Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isa 2. generation  (Læst 2124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

• Passiv bruger
Isa 2. generation
« Dato: 02 Oktober , 2016, 08:56 »
Hejsa
Jeg ved godt at overskriften er selvmodsigende, jeg er helt med på at Isaerne er F1'ere.

Men jeg har denne sommer købt mig et par Isaer til æglægning, men er egentlig faldet for deres meget nysgerrige og sociale væsen /o  De er faldet godt ind i flokken af Maraner og andre have høns.

Nu nærmer foråret sig jo ;D ::)
- og jeg begynder allerede at tænke over forårets kyllinger. Her leger jeg så lidt med tanken om at prøve at ruge nogle Isa æg ud, hvor min Maran hane er befrugteren.
Hvad er jeres erfaringer med at ruge disse æg ud? bevarer man noget af Isaernes ydeevne vedr. æglægningen eller hvad sker der...?

I min hønsegård er variationen en fornøjelse for mig, så det med at kyllingerne ikke er racerene det gør mig ikke noget. Kyllingerne skal være sunde og raske + som voksne høner ha et roligt temperament og bidrage godt til æggebakken.

Del gerne jeres erfaringer med mig ;) :)

Hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Isa 2. generation
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2016, 09:58 »
Jeg har ruget mange Isa-æg ud de seneste 5 år, hvor hanen er en araucana/faverolles.
Kyllingerne bliver selvfølgelig meget forskellige af udseende - dog alle smukke og med mange karakteristika fra hanens gener. Fælles for alle kyllinger udruget af Isa-æg er, at de har arvet Isa'ernes nysgerrige, tamme og sociale væsen og de er meget livskraftige.
Blandingerne med Isa bliver kønsmodne ved 20-ugers alderen og hønerne lægger 5-6 æg om ugen.

Her er et par af omtalte blandinger
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Oktober , 2016, 12:03 »
Tak Helle, dine erfaringer er yderst interessante, tak for at du deler  /o

Jeg tror jeg må igang med at eksperimentere og gøre mig mine egne erfaringer, når nu altså foråret kommer... og det kan kun gå for langsomt  ;D ;D ;D
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2016, 12:04 »
- er der andre som at lignende erfaringer eller helt andre erfaringer på området?

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2016, 13:29 »
Man bevare jo stadig en vis form for krydsningsfrodighed ved at det forbliver F1 krydsninger. Så vil ofte blive en mellemting i æglægning imellem de to forældredyrs udgangspunkt til den gode side antalsmæssigt af æg.
Så vil stadig blive rigtig gode æglæggere selvom måske ikke lige så gode som ISA'erne.

En her i klubben har også lavet Isa'krydsninger med Maranhane over to generationer. Det er super æglæggere af store og virkelig mørkebrune æg og er blevet større kropsmæssigt plus bedre kød så de også er værd at slagte. Desværre har de arvet Maran'ernes lidt hysteriske temperament plus egenskaber fra både racen og hybriederne hvor de kan være hårde ved hinanden som kyllinger eller andre racer der ikke har det samme frembrusende temperament.
Så både gode og knap så gode ting er der kommet ud af det.

Hvis man vil bevare de gode æglægningsegenskaber skal man helst sørge for det bliver ved med at forblive F1 krydsninger enten ved hane af sammen race der slet ikke er i familie med hønerne eller anden race af hane hver gang for det optimale ydelser opnås.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline KragenDK

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Oktober , 2016, 15:07 »
jeg regner med at skulle have en indisk kamp hane i mit kommende hønsehold, og så parre ham på alt lige fra rene kamp høner, la bresse, sussex, maran, isa brown, grønlægger, cream legbar og plymouth rock ( ikke alle på en gang. nogen af dem som voksne høns, andre som rugeæg og hen ad vejen), så der bliver alt lige fra kød til æg læggere og dem der kan bruges til begge dele.
kamp hanen på en Isa vil nok ikke give meget over middel i æg, men til gengæld nok noget mere kød, så jeg håber at resultatet vil kunne bruges både til slagt og æg

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 03 Oktober , 2016, 17:29 »
Jeg fik sidste år nogle Isa-Marankyllinger. Der var kun een høne imellem. Hun er en rigtig fin og stabil æglægger - store halvmørke æg. Farverne var blandede. Fra rød til sølvgrå/sort - gule høgeagtige øjne. Ikke ret store høns, men meget livskraftige og faste i fjerdragten. Kan flyve temmelig højt = hegn ingen hindring  :)

Den der ligger ned er ren Maran.

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Oktober , 2016, 20:14 »
Tak Lene, sikke da et par flotte haner  /o

Det glæder mig at høre jeres forskellige erfaringer med Isaerne og at de giver gode æglæggere i 2. generation.

Jeg er frisk på at de skal have et forsøg i min hønsegård til foråret.

Offline KragenDK

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 Oktober , 2016, 21:39 »
Til orientering kan jeg fortælle at Bangs sælger isa warren daggamle hanekyllinger til 6 kr stk.
Grunden til den lave pris er at de normalt frasorteres og "kværnes" fordi det er hønekyllingerne man går efter.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #9 Dato: 05 Oktober , 2016, 10:11 »
Der er lidt flere billeder i mit galleri - under Maran . Bla et af hønen. Hun står i forgrunden foran hanerne.

Synes faktisk også at de var udmærkede slagtedyr.

Jeg har dog en lille bekymring. Hvor længe kan så lille en høne holde til at lægge så mange store æg? Hun lægger et æg dagligt - sjældent der ikke er æg efter hende. De Australorps jeg har haft, der har været superæglæggere, har haft svært ved at stå distancen i deres andet år. Tyndskallede til 0 skallede æg og færre og færre. De knap så gode æglæggere har haft lettere ved at blive ved og i den sidste ende har de nok lagt flere æg der duede. Det er jo så lige hvad man foretrækker.
« Senest Redigeret: 05 Oktober , 2016, 10:26 Fra Lene Skelmose »

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 05 Oktober , 2016, 14:39 »
Det er nok forskelliget, hvor store æg høne-afkommet fra Isakryds lægger.
Jeg har pt 6 høner, om har en Isa mor - de lægger alle mindre æg end mor gør.
Mor er ren Isa på 5 år og hun lægger stadig store æg med tyk skal-
Alle de Isakryds jeg har haft, har lagt mindre æg end en ren Isa
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14