Åh ja..
Man skal se de lyse sider:
Aldrig har dyrene været så meget i sikkerhed for ræve og andre rovdyr.

Og med 3 baller spåner om ugen (dvs for 210 kr/Jem&Fix) samt 3 timers udmugning, kan jeg holde hønsehuset nogenlunde lækkert, hvis jeg sørger for at fjerne klatter under siddestængerne hver morgen.
Det med separat fodtøj i stalden er svært, og jeg har også grebet katten i ikke at tørre poterne af, før han kigger ind.

Og nærmeste losseplads vil ikke have blandingen af spåner og hønsemøg i brændbart, fordi 'det kan selvantænde'..

Og i afdelingen for komposterbart affald (hvor jeg selv synes, det ville gavne gevaldigt) må det heller ikke komme, fordi 'det er forarbejdet træ' - i stil med malet/trykimprængeret træ. På trods af, at der på spånepakke tydeligt står, det er lak- og limfrit. Men 'kongerne' på en losseplads har enevælde, så jeg må køre ca. 10 km længere, hvor de ikke ser så nøje på det. Min lille Up trænger snart til en omgang 'tidy-car'..

, har hverken træk eller trailer, så det er 5 plasticsække af gangen i bagagerummet.
Skulle fugleinfluenzaen - trods alle foranstaltninger - ramme her, tror jeg, jeg vil sætte pris på, at der kommer folk på skatteborgernes regning og både fjerner mine dyr, gør rent og giver mig penge til nye. For det er aldrig sket, de mange gange, hvor ræve/rovdyr har myrdet flokken, eller de er døde af ukendt sygdom, og jeg selv måtte både vaske blod af væggene, bortskaffe ligene og betale nye dyr.
Der er mange regler i vores lille land.. Og selv om jeg faktisk er uddannet miljøingeniør, har jeg svært ved at se, hvor meget de gavner miljøet..