Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brugermanual til høns  (Læst 3446 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Amagiteam

• Passiv bruger
Brugermanual til høns
« Dato: 15 December , 2016, 13:30 »
Findes der er brugermanual til høns?

Jeg har fået 6 Amerikanere/hybrid-høns - og jeg fik afvide at de første par dage efter flytningen af dem ville de ikke lægge æg.

På 2 dagen lagde alle høns 1 æg - så vi var jo glade - for det betød for os at de trives hos os.

Men nu er der 2 af hønsene der ikke lægger æg - vi får ca 4 æg hver dag.

Er der nogen der kan give en forklaring på hvorfor 2 af hønsene ikke lægger æg?

Vi prøver så vidt muligt ikke at stresse hønsene - netop af de grunde at vi holder dem som husdyr(til ungerne) de skal trives uden stress og ja det er lækkert at hente egne æg.

For os er hønsene blevet en del af hustanden og de er så hyggeligt at høre på.

Men er der mon en grund til at 2 af dem ikke lægger æg nu?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Brugermanual til høns
« Svar #1 Dato: 15 December , 2016, 13:38 »
Det kan være fordi at de æg, der allerede var dannet inde i hønsene, er blevet lagt, men pga stress ved flytningen er der ikke dannet nye æg.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Amagiteam

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 December , 2016, 13:43 »
vi har fået æg efter de er flyttet ud til os - 4 stk om dagen fra de 6 høns - 2 af dem er vist helt stoppet med æglægningen nu - og dette undre mig - da de alle 6 jo har haft lagt æg hos os

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 15 December , 2016, 14:19 »
Fordi du "kun" får 4 æg fra 6 høner betyder ikke nødvendigvis at to er helt stoppet, for det kan jo godt være at der er nogle af dem, som springer en dag over.
Men nu er det jo så hybrider, som så kun er skabt til at lægge et æg hver evig eneste dag i industrien, men alt andet lige, så kan man ikke som privat have de samme forhold, som industrien har og som virkelig presser dyrene til det yderste.
Men igen æglægning har meget med forholdene og især foderet at gøre, for der skal noget foder til, når en lille høne på ca. 1½ kg. skal yde et stort æg på ca. 60 gram hver evig eneste dag.

Så 4 æg om dagen (især her om vinteren) ville jeg nu synes var fint nok. For høns jo også levende væsner, men jeg ved godt at forventningerne om hønsehold,  for de fleste er et æg om dagen pr. høne, og her holder forhandlerne sig jo ikke sig tilbage ved at love det.

« Senest Redigeret: 15 December , 2016, 14:24 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Amagiteam

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 December , 2016, 15:17 »
jeg er bestemt ikke utilfreds med vores 4 æg om dagen - tvært imod - det undrede mig bare at de alle startede med at lægge 1 æg - og nu er der "kun" de 4 der gør det.

Jeg har een af hønerne der ligger STORE æg - som i 84g æg - og den lægger hver dag - æg str. 80 til 84 g

Hos os får de foder (finder lige ud af hvad det hedder) som der står til fri ædelse, de har frisk vand hver dag, ja så får de jo inde fra mit køkken.

Jeg er ikke blevet lovet noget vedr æggene - og vi fik disse høns fordi tidligere ejer nu ikke "gad" have dem mere pga det bliver tideligt mørkt.

Det kunne godt være der var en årsag til at de 2 ikke længere ligger æg - og jeg har luret lidt rundt herinde i dag og har læst om utøj - og fedme - men det syntes jeg ikke jeg kan se på mine høns - vi har sat kunstig lys op til dem - som vi tænder kl 07.00 om morgenen og slukker kl 21 (der er de allerede gået i seng)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 15 December , 2016, 15:30 »
Faktorer som utøj, for tynde, for tykke, fældning og ikke mindst alder har en betydning.
For høner lægger flest æg i det første lægge år. Så måske er alderen mere grunden til at ejeren ikke gad have dem mere-
« Senest Redigeret: 15 December , 2016, 15:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Amagiteam

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 December , 2016, 15:49 »
så vidt jeg ved skulle de kun være 1 1/2 år gammel

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 15 December , 2016, 16:01 »

Det er også den alder, hvor de fleste "skrotter" deres hybrider.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 15 December , 2016, 16:16 »

Dine 1½ års hybrider skal nok komme i gang med at lægge godt med æg igen, når den lyse tid vender tilbage. Mine Isa'er holder også vinterpause med æglægningen, når de er over deres første vinter.
Jeg har haft Isa'er, som har lagt æg til de var 6 år gamle - min nuværende ældste Isa på 4 år har lagt æg, indtil hun gik i fæld for en god måneds tid siden og jeg er sikker på, at hun starter op igen meget snart, da kammen er ved at blive godt rød igen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Amagiteam

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 December , 2016, 16:34 »
hmm - jeg må lige finde ud af hvor gamle de er - for jeg kommer da i tvivl nu - jeg har jo stadig de 4 der flittigt ligger æg - så det skal nu nok gå - jeg håber da blot at alle 6 vil lægge æg igen - og så må jeg lige tænke over om vi skal have hybrid høns igen eller om vi skal prøve racehøns - vi har dem nu mest for hyggen skyld - så det bliver ikke den helt store omgang produktion her.

Helle K - hvis du har haft en på 6 år der stadig lagde æg til det sidste - så kommer det nok - kan jeg håbe - de er nu ret hyggelige de gogger

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 15 December , 2016, 16:45 »
Vintertiden er ikke lige der, hvor man skal bekymre sig mest om manglende æg
Jeg har 15 høner - to unge høner fra april har lagt æg ... og vil fortsætte hele vinteren - èn høne er lige startet æglægning igen efter vinterpause - resten lægger ikke æg.
Når vi kommer ind i januar er flere gået i gang og først i marts er alle med - sådan er det stort set hvert år. Jeg lader lyset være tændt i hønsehuset til kl 20 - det er nu egentlig unødvendigt, for flokken går i seng med solen - lyset tændes kl 06.30 om morgenen og her starter flokken deres dag
« Senest Redigeret: 15 December , 2016, 18:34 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Amagiteam

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 December , 2016, 18:02 »
Helle K!

Tak for at berolige mig - jeg er jo ret ny inde for denne goggerverden og med stor fornøjelse - jeg har også lys - men de er længe stået op før jeg egenligt får tændt deres lys og er for længst gået i seng når jeg får det slukket.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 15 December , 2016, 19:44 »
I mit hønsehus er der ikke kommet æg fra omkring 1.11 og til for godt en uge siden. Der ankom der 3 ISAér og de har lagt 1, 2 eller 3 æg daglig. Om det smitter ved jeg ikke, men der er også en af de andre - Brahma - der er begyndt.  *o.

Så med næsten 1½ måned uden egne æg, er jeg meget glad. Mine har ikke kunstig lys og får ikke æglægningsfoder - normalt. Der fulgte en øko-sæk med ISAérne med æglægningsfoder, så det får det lidt af. Det skal jo spises, når det nu er her.  :o

Så du skal nok ikke være så æg fikseret, men være glad for dem der kommer. I øvrigt er 6 æg det samme som 180 stk om måneden, hvem kan spise så mange ?? - vel kun en stor familie.  ::)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #13 Dato: 15 December , 2016, 21:22 »
Det er jo heller ikke sådan at en høne enten lægger æg eller ikke gør det. Een lægger måske 5 om ugen, en anden 4 og een tre osv. Nogle gange holder de lidt længere pauser uden at det betyder noget - andet end at de skal have samlet lidt ny energi. Det kan svinge meget året igennem og fra høne til høne. Jeg synes også at 4 æg pr dag på 6 høns er helt fint - faktisk ret fint på denne årstid.

Offline Amagiteam

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 December , 2016, 10:55 »
Hans Kurt - vi elsker æg - og en familie på 2 voksne og 3 børn - jeg selv kan snildt spise 3 æg på een dag - som sagt JEG personligt elsker æg - men jeg må indrømme at de priser og liv hønsene har fra butikken har gjort at jeg ikke vil støtte disse forhold - desværre -

Og jeg er ny inde for "hjemmehøns" så jeg er måske blondine i mine spørgsmål og netop derfor er jeg glad for at få jeres små fine "hak" i hovedet her - vedr spørgsmål om høns og æg - jeg tager dem til mig alt det jeg kan. ;D

Igen så har jeg ikke en dyd forstand på høns - men får hjælp fra vores hustømrer som har haft Isaér høns nu i mange år - men han siger jo tingene "pænt" så jeg er glad for at få den rigtige sandhed herinde fra.

Findes der et sted hvor man kan læse om vintertid for høns?

Vores høns får æglægningsfoder fra den lokale foderstof - så de får det rigtige foder. Dog ikke skaller - som jeg kan læse mange af jer giver - så det vil jeg lige undersøge nærmere om.