakker med dem. Den sidst tilkomne er vores blå hane, der kommer fra Berit. Han løber nærmest efter mig, når jeg viser mig i haven, og kalder på alle de andre "Nu er der mad, kom allesammen, efter hende..." ;)

De vil allesammen gerne spise af hånden (især knækket majs er et hit), men bryder sig ikke om at blive "klappet". Holder man dem affinder de sig dog med det uden problemer.
De kyllinger jeg købte som små er dog endnu mere håndtamme og vader rundt mellem mine ben, når jeg sidder og snakker med dem.

Så alle (Silke-)høns kan gøres tamme, men jo yndre der er jo lettere vil jeg også tro at det er.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Maj , 2009, 12:12 »
mine er alle blevet ganske håndtamme hurtigt. toastbrød var lykken for de jeg har nu. det behøvede de jo ikke komme helt indtil hånden for at spise.
da jeg havde to høns i norge, brugte jeg noget tid i begyndelsen på at få de tamme. sad i hønsegården omtrent det meste af dagen. havde min kaffe og smøger der inde, og majs til hønsene. det var det eneste de fik at spise den dag. og kun fra min hånd. efter nogle dage, var de så tamme at døren til hønsehuset aldrig blev lukket. de kom når jeg kaldte på de, uanset hvor de var. desværre blev de også så tamme at de kom ind i huset  :D og det var pensionerte industrihøns.
nu bruger jeg regnorme og toastbrød. har desværre ikke samme tid til de, men de spsier alle af både min og min mands hånd.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #9 Dato: 19 Maj , 2009, 12:57 »
Ja jeg har idag bestukket mine vagtler, kyllinger og høns med levende melorme, de elskede de men jeg synes nu det er klamt  *s
Hilsen

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Maj , 2009, 13:03 »
jeg overlader nu også regnormfodringen til min bedre halvdel  :) men når han kommer med en håndfuld, og beder mig gi de til hønsene, er jeg jo nødt at "mande mig op". de bliver også bare kastet ind til de, mens jeg undertrykker et tøsehyl <O

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2009, 13:11 »
 *g *g *f Ja tøsehyl det kan jeg også komme med, når jeg ser de klamme bæster
Hilsen

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #12 Dato: 19 Maj , 2009, 13:22 »
Melorme, regnorme, haveslanger... jeg kan slet ikke tage dem. Jeg er så hundeangst for alt der bare ligner slange at når en vandslange trælkkes i så den ruller sig ud som en rigtig slange hopper jeg væk til jeg får styr på nerverne igen. Ungerne er ved at dø af grin af mig.
Så her må hønsene selv finde de orme de skal fortære, for jeg GØR det ikke. Addrrr. <R
Mange hilsner
Stinne

Offline marina

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Maj , 2009, 13:43 »
stinne: jeg føler med dig. det er samme grund at jeg undertrykker mine tøsehyl ;) jeg kan ikke se krybene i tv, uden at få mareridt. så prøv at forestil dig, hvordan jeg havde det sidste år, da jeg stod ansigt til ansigt med en dræber-hugorm ved hald sø. kommer aldrig mere ved den sø.......

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #14 Dato: 19 Maj , 2009, 13:58 »
 <R PUHA, godt det ikke var mig.
Mange hilsner
Stinne