Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværghøns - æggefarver?  (Læst 4108 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
Dværghøns - æggefarver?
« Dato: 12 ſeptember , 2016, 10:26 »
Hej, jeg går med tanker om at slagte den gamle bestand og anskaffe nogle dværghøns i stedet da mine høner er ved at være lidt ældre og jeg synes ikke de har så meget plads da de ikke længere er fritgående. Derfor tænker jeg at nogle færre og mindre høner nok er vejen frem. I den sammenhæng kunne jeg godt tænke mig en blandet flok med nogle forskellige ægge farver, men jeg ved ikke så meget om dværghøns, findes der også dværghøns der lægger blå og grønne æg? Da jeg synes de er så flotte ;D

Edit: findes der en dværg maran?
Jeg har fundet min vej ind i leksikonet (som jeg beklageligvis havde glemt eksisterede) og set at der tilsyneladende findes dværg araucana så det svarer jo lidt på mit første spørgsmål...
« Senest Redigeret: 12 ſeptember , 2016, 11:02 Fra SaphiraTWD »
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dværghøns - æggefarver?
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2016, 11:08 »
Her kan du se alle de racer som pt. er med i Den Skandinaviske Fjerkræ Standard, samt læse lidt om dem, bla. racekendetegn, farver, størrelse på dyrene og æggene, samt æggefarven også.
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/16854447 og http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029058.
« Senest Redigeret: 12 ſeptember , 2016, 11:10 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2016, 11:11 »
Høner som lægger grønne æg er ikke racehøns, men diverse blandinger.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2016, 11:58 »
Meen det er vel ikke kun æggefarven, som er vigtigt, for størrelse, temperament og flyvelyst er vel også en faktor eller?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline SaphiraTWD

• Passiv bruger
  • Den lidt overbeskyttende kyllingemor..
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2016, 12:28 »
Ja absolut, jeg vil helst have nogle rolige høner, men folk herinde plejer at være glade for at skrive om de racer de kan anbefale og sådan, desuden kan jeg jo selv google videre hvis der kommer nogle anbefalinger, jeg synes bare sådan et helt leksikon er en lidt stor mundfuld at skulle læse igennem fra ende til anden.
Er det kun araucana der lægger blå æg egentlig?

Og når nu jeg er igang med spørgsmålene, er der så nogle der har nogle anbefalinger til nogle flotte/sjove dværghøns der er rimelig rolige?
1.0 huskat
0.1 Kochin
0.1 Isa Brown
0.1 tværstribet Plymouth Rock
0.2 Lys Sussex
0.1 blandede høns, 1/2 tværstribet plymouth rock
0.1 Sperber

Mine små elskede kylledutter <3 som ikke er så små mere...

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 13 ſeptember , 2016, 12:48 »
Dværg wyandotter er et udemærket bud på rolig race og de kan forøvrigt fås i mange flotte farver.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: