Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk høne ruger forkert sted.  (Læst 1267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne1

• Passiv bruger
Skruk høne ruger forkert sted.
« Dato: 28 ſeptember , 2016, 07:32 »
Mine små silkehøns har været på "sommerferie" i den ende af haven hvor ukrudtet gror frit, og har der om natten boet i et flytbart lille hønsehus.
Nu er tiden til at de flytter tilbage i det gode efterårs og vinter egnede tætte hønsehus, men den ene lagde sig på æg for snart 2 uger siden, og nu har en mere lagt sig! Det er første gang for dem begge.
Problemet er at de ikke har lagt sig på den faste bund, men helt ude i et hjørne direkte på græsset, men altså stadig inde i huset.
Det har jo været fint nu i tørken, men med den regn de lover, vil der helt sikkert komme vand ind under dem.
Hvad kan jeg gøre? Kan man godt forsigtigt flytte dem og æggene ind i det rigtige hønsehus, evt. om aftenen når de er rolige i mørket?
Det skal lige siges at æggene højst sandsynligt er befrugtede da de går med en hane.

Håber nogen kan hjælpe :)

Mvh Anne

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Skruk høne ruger forkert sted.
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2016, 15:24 »
er det de eneste høns du har? så de ikke kommer i klinch med nogen når de flytter tilbage?

Så flytter du de rugende med æggene ind i et hjørne i nattens mulm og mørke,, hvis ikke de bliver liggende kan du lukke dem inde i hjørnet.. gør det et par dage før de andre kommer, så der er ro omkring flytningen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anne1

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 ſeptember , 2016, 15:47 »
Tak for svar Ina  /o
Der er 3 unge høner og en hane i "sommerhuset", og ingen andre i vinter hønsehuset de skal ind i.
Så jeg tænkte at jeg ville flytte alle 4 samtidig, da der aldrig har været bøvl med dem sammen, og de enes rigtig fint (normalt).

Men du mener måske at jeg skal lade hanen og den sidste høne få et par dage ekstra i sommerhuset?

Mvh Annette

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2016, 15:49 »
Hvis de kun er de 4 så går det, du må holde øje og tage det derfra, der er altid råd at hente.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anne1

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2016, 15:51 »
1000 tak Ina  /o

Skønt med sådan et forum her  :)