Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blødfoder?!?  (Læst 5752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Blødfoder?!?
« Dato: 16 ſeptember , 2016, 08:17 »
Nu har jeg jo læst flere opskrifter på det sagnomspundne blødfoder, også i liljensøes den store hønsebog. Jeg kan også læse ud af fleres indlæg, at der bliver gjort meget ud af det (jeg tror nogen høns får bedre mad end nogen børnefamilier  :P ) og umiddelbart tænker jeg at det også må være ret dyrt  ???

Men helt ærligt - er det ikke lidt overdrevet? Jeg mener høns elsker rester. Rester kan man dagligt putte i en skål og så næste morgen før man drøner på arbejde give hønsene. Ikke noget med at findele, koge, mose, snitte eller andet. Og heller ikke købe ny mad, men leve lidt mere bæredygtigt og undgå alt det madspild, ved at omdanne rester til friske lækre æg!

Her hos os går "projekt høns" mindst lige så meget ud på at udnytte det der før gik til spilde, som på at producere æg og kyllinger. Jeg bruger også "hønsekraft" i køkkenhaven, ved at de får lov at gå der når jeg har høstet, så de kan tage ukrudt, insekter, snegleæg og samtidig gøde jorden. At bruge ressourcer på at købe nye madvarer man skal koge/mose/snitte for at lave hønsemad - det forstår jeg simpelthen ikke :o altså hvis det er fordi man aldrig har rester nok - også til hønsene - så kog lidt ekstra pasta ;D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Blødfoder?!?
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2016, 10:03 »
Jeg laver blødfoder - især om vinteren. Blander vitaminer og levertran i. Ikke alle har rester. Her i huset spiser vi op - det kan højst blive til et par endestykker brød eller kål, der er ved at blive for gammelt, til hønsene. En sjælden gang lidt mere.

Jeg synes det er sjovt at lave noget til dem - de elsker det - og jeg har tiden til det.
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2016, 10:06 Fra Lene Skelmose »

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2016, 18:25 »
Jeg har det meget som dig Maria. Om vinteren får de havregrødsrester, og det sker da at jeg med vilje laver en sjat ekstra, for så har jeg noget at blande levertran og vispumin i, som jeg giver dem om vinteren.

Ellers får de bare hvad der er tilovers, det kan være A-38 der ikke kan holde sig længere, ris og kartofler, madpakker og alle ender og rester af grønt. De opfører sig som om de ikke har fået mad i en måned, hvis man kommer med "rigtig" mad, især hvis der er ost eller kød i. Hvordan de kan se hvornår det er kød og ost ved jeg ikke, men de går hårdt efter lige det.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Alice

• Bruger
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2016, 22:13 »
Når man kun er to personer, og portionerne er tilpasset, så der ikke bliver rester, er der ikke noget at spare.
Hvide ris og pasta er tomme kalorier både for mennesker og høns.
Foderærter og kartofler i sække er ikke dyrere end korn. Brune ris er luksus, men indeholder B-vitamin; det var jo sådan vitaminet blev opdaget (polerede ris = døde høns).
Havregryn (de billigste). Kan I huske barndommens reklame: Jern, kalk og fosfor?

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 18 ſeptember , 2016, 11:49 »
Når man kun er to personer, og portionerne er tilpasset, så der ikke bliver rester, er der ikke noget at spare.
Hvide ris og pasta er tomme kalorier både for mennesker og høns.
Foderærter og kartofler i sække er ikke dyrere end korn. Brune ris er luksus, men indeholder B-vitamin; det var jo sådan vitaminet blev opdaget (polerede ris = døde høns).
Havregryn (de billigste). Kan I huske barndommens reklame: Jern, kalk og fosfor?

Så vidt jeg husker var havregryn i vores barndom tilsat jern, kalk og fosfor. Tror ikke det er sådan mere. Har ikke lige en pose så jeg kan se efter. Grunden til at havregryn var tilsat mineraler, er at havre ikke indeholder det enzym ( fytase ) der skal frigøre mineralerne ( er bundet af fytin ). Der forskes i at udvikle kornsorterne så de indeholder mere fytase. Dog kan sorter der slet ikke har gen for det ikke udvikles. Gælder havre, ris og majs ( vedr de sidste to er jeg lidt usikker på om jeg husker rigtigt ). De hønsepiller jeg fodrer med er tilsat fytase - så måske hønsene kan hente det der, så de kan udnytte havrens mineraler.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 18 ſeptember , 2016, 12:54 »
Jeg har havregryn af to forskellige mærker til at stå. Der står ikke noget på nogen af dem om at der er tilsat noget som helst.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Alice

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 ſeptember , 2016, 22:30 »
Jeg googlede lige : Havre indhold. Det giver grund til at mene, at havre er et udmærket fødemiddel, især med hensyn til protein, men også mineraler.

Man snitter ikke foderet for hønsenes skyld; de har det fint med større stykker, som de kan fordrive tiden med, men det er surt at feje op efter dem, og hvis man mener, at kålstokken også skal spises, er man nødt til at gøre den "næbvenlig". Det gider jeg som regel ikke om sommeren, hvor de kan vælte sig i mere grønt, end de orker at æde (og det er ok at fjerne kålstokkene, som ikke skal ligge og flyde), men om vinteren, hvor resurserne er mere sparsomme, bliver også grøntfoderet snittet. Også for at krydderurterne kan indgå som en naturlig del. Så bliver der spist op, så der ikke ligger ulækre rester.

Grønt er hos os ikke = blødfoder. Blødfoderet kan iblandes grønt, som oftest kogte grønsager eller blendede løg og hvidløg som i hønseguf. Det serveres i skåle indendørs og bliver spist i løbet af meget kort tid. Grønt (om vinteren) er rå snittede eller revne grønsager og evt. græs og "ukrudt", som gives i den indhegnede hønsegård, og der er ingen rester, som kan ligge og blive ulækre. og dårlige.