Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stor hane kontra dværghøns!  (Læst 7449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Stor hane kontra dværghøns!
« Dato: 16 Maj , 2009, 23:51 »
Hej. Jeg vil gerne høre om I har erfaring/viden om dværghønerne tager skade af stor hane "træder" dem?
Sagen er at jeg har store Faveroller 1.4, men jeg har også flere dværghøns. Hanen har tilsyneladende ikke nok i "hans" egne 4 høner, som ellers er meget "slidt" på ryggen af at blive "trådt" (på). Han parrer også en dværgfaverolle og prøver også at "fange" en dværgsilkehøne, men jeg har ikke set ham gennemføre "akten" på den endnu, da den åbenlyst er hurtigere. Derudover har jeg 2 Mille Fleur høner, som jeg kun har set blive "kurtiseret".
Mit spørgsmål er nu om jeg bør skille de store fra dværgene? Vil hanen ikke bare "træde" "sine egne" høner endnu mere? Det skal lige nævnes at de har rigeligt med plads både i huset og ude, og jeg har 7 Faverolleskyllinger som også skal gå med ham, når de bliver store nok, og forhåbentligt er der høner imellem, så de "gamle" forhåbentligt kan blive "aflastet" lidt, og blive pæne i fjerdragten igen.
På forhånd tak for svar/hjælpen.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Stor hane kontra dværghøns!
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2009, 04:28 »
Tjah, vi har haft problemer med en stor hane og nogle lidt mindre høner, der faktisk "gik af led" i benene. De kom sig når vi isolerede dem men det gjorde tilsyneladende voldsomt ondt på dem - så de blev liggende..... Hanen blev skiftet ud med en letvægtsudgave (ikke dværg, men mindre end den første hane) og der har ikke været problemer siden. Det kostede to høner.
Vores høner ser også skrækkelige ud lige nu! Nærmest grydeklare.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2009, 07:56 »
Hanen i en hønsegård vil altid træde alle de høns han komme afsted med. Han skeler ikke til størrelse eller farve! Hvis man skal have forskellige størrelse i sin hønsegård, vil mit råd være at hanen er valgt i en af de små størrelser, så er der forhåbentlig ingen, der tager skade.
Selv når dine kyllinger bliver større, vil hanen fortsat træde alle hønsene i hønsegården, hvis han kan slippe afsted med det, og som Kirsten også skriver kan det  ende grueligt galt.
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2009, 08:03 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2009, 08:00 »
Frida jo god ide med at dele op så de små får fred den store hane, han kan jo skade dem, og jeg tror også du får en anden fred i hønsehuset og gården  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2009, 11:52 »
Enig - lille hane til små høns - og også til de store for den sags skyld.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 17 Maj , 2009, 19:56 »
Tusind tak for jeres svar! Jeg er ikke så erfaren som hønseejer, men ønsker dem alt det bedste, så jeg vil dele hønsegården op. Nu er der jo snart nogle fridage at "sysle" i! Tusind tak igen for jeres svar! Herligt forum, I virker som nogle mennesker der interesserer jer for jeres dyrs ve og vel. Det kan være lidt svært at finde mennesker med forståelse for ens interesse i "den store verden" ;)
Lige et helt andet spørgsmål.... Hvordan får I skrevet hvilke dyr I har? Jeg tænker på jeres "underskrift". Det kunne være vildt hyggeligt at skrive hvilke dyr jeg har, for dem er jeg vildt imponeret af ;D

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2009, 20:01 »
Klik på "ændre profil" oppe i bjælken lige under logoet.  Gå ned til "underskrift" og skriv af hjertens lyst.  Det bliver spændende at se, hvad din besætning består af.

:D
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2009, 21:50 »
Tusind tak for hjælpen <H. Nu skulle det være muligt at se hvad min "besætning" består af. Pyha... Det her Forum er noget af en "tidsrøver" ;D. Må hellere logge af og være lidt sammen med familien :-*

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 17 Maj , 2009, 21:54 »
Frida, computeren er den eneste menneskeskabte maskine, der kan få solen til at stå op: man sætter sig lige foran den et øjeblik, og det næste, der sker er at solen står op *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Maj , 2009, 23:13 »
har en temmelig kraftig herre på ca 5 kg i hønsegården her ...... store høns i passende størrelser til ham . Købte jo så en "stor" silkehøne som fremtidig rugehøne. Ingen problemer her .....hun drøner lige mellem benene på ham....han ser lige forbløffet ud HVER gang. Måske overraskelsens faktoren gør at han ikk så meget som tænker på at betræde hende.
Måske han tænker...det nok bare en nullermand  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2009, 00:22 »
har en temmelig kraftig herre på ca 5 kg i hønsegården her ...... store høns i passende størrelser til ham . Købte jo så en "stor" silkehøne som fremtidig rugehøne. Ingen problemer her .....hun drøner lige mellem benene på ham....han ser lige forbløffet ud HVER gang. Måske overraskelsens faktoren gør at han ikk så meget som tænker på at betræde hende.
Måske han tænker...det nok bare en nullermand  ;D

Hehehe!  *f
Venlig hilsen
Lise Kirk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 19 Maj , 2009, 19:47 »
 ;D Ja men det er det jo også!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne