Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns der spiser dun?  (Læst 1461 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lil-jan

• Passiv bruger
Høns der spiser dun?
« Dato: 28 December , 2016, 18:47 »
Hej - glædelig bagjul og godt nytår til alle.

Har 10 store kyllinger, en voksen hane og 5 voksne høner. Har i løbet af efteråret og vinteren flere gange observeret at hønerne spiser dun/småfjer som de finder i hønsehuset. Jeg synes det er lidt underligt. De får øko-æglægningsfoder samt lidt hvede hver dag og de får også masser af grønt. Hønseguf 1 gang om ugen. De ser alle friske ud og det er sjældent at nogen af dem har diarè.

Nogen der ved hvad denne adfærd skyldes?

Hilsen Lil-jan
4 rir høner, 1 spidstop appenzeller høne, 2 mix høner, 1 gammel udslidt hane, 1 mix ung hane og 1 tværstribet wyandot unghane.

Offline anneke

• Bruger
Sv: Høns der spiser dun?
« Svar #1 Dato: 28 December , 2016, 22:28 »
Det er meget normalt. Der er mange gode ting i fjer, som de kan bruge igen. Og jeg tror også at de mangler lidt når de nu ikke må komme ud og finde alt muligt udenfor. Mine gør det samme nu, der er ikke en fjer i hele huset. Normalt ligger der altid nogle i redekasser og hjørner. De får ekstra skaller og mineraler men det er åbenbart ikke helt nok.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline lil-jan

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 December , 2016, 08:36 »
Tak for svar Anneke - er glad for at høre at også andres høns gør det. :)
4 rir høner, 1 spidstop appenzeller høne, 2 mix høner, 1 gammel udslidt hane, 1 mix ung hane og 1 tværstribet wyandot unghane.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 31 December , 2016, 10:39 »
Høns starter med at æde fjer, fordi sikkert mangler kalk eller protein, og så kan det ende med at blive en kedelig uvane, som kan resultere i kannibalisme.
Så om det er normalt at høns æder fjer, tjaa det er jo lige det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 31 December , 2016, 13:55 »
Mine høns har altid ædt hvad der var af små løse fjer - det synes jeg eren sund tankegang at gode proteiner og mineraler ikke skal gå til spilde. Men de ska helst ikke plukke dem af ryggen på hinanden, det har jeg heldigvis kun oplevet en kort periode en gang.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Alice

• Bruger
« Svar #5 Dato: 31 December , 2016, 14:14 »
Jeg ved det ikke, men kan det ikke være, fordi høns elsker afveksling? Når de går frit nipper de lidt her og der, de æder sig ikke mæt i en enkelt ting, men prøver, om noget er spiseligt. Mine høns elske at kunne vælge.

Mon det hjælper, hvis de får havre, byg, hvede, solsikkefrø, hampefrø, blødfoder (gerne med forskellig smag og konsistens fra gang til gang). Forskelligt grønt f.eks.: Hvidkål, grønkål, rødkål, æbler, revne gulerødder, selleri, porretop, hakkede skræller af pastinak og persillerod  osv........... bær fra fryseren (optøede).....,timian og salvie kan jo stadigvæk plukkes i haven.

Mine høns gider ikke æde piller, men de har accepteret koncentratet, som glider ned.

Skaller og grus blander jeg og smider lidt hampefrø oveni for at øge interessen.

Offline lil-jan

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 December , 2016, 16:48 »
Jeg kan næsten ikke komme i tanke om at mine høns mangler noget for jeg synes jeg varierer deres kost meget mere end jeg gør med familiens kost. Bl.a. får hønsene ikke mad der har været kogt eller stegt (for at undgå rotter). De får også skaller og dem spiser de mange af. Æggeskallerne er tykke hvilket tyder på at de får nok kalk. Jeg giver dem også krydderier fra haven, men de vil desværre ikke have oregano. Jeg har også tørret brændenælder til dem - det vil de heller ikke have. Når jeg laver hønseguf får de samtidig levertran tilsat D-vitamin. Så jeg forstår ikke at de spiser dun. Måske de gør det for at rense tarmene? De plukker ikke hinanden - det er kun de dun der ligger på jorden.

Hilsen lil-jan

Offline Alice

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 Januar , 2017, 01:10 »
Det lyder jo som rigtig "forkælede" høns. Måske pikker de bare dunene op, fordi de er der? Altså ikke fordi de mangler noget som helst.
Når du nu har brændenælder, så synes jeg bestemt, at de også skal spises af hønsene. Kan du ikke kamuflere dem i andet foder som i "mors kødsovs med gulerødder"? Vi fodermestre ved jo, hvad der er godt for børn og høns!

Offline anneke

• Bruger
« Svar #8 Dato: 01 Januar , 2017, 11:40 »
Jeg tror ikke de spiser fjer fordi de mangler noget i deres foder men fordi de skal være indenfor på meget mindre plads end de normalt har. Hvis de mangler noget spiser de  nye fjer som ikke er fuld udviklede, piggene. De kan være slem til at spise hinandens hale som kylling. At de rydder huset for dyn må være fordi de keder sig.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 01 Januar , 2017, 13:40 »
Det er ikke af det gode, syntes jeg, at de spiser fjer. Som Lene skriver, kan man frygte det griber om sig. Er enig i, at det må være fordi de keder sig.

Mine spiser pap, det er da heller ikke normalt. Men igen, de keder sig.

Jeg beundre faktisk mine høns, at de kan klare at være indespærret - nu i snart 7 uger. De er i den tid blevet færdig med at fælde og er blevet smukke igen. Ikke nok med det, nu starter de æglægning - fantastisk, med de forholde vi byder dem.

Offline lil-jan

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Januar , 2017, 14:12 »
Ja - gid man kunne spørge dem. Og ja, mine høns er rigtig forkælede for jeg har lagt pressening over min hønsegård på 6 x 10 meter. Højden på hønsegården er 2 meter så det var ingen let sag. Det blev dog for besværligt i regnvejr, så jeg har taget det ned igen; men i denne hønse influenza tid har de kunne nøjes med 1 uge indendøre og det er ikke bare i den periode at de har spist fjer og dun. Det er ikke bare en høne - det er alle.

Alice - ja; nu jeg har haft besværet med at tørre brændenælder må jeg forsøge at skjule det i andet foder. Hønseguf måske.

Tak for svarene allesammen.
lil-jan