Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Normalt, ingen æg?  (Læst 5661 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LisetteK

• Passiv bruger
Normalt, ingen æg?
« Dato: 03 Januar , 2017, 15:16 »
Ja jeg er lidt frustreret over at mine søde høns ikke rigtig kommer igang med æglægning, da de netop er valgt ud fra at de skulle være gode vinteræglæggere.
De er fra maj 16, og 1 af dem er rigtig fin rød i kammen og har været det i et godt stykke tid, 2 andre er kraftigt ved at blive det. Men vi har endnu ikke set et eneste æg. Jeg har hørt at de skulle være klar til æglægning fra 5-6 mdr. alderen og mine er jo 8 mdr. Så hvordan kan det være at der kun er én der er rigtig rød i kammen på dette tidspunkt og hvorfor har den i det mindste ikke lagt noget endnu?

De har fået voksefoder og nu æglægningsfoder (som de dog ikke spiser meget af) hønsekorn tilsat lidt havre og lidt madrester/grønt, som de dog er temmeligt selektive med. Derudover har vi desværre haft rotter i et stykke tid og vi har desperat prøvet at gøre hvad vi kunne for at slippe af med de bæster (rottemanden har også være ude), jeg er dog ikke sikker på at vi er sluppet helt af med dem endnu. Hønsene blev flyttet til en boks ved siden af den de startede i, det har de ikke været helt tilfredse med, men her efter en måneds tid ser det ud som om de har accepteret det.

Al hjælp til at få mine høns til at lægge æg modtages med kyshånd! Jeg har i øvrigt modtaget en opskrift på en hjemmeblanding med korn og frø jeg har tænkt mig at prøve af når jeg lige får lidt tid til at nørkle med det. Men det er vel heller ikke en mirakelkur. Så kom frisk :-)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Normalt, ingen æg?
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2017, 16:16 »
For lidt protein i det samlede foder, rotterne tager æggene, utøj, stresse måske over at være lukket inde, for fede. Mulighederne er mange.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline anneke

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2017, 17:06 »
lys er også meget vigtig. De kommer ikke i gang inden de får nok lys. Hvis de var started inden det blev for mørk ville de nok have fortsat uden lys, men de starter ikke i mørke.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2017, 19:28 »
Hvilke høns har du og har du redekasser der er indbydende, rene og med snydeæg i? Høns er sære mht. redepladser, så det kan også være at de snyder dig og har lagt æggene "hemmelige steder". De burde være begyndt at lægge æg nu. Vores la bresse høner fra juli måned begyndte at lægge æg for flere måneder siden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2017, 19:50 »
Jeg har ikke extra lys på mine høns her i denne sæson og alligevel, så kommer der en masse æg.
Men jeg er også gået over til andet foder, så det er nok der at forklaringen ligger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2017, 21:41 »
Mine får ikke speciel foder for at lægge æg, de får heller ikke tilskudslys. Men de er så småt begyndt at lægge æg. 10 på 3 dage af 14 høns der 2½ og 2 år og 4 mdr.
Så vent bare, det skal nok komme.

Også herfra, hvad er det for en race du har ?

Offline LisetteK

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2017, 09:20 »
Tusind tak for alle jeres svar!
Det er Maran høns vi har. Jeg begynder at tro at det er de forbaskede rotter der har stjålet æg, for i går fandt vi et æg i en bunke halm inde i en af de andre hestebokse. De har lys fra det bliver lyst ca. og til lidt efter det bliver mørkt. Redekasser er lidt en by i Rusland her, da jeg ikke har kunnet finde de kasser jeg ville have og ikke havde fantasi til at lave noget selv i træ. Så de har en gammel vasketøjsbalje med halm i, som de dog også gerne ligger i, men der har aldrig lagt nogen æg i den. Men de bruger ikke deres boks ret meget, nipper lidt til pillerne og vandet om aftenen inden de sætte sig op på bokskanten for natten, og derfra hopper de ned på staldgulvet og render rundt i resten af stalden om dagen. Tænker det er pga. rotterne at de ikke rigtig gider bruge deres rum så meget.

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2017, 13:26 »
Jamen, hvis de har hele stalden at gå i, lægger de så ikke æggene andre steder? Bare fordi du har en rede i sove boksen, så kan du ikke regne med hønsene synes det er det bedste sted til deres æg. Prøv at gå på jagt i stalden. Måske du finder bunker med reder rundt omkring. Eller måske æggeskaller, hvis der er rotter på spil ...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 05 Januar , 2017, 18:09 »
Tusind tak for alle jeres svar!
Det er Maran høns vi har. Jeg begynder at tro at det er de forbaskede rotter der har stjålet æg, for i går fandt vi et æg i en bunke halm inde i en af de andre hestebokse. De har lys fra det bliver lyst ca. og til lidt efter det bliver mørkt. Redekasser er lidt en by i Rusland her, da jeg ikke har kunnet finde de kasser jeg ville have og ikke havde fantasi til at lave noget selv i træ. Så de har en gammel vasketøjsbalje med halm i, som de dog også gerne ligger i, men der har aldrig lagt nogen æg i den. Men de bruger ikke deres boks ret meget, nipper lidt til pillerne og vandet om aftenen inden de sætte sig op på bokskanten for natten, og derfra hopper de ned på staldgulvet og render rundt i resten af stalden om dagen. Tænker det er pga. rotterne at de ikke rigtig gider bruge deres rum så meget.

mht redekasser så har Harald Nyborg nogle firkantede baljer som lagt ned er fine til redekasser. Jeg har een hvor der er sat et bræt på forneden, men ikke nødvendig , og et forhæng , syet i lagenlærred, så hønerne kan føle sig lidt private. Der kan godt bores et par skruer i plastikken til at holde en 'gardin-spiral-tråd' eller lign. Nemme at rengøre og forhænget kan vaskes. Een kasse kan rumme to høner.

Offline Lene Vesterby

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2017, 16:43 »
Vores gamle maraner, holder vist vinterpause, men der er to unge, som lægger æg regelmæssigt. Vi har i anledning af fugleinfluenzaen også lavet et hønsehus/gård indendørs i nogle  kælvingsbokse. Det fungere fint. Da vi lavede den nye opholdssted til hønsene, fandt vi nogle redekasser, som min svigerfar havde lavet for mange år siden, de blev restaurerede og sat op. Problemet er bare, at hønsende ikke synes de er så fine som vi synes, de lægger æggene under rederne, og gerne alle æg samme sted. Det kan være at der er for meget lys, lige der hvor redekasserne er sat op, det vil jeg prøve at ændre, men indtil videre, lader jeg bare hønsene bestemme, og kigger rundt, for at se om der skulle være flere steder, men de er vist enige om at det er ok at lægge æggene under samme redekasse.  ;)